Το μεσημέρι της Τετάρτης 16 Δεκεμβρίου, ο πρωθυπουργός της χώρας και σχεδόν το μισό υπουργικό Συμβούλιο συνδέθηκε διαδικτυακά για να χαιρετήσει την πρόθεση μιας εταιρίας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, της Next.e.Go Mobile να επενδύσει στην Ελλάδα. Η όλη διαδικασία προβλήθηκε από τον κυβερνητικό τύπο και τα ελεγχόμενα μέσα ενημέρωσης σαν εμβληματική επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ., που βάζει την χώρα στο χάρτη μεγάλων εταιρειών και συγχρόνως εξυπηρετεί τον στόχο για πράσινη ανάπτυξη. Σε γενικές γραμμές, οι επενδύσεις στον κλάδο της μεταποίησης και μάλιστα σε νέα τεχνολογία, όπως η ηλεκτροκίνηση είναι θετική υπόθεση, καθώς αυτή έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αν και υστερεί έναντι της ανάπτυξης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Υπάρχει όμως το ενδεχόμενο να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα επιχειρηματικό φιάσκο, που εντάσσεται απλώς στο πλαίσιο του κυβερνητικού επικοινωνιακού θρύβου που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα.
Το πρώτο γεγονός που θα έπρεπε να λάβει κάποιος υπόψη του, ιδιαίτερα όταν είναι ο πρωθυπουργός της χώρας, είναι η βιασύνη να εκτεθεί για μια απλή πρόθεση συνεργασίας, γιατί απλή πρόθεση συνεργασίας (Letter of Intent) ήταν η συνάντηση. Δεν υπήρξε καμία δέσμευση, κανένα αναλυτικό business plan, καμία συμφωνία. Απλώς αναπαραχθηκαν προθέσεις για επένδυση ύψους 100 εκατ., για 5.000 νέες θέσεις εργασίας, για παραγωγική ικανότητα 30.000 αυτοκινήτων ετησίως και διαφορά άλλα που σηκώνουν επικοινωνιακή σκόνη. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το εργοστάσιο της εν λόγω εταιρείας στη Γερμανία απασχολεί 450 άτομα, και ετησίως στην Ελλάδα πωλούνται κάτω από 150.000 νέα αυτοκίνητα συνολικά.
Το δεύτερο σημείο που δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερο προβληματισμό αφορά την ίδια την εταιρία. Η Next.e.Go Mobile το καλοκαίρι που μας πέρασε πτώχευσε! Δραστηριοποιείτο τα τελευταία δυο-τρία χρόνια στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με πωλήσεις ιδιαίτερα χαμηλές. Το καλοκαίρι του 2020 πτώχευσε και το φθινόπωρο το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών αγόρασε ένα oλλανδικό fund με την επωνυμία ND Group b.v. έναντι αγνώστου τιμήματος.
Μέχρι τότε είχε θέσει υπό κυκλοφορία δύο τετραθέσια μικρά μοντέλα, το e.Go Life 40 (ισχύς 41kw, αυτονομία 122 χλμ.), και το e.Go Life 60 (ισχύς 57kw αυτονομία, 139 χλμ.). Με μια πρόχειρη αναφορά στον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πλέον δραστηριοποιούνται όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, παρατηρούμε ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα υστερούν ως προς τις επιδόσεις και ιδιαίτερα στο θέμα της αυτονομίας, έναντι αυτών της αγοράς της ανάλογης κατηγορίας (μικρά αυτοκίνητα). Όσο δε αφορά τους νέους μετόχους, οι οποίοι σύμφωνα με την ιστοσελίδα τους επενδύουν στους τομείς της ενέργειας και της τεχνολογίας σε χώρες όπως Αλβανία, Κόσσοβο, Μακεδονία (σκέτο), δεν υπάρχουν νέα για την επανεκκίνηση του γερμανικού εργοστασίου.
Θα ήταν λοιπόν πολύ ενδιαφέρον να μας απαντήσει η κυβέρνηση γιατί προτρέχει να εκτεθεί σε μια τόσο αόριστη και προβληματική επένδυση, την οποία μάλιστα κάνει και σημαία της. Τα ερωτήματα είναι πολλά.
Πόσα χρήματα θα βάλλουν οι “επενδυτές” στην επένδυση των 100 εκατ. όπως διαρρέει και ποιο το ποσοστό επιδότησης; Γιατί η κυβέρνηση πιστεύει ότι μια πρόσφατα χρεωκοπημένη εταιρία μπορεί να δώσει το ίδιο προϊόν και να καταστεί κερδοφόρα σε μια αγορά που είναι πλέον άκρως ανταγωνιστική; Ποιο το επίπεδο πωλήσεων για να είναι βιώσιμη η επένδυση (break even point); Αν δοθεί επιδότηση, που είναι το πιο πιθανό, ώστε χρήματα του ελληνικού λαού να στηρίξουν μιαν άκρως επισφαλή επένδυση, ποια θα είναι η συνεισφορά του ιδιώτη; Ελπίζουμε ότι αυτή δεν θα είναι μεταφορά μέρους της ήδη υφισταμένης γραμμής παραγωγής από τη Γερμανία, ώστε να γίνει έμμεση μεταφορά χρημάτων στον ιδιώτη μέσω των επιδοτήσεων. Η κυβέρνηση μπορεί να παίζει επικοινωνιακά παιγνίδια, αλλά αν παίξει και με χρήματα του ελληνικού λαού δεν θα είναι μόνο πολιτικά υπεύθυνη – και ο νοών νοείτω.
Η όλη διαχείριση της υπόθεσης είναι χαρακτηριστική ενός πλαισίου που έχει διαμορφωθεί στη χώρα. Νοοτροπία υποτέλειας, γιατί ολόκληρος πρωθυπουργός τρέχει να εκτεθεί για μια απλή ανακοίνωση πρόθεσης μιας επισφαλούς επένδυσης. Μια κυβέρνηση με λίγη σοβαρότητα και προτεραιότητα στην επικοινωνιακή διαχείριση, που παρουσιάζει μια πρόσφατα πτωχευμένη εταιρεία ως επενδυτικό καταλύτη στην χώρα. Ένα ολόκληρο αφήγημα όπου η πράσινη ανάπτυξη και το περιβάλλον χρησιμοποιούνται σαν μανδύας για να ξεπερνιούνται οι οποιεσδήποτε ενστάσεις και να εξυπηρετούνται ιδιωτικά συμφέροντα (ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα είναι ένα ανάλογο παράδειγμα).
Τέλος, η υπόθεση της Next.e.Go Mobile δείχνει το δρόμο για το πώς πιθανότατα θα αξιοποιείται το κύριο μέρος από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε.: Θα ξαναγυρνάει στις εταιρείες των χωρών του Βορρά.