ΑΘΗΝΑ
03:06
|
30.09.2022
Η διοργάνωση του 'Από τον δρόμο με αγάπη', μόνο αγάπη δεν εξέπεμψε στη δημόσια σφαίρα.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Η συζήτηση που ξεκίνησε το Σάββατο με αφορμή την περίφημη συναυλία της Πρωτοψάλτη υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων συνεχίζεται σε όλο και υψηλότερες εντάσεις. Το event που ονομάστηκε ‘Από τον δρόμο με αγάπη’ είχε τους υποστηρικτές του και είναι βέβαιο ότι κάποιοι απόλαυσαν τα τραγούδια της Άλκηστης, αλλά σε γενικές γραμμές οι αντιδράσεις που ξεσήκωσε μόνο αγάπη δεν φανερώνουν.

Η κριτική περιστράφηκε αρχικά γύρω από την “τυχαία” στάση των μουσικών έξω από το Μέγαρο Μαξίμου και τη μη τήρηση των αποστάσεων από τους ανθρώπους που συγκεντρώθηκαν εκεί (ανάμεσά τους και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης) και αργότερα στο νοσοκομείο ‘Σωτηρία’. Στη συνέχεια, όπως συμβαίνει συνήθως, στην εποχή των social media, εστίασε στην ίδια την Πρωτοψάλτη και τις επιλογές της τα τελευταία χρόνια. 

Το πρώτο κύμα σχολίων σηκώθηκε, φυσικά, στο Twitter, οι περισσότεροι χρήστες του οποίου κατέφυγαν στο χιούμορ. 

‘Καμπάνες’ από την εκκλησία

Την ενόχλησή της για τη διοργάνωση της κινητής συναυλίας εξέφρασε η εκκλησία, την ώρα που οι ιεροί ναοί παραμένουν κλειστοί, ενώ νωρίτερα είχαν απαγορευτεί ακόμα και οι περιφορές των επιταφίων. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η τοποθέτηση Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων Θεόκλητου, κατά τη διάρκεια του κηρύγματός του την Κυρακή του Θωμά: “Η ελληνική κυβέρνηση για να παρηγορήσει τους πολίτες διάλεξε να ανεβεί μία καλλιτέχνις επάνω σε μία καρότσα και σαν τσιγγάνοι να γυρίζουν με ηχεία σε όλη την πόλη και να τραγουδούν και να χορεύουν. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός κατέβηκε με μεγάλη ομάδα ανθρώπων, συνωστισμένων μεταξύ τους, χωρίς να υπάρχουν μέτρα ασφαλείας, και παρακολουθούσαν αυτή τη συναυλία. Όταν, λοιπόν, οι επιτάφιοι δεν βγήκαν, όταν οι λιτανείες των ιερών εικόνων ακόμα και με μεμονωμένους με ιερείς δεν βγαίνουν και γίνονται αυτά μέσα στην Αθήνα τότε εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε το ίδιο. Άρα λοιπόν και τις πόρτες ανοίξαμε και τα μικρόφωνα ανοίξαμε και τις καμπάνες χτυπάμε και είμαστε εδώ για να απολογηθούμε σε όποιον έχει το παράπονο του”.

Ασταμάτητος Σταμάτης Κραουνάκης

Ο Σταμάτης Κραουνάκης, στενός συνεργάτης της Πρωτοψάλτη επί σειρά ετών και συνθέτης κάποιων από τα δημοφιλέστερα τραγούδια της, σχολίασε την κίνηση της Πρωτοψάλτη με απανωτές αναρτήσεις στο Facebook, ενώ σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό ‘Στο Κόκκινο’ υπογράμμισε ότι δεν ζητήθηκε η άδειά του για τη χρήση των τραγουδιών στη συναυλία: 

“Η Άλκηστις σε όλη την πορεία της ήταν άνθρωπος της περιπέτειας, δραστήριος, πρωτοστάτησε στην δημιουργία μιας νέας παρουσίασης για τα τραγούδια, με ρίσκο και κόστος, για να ανοίξει η ομπρέλα των συνεργατών, να υπάρξει μία νέα αισθητική. Αλλά αυτό που έγινε είναι πολύ σιχαμερό, δεν πρόκειται να το αφήσω έτσι, έγινε βιασμός του πνευματικού μου δικαιώματος, όσο κι αν γράφουν τα τσιράκια της κυβέρνησης”. 

