Νέα δημοσκόπηση στη Βολιβία, που δημοσιεύθηκε Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου από την εφημερίδα Página Siete (“Έβδομη Σελίδα”), δείχνει τον υποψήφιο του MAS Λούις Άρσε να προηγείται στην πρόθεση ψήφου με 25% έναντι 22% του κεντροδεξιού Κάρλος Μέσα. Ακολουθούν ισόπαλοι η ντε φάκτο πρόεδρος Τζανίνε Άνιες και ο ακροδεξιός Φερνάντο Καμάτσο με 8%, ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις υποψήφιοι παίρνουν αθροιστικά 4%. Οι αναποφάσιστοι υπολογίζονται στο 21% και το “κανένας/λευκό/αποχή” φτάνει στο 11%.
Ας σημειωθεί ότι η Página Siete στηρίζει συστηματικά τον Κάρλος Μέσα και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον αναδείξει σε κεντρικό εκφραστή της αντι-Μοράλες ψήφου έναντι της Τζανίνε Άνιες και των άλλων υποψηφίων. Για αυτό και ένα από τα ερωτήματα της έρευνας ήταν το εξής: “Θα αλλάζατε την τελευταία στιγμή την ψήφο σας, εγκαταλείποντας τη βασική επιλογή σας, προκειμένου να υποστηρίξετε τον υποψήφιο που θα μπορούσε να κερδίσει τον εκπρόσωπο του MAS;” Και εννοεί βέβαια τον Κάρλος Μέσα.
Οι απαντήσεις φαίνονται ευνοϊκές υπέρ του Κάρλος Μέσα. Το 75,39% των ψηφοφόρων της Τζανίνε Άνιες είπαν ότι θα άλλαζαν ψήφο αν συνειδητοποιούσαν ότι κάποιος άλλος θα μπορούσε να κερδίσει τον εκπρόσωπο του MAS. Ομοίως το 62% των οπαδών του Καμάτσο, και ανάλογα είναι και τα ποσοστά των οπαδών των υπολοίπων υποψηφίων.
Η έρευνα επιμένει και με δεύτερη σχετική ερώτηση να αποσαφηνίσει πλήρως το τοπίο και ζητά να μάθει ποια θα ήταν η δεύτερη επιλογή των ερωτώμενων σε περίπτωση που για κάποιο λόγο δεν υπήρχε ο υποψήφιος της πρώτης επιλογής τους.
Και απ’ αυτή την ερώτηση φαίνεται να βγαίνει κερδισμένος ο Κάρλος Μέσα. Θα τον επέλεγαν ως δεύτερη επιλογή το 61% των υποστηρικτών της Τζανίνε Άνιες, το 50% των υποστηρικτών του Καμάτσο, και πολύ υψηλότερα ποσοστά των υποστηρικτών των άλλων υποψηφίων. Ακόμα και το 76% των υποστηρικτών του Λούις Άρσε εμφανίζεται να θεωρεί ως δεύτερη επιλογή του τον Κάρλος Μέσα.
Δεύτερος γύρος
Σε έναν πιθανό δεύτερο γύρο, που αν χρειαστεί θα διεξαχθεί στις 15 Νοεμβρίου (τέσσερις εβδομάδες μετά τον πρώτο), η έρευνα δείχνει τον Κάρλος Μέσα να κερδίζει τον Λούις Άρσε με 47% έναντι 33%. Ενώ δείχνει την Άνιες να κερδίζει οριακά τον Άρσε με 38% έναντι 37%.
Το κλειδί είναι οι αναποφάσιστοι
Και σ’ αυτή την έρευνα, όπως και στην προηγούμενη της 6ης Σεπτεμβρίου, φαίνεται πως το κλειδί είναι οι φερόμενοι ως αναποφάσιστοι – οι οποίοι, όπως λέει η κοινωνιολόγος Σόνια Μοντάνιο σε ερώτηση της Página Siete, δεν είναι καθόλου σαφές ότι είναι πράγματι αναποφάσιστοι και ότι πίσω απ’ αυτή τη δήλωση δεν κρύβεται κάποια άλλη επιλογή που οι ερωτώμενοι δεν θέλουν να την αποκαλύψουν, είτε επειδή φοβούνται τις συνέπειες είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο.
Από αυτή την άποψη αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα το εκτιμώμενο αποτέλεσμα του πρώτου κιόλας γύρου, όπου το προβάδισμα του Λούις Άρσε φτάνει στο 37%, δηλαδή 3 μονάδες μακριά από το ζητούμενο 40% ενώ ο Κάρλος Μέσα είναι στο 33%. Και εδώ τα πράγματα κρίνονται στο πώς θα εκφραστούν τελικά αυτοί που δηλώνουν αναποφάσιστοι.
Σύγκριση με προηγούμενες έρευνες
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας είναι σε γενικές γραμμές ευνοϊκότερα για τον Κάρλος Μέσα συγκρίνοντας με την αμέσως προηγούμενη δημοσκόπηση, που είχε δημοσιοποιηθεί την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου από τα τηλεοπτικά κανάλια Unitel και Bolivisión από άλλη δημοσκοπτική εταιρεία, και η οποία έδειχνε στην πρόθεση ψήφου τον Λούις Άρσε με 26,1% και τον Κάρλος Μέσα με 17,1%.
Από την άλλη μεριά αξίζει να σημειωθεί ότι η προηγούμενη έρευνα της ίδιας εταιρείας, που είχε δημοσιευθεί από την Página Siete στις 18 Αυγούστου, έβγαζε τον Άρσε και τον Μέσα ισόπαλους με 23% και τους δύο. Άρα εδώ, η νέα της έρευνα δείχνει να ξανανοίγει η διαφορά τους με δύο μονάδες κέρδος για τον Άρσε και μία μονάδα απώλεια για τον Μέσα. Η ίδια έρευνα έδειχνε την Άνιες που ήταν στο 12% να έχει 4 μονάδες απώλεια. Ενώ αυξήθηκαν κατά 2 μονάδες οι αναποφάσιστοι, που στην προηγούμενη έρευνα ήταν στο 19% και τώρα είναι στο 21%.
Ακολουθεί ένας συγκριτικός πίνακας όλων των δημοσκοπήσεων που έχει διεξαγάγει η συγκεκριμένη εταιρεία για λογαριασμό της Página Siete, ξεκινώντας από τον Δεκέμβριο του 2019.
Η δημοσκόπηση έγινε από τη δημοσκοπική εταιρεία Mercados & Muestras στο διάστημα 5 έως 11 Σεπτεμβρίου σε δείγμα 2000 ερωτηθέντων μέσω κινητού τηλεφώνου. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση το δείγμα περιελάμβανε όλες τις ομάδες του πληθυσμού στις πρωτεύουσες των περιφερειών, σε άλλες πόλεις στην αγροτική ύπαιθρο κτλ. Όπως όμως επισημαίνουν κάποιοι αναλυτές, ακόμα και χωρίς πρόθεση παραποίησης των αποτελεσμάτων, από μόνη της η μέθοδος του κινητού τηλεφώνου επιφέρει κάποια αλλοίωση του δείγματος αφήνοντας ένα μέρος του πληθυσμού στην αφάνεια.