Το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε την Κοινή Υπουργική Απόφαση των Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Βασίλη Κικίλια, Τάκη Θεοδωρικάκου και Γιάννη Κεφαλογιάννη, η οποία υπεγράφη τον περασμένο Μάιο και προέβλεπε την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας λόγω κορονοϊού. Μια απόφαση που ελήφθη λίγο πριν από την εκκίνηση των έργων για τον “Μεγάλο Περίπατο” του Δήμου Αθηναίων.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας εξέτασε αίτηση πολίτη του Δήμου Αθηναίων, η οποία υπεβλήθη στις αρχές Ιουλίου, ζητώντας την ακύρωση της ΚΥΑ αλλά και επί της ουσίας των πράξεων του Δήμου Αθηναίων που θα προέκυπταν από την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης.
Τι προέβλεπε η απόφαση των υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγεία, Εσωτερικών και Υποδομών & Μεταφορών: “Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19, επιβάλλεται ως μέτρο πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, ο προσωρινός περιορισμός της κυκλοφορίας οχημάτων στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας”.
Η πρώτη απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας αφορούσε στην Πλάκα και στην περιοχή που οριοθετείται από τις οδούς, Μητροπόλεως – Ερμού – Αθηνάς – Σταδίου – Μητροπόλεως και στο τμήμα της οδού Ερμού από την οδό Αθηνάς ως την οδό Αγ. Ασωμάτων. Η Σταδίου θα παρέμενε σε κυκλοφορία στο σύνολό της.
Επέβαλε επίσης ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα και ρυθμίσεις αύξησης του χώρου για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπιες μορφές μετακίνησης, στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας και ειδικότερα επί των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Πανεπιστημίου), Φιλελλήνων, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού και Σταδίου (από την οδό Καραγιώργη Σερβίας έως την οδό Μητροπόλεως).
Ο έλεγχος της ΚΥΑ ανατέθηκε στη δημοτική αστυνομία με τη δυνατότητα επιβολής προστίμων έως τα 150 ευρώ. Τα μέτρα θα ίσχυαν για τρεις μήνες με δυνατότητα παράτασης για άλλους τρεις (δηλαδή έως τις 21 Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους), μετά από εισήγηση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων και απόφαση του υπουργού Μεταφορών.
Η αιτιολόγηση πίσω από τις ρυθμίσεις με ακόλουθη παρακώλυση στις μετακινήσεις των δημοτών εντός του κέντρου της Αθήνας ήταν η υγειονομική κρίση, ο κίνδυνος διασποράς της νόσου Covid-19 και η διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Με αυτό το σκεπτικό τα τέσσερα υπουργεία επιχειρηματολόγησαν ότι οι απαγορεύσεις στην κυκλοφορία όλων των οχημάτων πλην κάποιων εξαιρέσεων δεν συνιστούν σε περιοριστικά μέτρα.
Μετά τη μελέτη όλων των σχετικών εγγραφών το Συμβούλιο της Επικρατείας διαπίστωσε πρώτον ότι οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα των δημοτών της Αθήνας από τις παρεμβάσεις της εν λόγω ΚΥΑ είναι κάτι παραπάνω από πρόδηλες και κατά δεύτερον δεν στοιχειοθετήθηκε η επείγουσα ανάγκη για τη λήψη των εν λόγω μέτρων. Αντ’ αυτού μοιάζουν περισσότερο με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις .
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δημότης Αθηναίων υπέβαλε το αίτημα κατά της ΚΥΑ και όχι κατά των πράξεων του Δήμου Αθηναίων. Ωστόσο, ο Δήμος παρενέβη στη διαδικασία με αίτημα την ακύρωση του αιτήματος του δημότη. Το ΣτΕ ακύρωσε την ΚΥΑ και την παρέμβαση του Δήμου Αθηναίων.