Μετά τα επαναλαμβανόμενα πίσω-μπρος του υπουργείου Παιδείας οι μαθητές των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων επιστρέφουν σήμερα στις τάξεις τους μετά από μια διακοπή δύο μηνών λόγω των επιδημιολογικών δεδομένων που παρουσιάστηκαν στην επικράτεια από τον περασμένο Νοέμβριο. Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνεχίζουν με την τηλεκπαίδευση ενώ οι δομές της Ειδικής Αγωγής συνεχίζουν κανονικά καθώς δεν έχουν διακόψει τη δια ζώσης λειτουργία τους φέτος.
Οι λοιμωξιολόγοι εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το άνοιγμα των σχολείων, ενώ τα αιτήματα της πλειονότητας των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων παραμένουν αναπάντητα από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Τα μέτρα προστασίας είναι ακριβώς τα ίδια με εκείνα που ίσχυαν όταν άνοιξαν τα σχολεία τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Έτσι, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική στους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους, ενώ θα πρέπει τα σχολεία να είναι «εξοπλισμένα» με αντισηπτικά. Ειδικά μέτρα ισχύουν για τα κυλικεία, σχετικά με τη λειτουργία τους και τα προϊόντα που μπορούν να παρέχουν προς πώληση. Ακόμη, προβλέπεται ο σχολαστικός καθαρισμός και αερισμός των σχολικών αιθουσών. Σχολαστικοί καθαρισμοί σε αίθουσες και εξοπλισμό προβλέπονται ειδικότερα για τα εργαστήρια πληροφορικής και για τα μουσικά όργανα.
Επίσης, από σήμερα ο ΕΟΔΥ θα πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στα σχολεία. Σε συνδυασμό και με την εθελοντική εξέταση εκπαιδευτικών (μέσω της πλατφόρμας https://edu.testing.gov.gr) που είναι προληπτικής φύσεως, οι αρμόδιες αρχές στοχεύουν στο να έχουν μία εικόνα για τα επιδημιολογικά δεδομένα που προκύπτουν από τη δια ζώσης λειτουργία των σχολείων.
Επιπλέον μέτρα πρόληψης αυτή τη φορά αφορούν την αποφυγή συγχρωτισμού κατά την έλευση και αποχώρηση των μαθητών και των μαθητριών από τα σχολεία. Ειδικότερα, προβλέπεται διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, ανά ομάδες τμημάτων όπου αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο (με εξαίρεση περιπτώσεις μαζικής μεταφοράς μαθητών) Ακόμη, όσα σχολεία διαθέτουν περισσότερες της μίας εισόδου καλούνται να τις χρησιμοποιούν.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως συνοδευόμενη από την υφυπουργό Ζέττα Μακρή και την ΓΓ Αναστασία Γκίκα θα επισκεφθούν το πρωί Δημοτικά σχολεία στην Μεταμόρφωση και τη Νέα Χαλκηδόνα.
Ανησυχία από τους λοιμωξιολόγους
O πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών Αθανάσιος Εξαδάκτυλος εξέφρασε την ανησυχία του για τη χρονική στιγμή που ανοίγουν τα σχολεία, αν και όπως ανέφερε, δεν έχει πλέον σημασία εφόσον η απόφαση για το άνοιγμά τους έχει παρθεί. “Πρέπει να καταβάλλουμε όλοι μια προσπάθεια ώστε αυτό το πρώτο βήμα άρσης του lockdown να γίνει με ασφάλεια. Εδώ θα παίξουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο οι γονείς, οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν μια προσπάθεια να μη δουν το άνοιγμα των σχολείων ως μια ευκαιρία κοινωνικοποίησης δικής τους. Δηλαδή θα πρέπει να μην το δουν σαν μια ευκαιρία να συναντηθούν οι γονείς των παιδιών που αναπτύσσουν και φιλικές σχέσεις μεταξύ τους, να μην συναντιούνται το πρωί ή το μεσημέρι να πιουν καφέ η να συζητούν, γιατί ειδικά την ώρα που κάνουμε διάλειμμα ή πίνουμε καφέ, κατεβαίνουν οι μάσκες και εκεί υπάρχει διάδοση του κορονοϊού”, τόνισε στο κανάλι OPEN.
Ο καθηγητής Παθολογίας, Χαράλαμπος Γώγος, μιλώντας επίσης στο OPEN, ανέφερε ότι υπάρχει μια ασφάλεια για το άνοιγμα των Δημοτικών, αλλά πρέπει να υπάρχει υπευθυνότητα και σταδιακή προσέλευση των μαθητών για να μην δημιουργηθεί συγχρωτισμός. “Είναι ήπιο βήμα, τα παιδιά δεν μεταδίδουν εύκολα τον ιό, είναι μια ομάδα σχετικά ασφαλής για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία απεμπλοκής μας από αυτή την απομόνωση. Η κοινωνική και η οικονομική δραστηριότητα έχει μείνει πίσω και μας ανησυχεί. Ο λόγος που μείναμε πίσω για την Γ’ λυκείου ήταν για να δούμε τα επιδημιολογικά δεδομένα την επόμενη εβδομάδα. Θα δούμε ξανά τα δεδομένα και είναι όλα τα σενάρια ανοιχτά, η ανάγκη να γυρίσουν στο σχολείο τα παιδιά υπάρχει, τα θέματα είναι σοβαρά, η εξ’ αποστάσεως μάθηση δεν είναι πανάκεια”, σημείωσε.
O διευθυντής ΜΕΘ του νοσοκομείου «Παπανικολάου» Νίκος Καπραβέλος εμφανίστηκε εντελώς διστακτικός όσον αφορά στο άνοιγμα των σχολείων. «Βλέπω μια υψηλού ρίσκου κίνηση τη στιγμή που δεν έχουν καταγραφεί ακόμη οι επιπτώσεις από τη χαλάρωση των γιορτών, για αυτό θα το ήθελα αργότερα το άνοιγμα των σχολείων. Φοβάμαι μήπως η κινητικότητα ευνοήσει το άνοιξε κλείσε και αυτό δεν είναι καλό. Θα θέλαμε στη Θεσσαλονίκη να άνοιγαν τα σχολεία την επόμενη εβδομάδα, να είχαμε ακολουθήσει μια πιο λογική προσέγγιση», είπε.
Κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών
Για εμπαιγμό κάνει λόγο η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας σε ανακοίνωση που εξέδωσε σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων. Η ΔΟΕ κατηγορεί την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ότι «ανοίγουν» τα σχολεία χωρίς να δίνουν ούτε ένα ευρώ για την υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών και επισημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουν να τα ανοίξουν αργά ή γρήγορα θα φέρει εκ νέου το κλείσιμό τους με καταστροφικές συνέπειες πρώτα και κύρια για τα παιδιά.
Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί προαναγγέλλουν κινητοποιήσεις στο Υπουργείο Παιδείας για το τέλος της εβδομάδας.
Συγκεκριμένα,
Παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπ. Παιδείας την Πέμπτη 14/1, στις 2μ.μ.
Κινητοποίηση στο Υπουργείο Υγείας την Παρασκευή 15/1, στις 2μμ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΟΕ
Για μια ακόμη φορά εμπαιγμός! Κυβέρνηση και Υπ. Παιδείας, «ανοίγουν» τα σχολεία χωρίς να δίνουν ούτε ένα ευρώ για την υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Για τρίτη φορά τους τελευταίους 10 μήνες, η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας ανακοινώνουν το άνοιγμα των σχολείων. Όλος αυτός ο χρόνος, θα έπρεπε να έχει αξιοποιηθεί για να παρθούν μέτρα ουσιαστικά για το άνοιγμα των σχολείων ώστε αυτό να γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή υγειονομική ασφάλεια.
Για μια ακόμα φορά όμως, όπως και τον Ιούνιο, όπως και το Σεπτέμβριο, έτσι και τώρα, εμπαίζουν χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αφού αρνούνται πεισματικά να ικανοποιήσουν έστω και ένα από τα δίκαια αιτήματα, που ήδη από τον περασμένο Μάιο, όλη η εκπαιδευτική κοινότητα έχει διατυπώσει και διεκδικήσει.
