Ο λαοφιλής μητροπολίτης παίρνει θέση στο ζήτημα με το βιβλίο του, που είχε πάει στο τυπογραφείο πριν την πραξικοπηματική ενέργεια του Κύπρου Χρυσοστόμου, και που έχει διανεμηθεί στον κλήρο της Κύπρου πριν την (κρίσιμη;) Ιερά Σύνοδο. «Τῇ ἑνότητι τῆς Ὀρθοδοξίας, εὐγνωμοσύνης ἕνεκεν, εὐσεβῶς τό παρόν ἀνατίθημι», η αφιέρωση, στην πρώτη κιόλας σελίδα, καθορίζει το πνεύμα του βιβλίου.
Το πόνημα του μητροπολίτη Κύκκου και Τηλλυρίας Νικηφόρου, ενός από τους πιο σεβαστούς κι αγαπητούς ιεράρχες της Κυπριακής Ορθοδόξου εκκλησίας, με τον τίτλο «Το σύγχρονο ουκρανικό ζήτημα και κατά τους Θείους και Ιερούς κανόνες επίλυση του», γράφηκε κατά την περίοδο του εγκλεισμού, το θέρος, λόγω πανδημίας, και είναι αποτέλεσμα, όπως δηλώνει ο ίδιος, «μίας έντονης ανησυχίας και μεγάλης αγωνίας», για το αυτοκέφαλο που παραχώρησε αντικανονικά το Φανάρι στην σχισματική Ουκρανική Εκκλησία του Επιφανίου, που «απειλεί την πανορθόδοξη ενότητα με σχίσμα τεραστίων διαστάσεων».
Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι, βάσει των κανόνων, τα τελευταία 332 χρόνια η Ορθόδοξη εκκλησία της Ουκρανίας τελεί υπό το Πατριαρχείο Μόσχας, και ότι το αυτοκέφαλο δόθηκε από το Οικουμενικό πατριαρχείο στον περιτριγυρισμένο από νεοναζί Επιφάνιο, κατ’ εντολήν των ΗΠΑ.
Το βιβλίο, που ήδη έχει διαμοιραστεί σε όλους τους ιερωμένους, θεολόγους και ιεράρχες της Κύπρου, έχει ως στόχο να εξηγήσει απλά και κατανοητά το ζήτημα, να κάνει ορατά και στους απλούς πολίτες όσα παραβιάζουν την συνοδική εκκλησιαστική παράδοση και να υποστηρίξει, βάσει των ιερών κανόνων, την ενότητα της Ορθοδοξίας.
«Στόχος της μελέτης αυτής», όπως υπογράμμισε ο ίδιος, είναι, αφενός μεν η ενημέρωση των Κύπριων χριστιανών «για τα εν Ουκρανία τεκταινόμενα», αφετέρου δε, η «κατά το δυνατόν, ενημέρωση των αγαπητών εν Χριστώ αδελφών και συνεπισκόπων, Μελών της Αγίας και Ιεράς ημών Συνόδου, για να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι και να αποφανθούν ορθά, όταν θα έλθει η ώρα, που θα παρθούν και από την Ορθόδοξη, Αυτοκέφαλη και Αποστολική Εκκλησίας της Κύπρου οι αναγκαίες για το θέμα αποφάσεις».
Οπλισμένος με «τους ιερούς Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων, των Τοπικών Συνόδων με Οικουμενικό κύρος, τους Κανόνες των Θεοφόρων Πατέρων και τη σχετική βιβλιογραφία και θεματογραφία», σημειώνοντας ότι ο ίδιος δεν έχει κανέναν άλλο οδηγό εκτός από την αρχιερατική του συνείδηση, δηλώνει ότι «αγωνίζεται, χωρίς σκοπιμότητες και φοβίες, ενάντια σε κάθε αυθαιρεσία, που επιβουλεύεται τη Συνοδικότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, απειλώντας με διχασμό την Οικουμενική Ορθοδοξία». Υπενθυμίζει όμως, επανειλημμένα, ότι το πρωτείο του Οικουμενικού Πατριάρχη είναι «πρεσβεία τιμής», και «ουδόλως μας δίνει το δικαίωμα να εθελοτυφλούμε και να αποδεχόμαστε αδιαμαρτύρητα, αυταρχικές, μη κανονικές και απαράδεκτες εκκλησιολογικές ενέργειες».
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος έχει συγκαλέσει Ιερά Σύνοδο για τις 23 Νοεμβρίου, αλλά, όπως υποστηρίζει ο ίδιος, το ζήτημα της πραξικοπηματικής του ενέργειας δε θα συζητηθεί, όπως δε θα συζητηθεί και το θέμα της ουκρανικής αυτοκεφαλίας.
Αντίθετες είναι οι προθέσεις των Ιεραρχών του νησιού που ήδη έχουν ξεκάθαρα εκφράσει τις απόψεις τους, μετά την αντικανονική, πραξικοπηματική ενέργεια του Χρυσοστόμου.