“Έγινε οργανωμένη παραγωγή από την Τεχνόπολη, οπωσδήποτε εν γνώσει του δημάρχου Αθηναίων Κ. Μπακογιάννη (αλλά και εν αγνοία του δημοτικού συμβουλίου). Και η Άλκηστη ‘τον έδωσε’ τον Κ. Μητσοτάκη, ότι τηλεφώνησε ο Μητσοτάκης στον Μπακογιάννη να πάει το φορτηγό έξω από το Μαξίμου. Ηθικά, θα έπρεπε να έχω ερωτηθεί εάν θέλω το τραγούδι μου να παιχτεί έξω από το Μαξίμου σε κατάσταση πανδημίας μπροστά στον Μητσοτάκη που καθόλου δεν χωνεύω, είναι σαφές”. 

“Θα έπρεπε να έχω ερωτηθεί και εγώ και η Νικολακοπούλου. Τώρα, έχω έναν νόμιμο δρόμο που θα ακολουθήσω, είναι ήδη στα χέρια της δικηγόρου μου. Και Θα διεκδικήσω με κάθε τρόπο μέχρι τελευταία ρανίδα την αμοιβή των 100.000-120.000 εργαζόμενων του μουσικού χώρου που δεν εντάσσονται στο πλαίσιο που έχει φορμάρει η κυβέρνηση Μητσοτάκη”. 

Πολιτική χροιά, ακραίοι χαρακτηρισμοί

Το ‘Από το δρόμο με αγάπη’ έφερε στα χαρακώματα σχεδόν όλες τις πολιτικές παρατάξεις και στάθηκε αφορμή για ένα ακόμα μπρά-ντε-φερ της κυβέρνησης με την αντιπολίτευση. 

Ακραίο παράδειγμα, η ανάρτηση του (πρώην πλέον) στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφιου βουλευτή, Ηλία Γρηγόρη: “Εμείς μένουμε σπίτι έχοντας χάσει αβγά και καλάθια και ο μ@@@κας που το παίζει πρωθυπουργός γράφει στ΄ α@@@@ια του τα πάντα”. Η ανάρτηση κατέβηκε, εννοείται και ο Ηλίας Γρηγόρης διαγράφηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πάντως, εξέφρασε και επισήμως τις αντιδράσεις του για τη συναυλία, κυρίως για το σημείο της ‘έκπληξης’ για τη στάση μπροστά στο μέγαρο Μαξίμου, μέσω του εκπροσώπου του, Αλέξη Χαρίτση: “Προσπαθώντας να μαζέψει τα ασυμμάζευτα αναφορικά με τη συναυλία-“έκπληξη” μπροστά από το Μαξίμου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τα έκανε χειρότερα: έφτασε στο σημείο να ισχυριστεί πως η προσέλευση του κόσμου και των φωτορεπόρτερς που βρέθηκαν εκεί για να καλύψουν το συμβάν ήταν αυθόρμητη”.

“Ο ανεύθυνος κ. Μητσοτάκης οφείλει να απολογηθεί στους πολίτες, που έχουν επιδείξει παροιμιώδη σύνεση και υπευθυνότητα, για μια συμπεριφορά που σε οποιονδήποτε άλλο θα είχε κοστίσει την άμεση επέμβαση των αστυνομικών αρχών και την κατακραυγή των μέσων ενημέρωσης. Η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα. Το ίδιο και η σοβαρότητα για έναν πρωθυπουργό”.

