Οργισμένοι αλλά και εξαντλημένοι οδηγοί φορτηγών συνεπλάκησαν με την αστυνομία στο λιμάνι του Ντόβερ, στη νότια Αγγλία, καθώς συνεχίζεται η ταλαιπωρία τους και ο μερικός αποκλεισμός τους από τη Γαλλία που επιβλήθηκε για να ανακοπεί η διάδοση μεταλλαγμένου στελέχους του νέου κορονοϊού που εντοπίστηκε στη νοτιοανατολική Αγγλία. Δύο 24ωρα πριν από τα Χριστούγεννα και χιλιάδες οδηγοί φορτηγών ενδέχεται να μην καταφέρουν να διασχίσουν τη Μάγχη.
Αργά το βράδυ της Τρίτης, Λονδίνο και Παρίσι συμφώνησαν ότι οι οδηγοί με αρνητικό τεστ για τη νόσο Covid-19 θα μπορούν να επιβιβαστούν στα πλοία για το Καλέ μετά την απόφαση πολλών χωρών να κλείσουν τα σύνορά τους στη Βρετανία προκειμένου να ανακόψουν το νέο μεταλλαγμένο στέλεχος.
Βρετανός υπουργός δήλωσε ότι ο βρετανικός στρατός θα αναλάβει άμεσα τη διενέργεια των τεστ στους οδηγούς φορτηγών, αλλά προειδοποίησε πως θα χρειαστεί χρόνος για την αποσυμφόρηση της κατάστασης. Οι ουρές χιλιομέτρων με τα φορτηγά έχουν διαταράξει την κυκλοφορία σε μία από τις σημαντικότερες εμπορικές διόδους του Ηνωμένου Βασιλείου, δίνοντας, ίσως και μια πρόγευση του τι μέλλει γενέσθαι εάν οι διαπραγματεύσεις της ΕΕ με τη βρετανική ηγεσία για μια εμπορική συμφωνία για το Brexit δεν καταλήξουν σε συμφωνία.
Σε εικόνες που μεταδόθηκαν από τηλεοπτικά δίκτυα φαίνονται οδηγοί να πατούν τις κόρνες των φορτηγών τους συντονισμένα και να αναβοσβήνουν τα φώτα τους ενώ τις πρώτες πρωινές ώρες πολλοί συγκεντρώθηκαν στους δρόμους γύρω από το λιμάνι για να εκφράσουν την απογοήτευση τους και να προσπαθήσουν να ενημερωθούν από αξιωματούχους και αστυνομικούς.
“Δεν λειτουργεί τίποτα. Μας έχουν εδώ παρατημένους χωρίς πληροφόρηση, χωρίς ενημέρωση”, δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς ο οδηγός Μέκι Κόσκουν από το Ντόρτμουντ της Γερμανίας. Η αστυνομία ανέφερε ότι σημειώθηκαν κάποιες μικροεντάσεις σε Ντόβερ και Μάνστον “με άτομα που ήλπιζαν να διασχίσουν τη Μάγχη”. Επίσης πρόσθεσε ότι έγινε μία σύλληψη.
Ο Οργανισμός Οδικών Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου χαρακτήρισε την κατάσταση χαοτική. Ανέφερε ότι έως και 10.000 φορτηγά παραμένουν ακινητοποιημένα στο Κεντ και ότι το σύστημα των τεστ για Covid-19 δεν είναι ακόμα έτοιμο.
“Ελπίζω ότι σήμερα το πρωί, θα δείτε ανθρώπους και οχήματα εμπορευμάτων να διασχίζουν τη Μάγχη”, δήλωσε σήμερα Βρετανός υπουργός στο τηλεοπτικό δίκτυο Sky News. “Φτιάχνουμε τις υποδομές. Άρα οι ένοπλες δυνάμεις θα κάνουν αυτό (τεστ COVID) σε πρώτη φάση για να βοηθήσουν να το οργανώσουμε αυτό και να αποσυμφορηθεί η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί”.
Οι οδηγοί θα υποβληθούν πρώτα στα λεγόμενα τεστ ‘rapid’. Όποιος βρίσκεται θετικός θα υποβάλλεται σε τεστ PCR, και αν βρίσκεται και πάλι θετικός θα τίθεται σε απομόνωση σε ξενοδοχείο.
Και Έλληνες οδηγοί στο Ντόβερ
“Χαριτολογώντας πολλοί λένε ότι η ουρά φτάνει από το Ντόβερ μέχρι τον περιφερειακό του Λονδίνου. Θα πάρει λοιπόν πολλές μέρες να αποκατασταθεί η ομαλή ροή. Δεν έχουμε ακριβή εικόνα ως προς τον συνολικό αριθμό των ελληνικών φορτηγών που είναι εγκλωβισμένα, αλλά είναι αρκετοί οι οδηγοί που ήρθαν σε επαφή μαζί μας. Φοβάμαι πως πολλοί θα κάνουν Χριστούγεννα στο φορτηγό, αν όχι και Πρωτοχρονιά” επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, ο οποίος επισημαίνει ότι, ήδη από την πρώτη στιγμή που έκλεισαν τα σύνορα, η ΟΦΑΕ ήρθε σε επαφή με την πρεσβεία και τα υπουργεία Εξωτερικών και Μεταφορών, αναζητώντας λύσεις.
Ουρά 50 χλμ και χρυσές δουλειές για τις καντίνες
Ο Αντώνης Μαγγίνας, ιδιοκτήτης εταιρείας διεθνών μεταφορών, έχει οκτώ φορτηγά εγκλωβισμένα στην Αγγλία, στην οποία πραγματοποιεί μεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, παρά τις πληροφορίες για άρση των περιορισμών από τα ξημερώματα, η κατάσταση παρέμενε το μεσημέρι της Τετάρτης ακριβώς ίδια με αυτή των προηγούμενων ημερών. Η ουρά των φορτηγών προς το Φόλκστον (δίπλα στο λιμάνι του Ντένβερ), επισημαίνει, λέγεται πως φτάνει στα 50 χιλιόμετρα και Έλληνες οδηγοί που είχαν περάσει το Σάββατο στην Αγγλία, αλλά τώρα δεν μπορούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους, έχουν κάνει το φορτηγό τους σπίτι επί πάνω από τρεις μέρες, αφού μένουν κατ’ ανάγκη σταθμευμένοι σε πάρκινγκ έξω από το Λονδίνο, στο Μάνστεστερ, το Λίβερπουλ, το Μπρίστολ και αλλού.
Οι οδηγοί των ελληνικών φορτηγών, πολλά από τα οποία μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα, όπως νωπά ψάρια, δεν έχουν στη διάθεσή τους ούτε τα βασικά: φαγητό και τουαλέτα. “Φαγητό δεν υπάρχει. Μόνο κάποιες καντίνες, οι οποίες έχουν ξεπουλήσει” επισημαίνει ο κ. Μαγγίνας. “Νομίζω πως αν προσθέσουμε τα φορτηγά που είναι στα σύνορα, αυτά που είναι ακινητοποιημένα σε διάφορα πάρκινγκ και εκείνα που είναι σταθμευμένα σε ένα αεροδρόμιο της περιοχής (σ.σ. το πρώην αεροδρόμιο του Μάνστον), ο συνολικός αριθμός των φορτηγών από όλες τις χώρες φτάνει στα 15.000. Ακόμα και με ανοιχτά σύνορα, δεν υπάρχει τρόπος να απορροφηθεί γρήγορα αυτός ο αριθμός. Κάποια φορτηγά ελπίζουμε πως θα φύγουν με το υπόγειο τρένο μέσω του Channel Tunnel (σ.σ. με βαγόνια που φορτώνουν και φορτηγά), που κάθε ώρα έχει τρία με τέσσερα δρομολόγια και άλλα με πλοίο, αλλά δεν βλέπω να ομαλοποιείται η κατάσταση πριν από αύριο-μεθαύριο, δεδομένου ιδίως ότι για να μπουν στη Γαλλία όλοι οι οδηγοί θα πρέπει να κάνουν rapid test, γεγονός που θα δημιουργήσει πρόσθετες καθυστερήσεις”.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί σήμερα τον έβδομο κυριότερο εμπορικό εταίρο της Ελλάδας, με εξαγωγές που ανήλθαν πέρυσι στο 1,250 δισ. ευρώ. Οι ελληνικές εξαγωγές αφορούν κυρίως πετρελαιοειδή, φάρμακα (με εξαγωγές περίπου 200 εκατ. ευρώ ετησίως έκαστο) και συνολικά τα τρόφιμα (πάνω από 250 εκατ. ευρώ). Σημαντικό μέρος των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο αφορά τα γαλακτοκομικά, ενώ ράλι πραγματοποιεί το ελληνικό γιαούρτι, που -σύμφωνα με τον κ. Χασάπη- διπλασίασε τις εξαγωγές του την τελευταία πενταετία.
Πηγή: Reuters, ΑΠΕ-ΜΠΕ