Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ακόμα “μερικές μόλις ώρες” για να διαβούν “το πολύ στενό μονοπάτι” προς μία εμπορική συμφωνία του Brexit, η οποία θα αποτρέψει να επέλθει το πλέον ταραχώδες φινάλε στην κρίση του Brexit μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες”, δήλωσε σήμερα ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ Μισέλ Μπαρνιέ.
Καθώς οι συνομιλίες φθάνουν στο νήμα, οι δύο πλευρές ζητούν εκατέρωθεν παραχωρήσεις και ανταλλάσσουν αντικρουόμενα μηνύματα για τη δυνατότητα ή την αδυναμία επίτευξης της συμφωνίας.
Μια συμφωνία θα διασφαλίσει ότι το εμπόριο προϊόντων που αντιστοιχεί στο ήμισυ του ετήσιου εμπορίου ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείο (συνολικής αξίας σχεδόν ενός τρισεκ. δολαρίων) θα παραμείνει ελεύθερο από δασμούς και ποσοστώσεις μετά την 31η Δεκεμβρίου.
“Είναι η ώρα της αλήθειας”, δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ Μισέλ Μπαρνιέ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. “Υπάρχει μια πιθανότητα επίτευξης συμφωνίας αλλά για να φτάσουμε εκεί πρέπει να περάσουμε από έναν πολύ στενό δρόμο”.
“Μας μένει πολύ λίγος χρόνος, μόλις μερικές ώρες για να κινηθούμε σε αυτές τις διαπραγματεύσεις με χρήσιμο τρόπο εάν θέλουμε αυτή η συμφωνία να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου”.
Στο τέλος συνάντησης χθες το πρωί με τον Μπαρνιέ, οι επικεφαλής των πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προειδοποίησαν ότι εάν δεν λάβουν το κείμενο μιας συμφωνίας έως τα μεσάνυχτα της Κυριακής, δεν θα μπορούν να την επικυρώσουν εγκαίρως προκειμένου αυτή να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2021.
Η στερλίνα, που κινείται στο ρυθμό των εξελίξεων του Brexit εδώ και πέντε χρόνια, σημείωσε νωρίτερα πτώση 0,5% έναντι του δολαρίου στο 1,3513.
“Σοβαρή κατάσταση”
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δήλωσε στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε τηλεφωνική τους επικοινωνία χθες ότι οι συνομιλίες είναι σε “σοβαρή κατάσταση” και ότι τώρα φαίνεται πολύ πιθανόν πως δεν θα επιτευχθεί συμφωνία εκτός κι αν αλλάξει ουσιαστικά η θέση της ΕΕ.
Η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι έχει σημειωθεί πρόοδος αλλά το γεφύρωμα των διαφορών σε ορισμένους τομείς, ειδικά στην αλιεία, θα είναι “πολύ δύσκολο”.
Ο ίδιος ο Μπαρνιέ, ενώ δήλωσε ότι οι δύο πλευρές πασχίζουν να καταλήξουν σε μια συμφωνία, ξεκαθάρισε ότι η ένωση των 27 κρατών-μελών δεν θα προσυπογράψει ένα σύμφωνο που θα υπονομεύει την πολύτιμη ενιαία αγορά των 450 εκατ. καταναλωτών.
Όπως είπε, χαρακτηριστικά, η ΕΕ χρειάζεται να είναι σε θέση να επιβάλει εμπορικούς περιορισμούς εάν το Ηνωμένο Βασίλειο αλλάξει τις δικές του ρυθμίσεις για να προσφέρει στην αγορά του ευρωπαϊκού μπλοκ προϊόντα που είναι κατώτερα των σχετικών προδιαγραφών.
Για το θέμα της αλιείας, δήλωσε ότι το ευρωπαϊκό μπλοκ επίσης θέλει να είναι ελεύθερο να ανταπαντήσει περιορίζοντας την πρόσβαση στην αγορά της ΕΕ για τα βρετανικά αλιευτικά προϊόντα, στην περίπτωση που η Βρετανία αποκλείσει τα ευρωπαϊκά σκάφη από τα ύδατά της.
“Εκεί είναι όπου θέλουμε να καταλήξουμε σε ένα από τα πιο δύσκολα σημεία αυτή τη στιγμή. Η αλιεία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εμπορικής σχέσης”, δήλωσε ο Μπαρνιέ, προσθέτοντας ότι δεν γνωρίζει εάν οι συνομιλίες θα οδηγήσουν σε μια συμφωνία ή όχι. “Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλες τις πιθανότητες”.
Η αποτυχία των δύο πλευρών να καταλήξουν σε μια συμφωνία για το εμπόριο προϊόντων θα προκαλέσει ωστικό κύμα στις χρηματοπιστωτικές αγορές, θα πλήξει τις οικονομίες της Ευρώπης, θα δημιουργήσει προβλήματα στα σύνορα και χάος στις ευαίσθητες εφοδιαστικές αλυσίδες σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο.
Ο Τζόνσον, το πρόσωπο της καμπάνιας του Brexit το 2016, παρουσιάζει την έξοδο της χώρας του από την ΕΕ ως μία ευκαιρία για να γίνει η Βρετανία μία πλήρως ανεξάρτητη οικονομία που θα είναι πολύ πιο ευέλικτη από τους ανταγωνιστές της και ως εκ τούτου δεν θέλει να είναι δεσμευμένος στην τροχιά της ΕΕ και τους κανόνες της για τα επόμενα χρόνια.
Οι ευρωπαϊκές δυνάμεις φοβούνται ότι το Λονδίνο θέλει τα πλεονεκτήματα και δύο κόσμων –προνομιακή πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές με το πλεονέκτημα του καθορισμού των δικών του κανόνων. Οι ευρωπαϊκές χώρες υποστηρίζουν ότι αυτό θα υπονομεύσει το σχέδιο που στόχο είχε να ενώσει τα κράτη της Ευρώπης, η οποία καταστράφηκε από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε μια παγκόσμια εμπορική δύναμη.