Η πολιτική εργαλειοποίηση της συναυλίας έδωσε αφορμή στον Τύπο για τη δημοσίευση σωρείας άρθρων και απόψεων, χωρίς φυσικά να λείπουν οι ακραίοι χαρακτηρισμοί και οι αμφιλεγόμενες τοποθετήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το άρθρο του Κώστα Βαξεβάνη, που από την πρώτη στιγμή εξέφρασε την (πολύ έντονη) αντίθεσή του στη συναυλία: 

“ Όχι, η Πρωτοψάλτη δεν έκανε ό,τι ο έκανε ο Αντρέα Μποτσέλι στην Ιταλία. Αντιθέτως ευτέλισε τον εαυτό της, δέχθηκε να της φορτώσουν ως εμπόρευμα στη νταλίκα για να κάνει όχι τον γύρο της Αθήνας, αλλά τον γύρο του Μητσοτακέικου από τον Μπακογιάννη ως τον Κυριάκο που την περίμενε τυχαίως με 15 κάμερες. Η συνεισφορά της δεν είχε τίποτα το καλλιτεχνικό ή λαϊκό. Ήταν ένα κομμάτι του σεναριογράφου της Φαμίλιας… Θα μου πείτε και τι να κάνει η Πρωτοψάλτη γι’ αυτό; Να προσέχει που βάζει τη φωνή της όπως άλλοι την υπογραφή τους. Είναι διαφορετικό πράγμα να είσαι έστω η Δεξιά Πρωτοψάλτη, απ ‘το να είσαι ο δεξιός πρωτοψάλτης της Αγίας Οικογένειας. Μπορεί να τραγουδά ‘Θωμά είσαι σπίτι’ όταν το σπίτι του Θωμά έχει νεκρό ή σε λίγο θα το κατασχέσουν οι τράπεζες; Μπορεί να γίνεται η αρκούδα για τα πανηγύρια του Μητσοτακέικου, χωρίς αλυσίδα αλλά με νταλίκα; Μπορεί. Γι’ αυτό κρίνεται”.

Η ‘απολογία’ της Πρωτοψάλτη

Η ίδια η Πρωτοψάλτη υπερασπίστηκε τη διοργάνωση του ‘Από τον δρόμο με αγάπη’ ξεκαθαρίζοντας ότι η ιδέα ήταν δική της και βγήκε μέσα από την καρδιά της. Επίσης, ότι δεν είχε κανένα πολιτικό χρώμα και ότι η στάση στο Μέγαρο Μαξίμου δεν ήταν προσχεδιασμένη: 

“Δεν φανταζόμουν αυτές τις αντιδράσεις. Όταν σκέφτηκα αυτήν την ιδέα για τη συναυλία και την πρότεινα στον δήμαρχο ΑΘηναίων για να την κάνουμε με όλα τα μέτρα προφύλαξης ήταν κάτι που βγήκε, πραγματικά, μέσα από την καρδιά μου. Ηταν μια ιδέα να περάσει η μουσική σαν αεράκι μέσα από τα παράθυρα, τα μπαλκόνια, τις πόρτες και να δώσει λίγη χαρά και αισιοδοξία στους συμπολίτες μας”. 

“Η συναυλία κράτησε τρεισήμισι ώρες. Από το Μέγαρο Μαξίμου περάσαμε τρία λεπτά. Δεν ήταν τίποτα συμφωνημένο, τίποτα σχεδιασμένο. Πραγματικά, είναι αμαρτία για τον κόπο μας, για τον κόπο που κάναμε. Είναι αμαρτία να τοποθετήσουμε όλο αυτό το ασύλληπτο γεγονός σε αυτά τα τρία λεπτά που περάσαμε από το Μέγαρο Μαξίμου. Όλο αυτό δεν είχε κανένα πολιτικό χρώμα, είχε μόνο το χρώμα της καρδιάς”.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα