Σε ηλικία 88 ετών έφυγε από τη ζωή ο μετρ του χιούμορ και των κόμικς της Αργεντινής, Χοακίν Σαλβαντόρ Λαβάντο Τεόν, γνωστός με το ψευδώνυμο και την καλλιτεχνική υπογραφή, Κίνο (Quino).
“Ο Quino πέθανε. Όλοι οι καλοί άνθρωποι στην Αργεντινή και στον κόσμο θρηνούν”, ανέφερε σε ανάρτησή του στο Twitter ο εκδότης των δημιουργιών του Αργεντινού σκιτσογράφου χωρίς να αποκαλύπτει την αιτία του θανάτου.
Ο Quino ήταν ο δημιουργός, ο “πατέρας” της πανέξυπνης, σαρκαστικής, αμετανόητα απαισιόδοξης – αισιόδοξης Μαφάλντα και της παρέας της, του Μανολίτο, της Σουσανίτας, του Φελίπε. Ένα κορίτσι με περιέργεια, με ανησυχίες για τους πολέμους, την πείνα στον κόσμο και την ανεξήγητη μέσα από την παιδική της αφέλεια διαιώνιση των μεγάλων πληγών της ανθρωπότητας.
Ο Quino γεννήθηκε στις 17 Ιουλίου 1932 στην πόλη Φουενγκιρόλα της Ισπανίας. Η οικογένειά του μετανάστευσε στην Αργεντινή μετά το ξέσπασμα του Ισπανικού Εμφυλίου. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών της Μεντόσα της Αργεντινής.
Σχεδίασε αρχικά τη Μαφάλντα για τις ανάγκες ενός διαφημιστικού κόμικ στριπ το 1962. Το 1964 η μικρή επέστρεψε και έκλεψε τις καρδιές των Αργεντινών μέσα από τις σελίδες του περιοδικού Πριμέρα Πλάνα.
Η έκδοση του κόμικς με τις περιπέτειες της Μαφάλντα συνεχίστηκε μέχρι το 1973. “Εάν συνέχιζα, θα έπαιρνα μία σφαίρα ως απάντηση. Μετά το χτύπημα της Χιλής, η κατάσταση στη Λατινική Αμερική έγινε αιματηρή και η Μαφάλντα δε θα μπορούσε να φιμωθεί από εμένα. Αν συνέχιζα, θα με σκότωναν”, είχε δηλώσει ο Quino.
Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε 30 γλώσσες. Η Μαφάλντα είχε επιλεχθεί ως εκπρόσωπος για την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της UNICEF. Το 1982 από το σκίτσο πέρασε στο animation και έγινε πρωταγωνίστρια ταινίας. Η παραγωγή ήταν αργεντίνικη.
Το 2014 ρώτησαν τον Quino εάν η ηρωίδα του θα αντιμετώπιζε τον κόσμο σήμερα με την ίδια κυνική και κριτική ματιά και ο σκιτσογράφος απάντησε: “Όχι μόνο, θα είχε ακόμα περισσότερα επιχειρήματα. Μια ματιά στις εφημερίδες αρκεί”.
Οι ιστορίες του Quino ακόμη και μετά τη Μαφάλντα ήταν ιστορίες πολιτικές , μιλούσαν για την καταπίεση, τις κοινωνικές ανισότητες και φιλοξενούνταν από εφημερίδες σε όλο τον κόσμο. Αποχαιρετούμε τον Quino με μια ατάκα της κόρης του: “Από ποια μεριά χρειάζεται σπρώξιμο για να πάει μπροστά αυτός ο κόσμος;”