Αντί να ικανοποιήσουν τα αιτήματα για μείωση των μαθητών στα τμήματα με αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων αιθουσών που υπάρχουν (είναι εκατοντάδες σε όλη τη χώρα), για διενέργεια μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ, για πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας, έχουν επιδοθεί σε μια επικοινωνιακού τύπου διαχείριση της πανδημίας επιστρατεύοντας μάλιστα και μερίδα «ειδικών» ώστε να ντύσουν με επιστημονικοφανή τρόπο τις απαράδεκτες και επικίνδυνες για την υγεία μας, επιλογές τους.
Όλους αυτούς τους μήνες, τα μοναδικά μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας είναι μια υπερμεγέθης μάσκα για τα παιδιά (ακόμα περιμένουμε το σωστό μέγεθος) και ένα παγουρίνο που χωράει δυο γουλιές νερό! Όλα τα υπόλοιπα μέτρα είναι μέτρα ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ, τα πράττουν όλοι οι εκπαιδευτικοί χωρίς να έχουν κάποια υπόδειξη από το Υπουργείο (διαφορετικές είσοδοι όπου είναι εφικτό, αερισμός στις αίθουσες, αποστάσεις στα διαλείμματα, κλπ).
Ο τρόπος με τον οποίο επιλέγει η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας να ανοίξουν τα σχολεία είναι τρόπος που αργά ή γρήγορα θα φέρει εκ νέου το κλείσιμό τους με καταστροφικές συνέπειες πρώτα και κύρια για τα παιδιά.
Επιπλέον, αρνείται συνεχώς να συναντηθεί με τη ΔΟΕ ώστε να τεθούν όλα τα προβλήματα που σχετίζονται με τις συνθήκες επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι επιτακτική η ανάγκη και να λάβουμε επιτέλους απαντήσεις και λύσεις που δεν θα υποτιμούν τη νοημοσύνη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.
Δεν θα αφήσουμε κανέναν να παίξει με την υγεία τη δική μας και των μαθητών μας.
Καλούμε την κυβέρνηση να λάβει άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα για την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, με :
Μείωση των μαθητών ανά τμήμα, με μέγιστο τους 15 και με ένα μαθητή ανά θρανίο έτσι ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις όπως και στους άλλους κλειστούς χώρους. Κατάργηση του νόμου Κεραμέως (Ν.4692/2020) που αύξησε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα στους 25 από 22 εν μέσω πανδημίας.
Μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη των ελλείψεων στα σχολεία και όχι 3μηνες συμβάσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Επιπλέον εκπαιδευτικούς στη διάθεση των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης που θα καλύπτουν έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία.
Μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ, δωρεάν από το κράτος, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Για τη θωράκιση της δια ζώσης λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, που το επιθυμούν, στον εθνικό εμβολιαστικό σχεδιασμό.
Αύξηση του προσωπικού καθαριότητας με μόνιμη σχέση εργασίας, ώστε να μπορούν να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες των σχολείων καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.
Αύξηση των δαπανών για τη Δημόσια Εκπαίδευση, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, και άμεσα γενναία χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών.
Κάλυψη όλων των αναγκών σε τεχνολογικό εξοπλισμό εκπαιδευτικών και μαθητών. Προσαρμογή των εκπαιδευτικών αντικειμένων και μαθημάτων για ουσιαστική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εφόσον απαιτηθεί ξανά.
Μείωση της ύλης των μαθημάτων (ας αναλογιστούν το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, ιδιαίτερα, οι μαθητές των μικρών τάξεων) ώστε έπειτα από δύο σχολικά έτη με τεράστια ζητήματα λειτουργίας και με την τηλεκπαίδευση να μην καλύπτει το σύνολο των μαθητών αλλά ούτε και να μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης διδασκαλία, να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο επόμενο σχολικό έτος δίχως μαθησιακά κενά και ανισότητες.
Άμεση δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων που αφορούν την εικόνα της διασποράς του ιού στις σχολικές μονάδες από την επιτροπή των λοιμωξιολόγων και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.
Με βάση τα παραπάνω προχωράμε σε:
Παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπ. Παιδείας την Πέμπτη 14/1, στις 2μ.μ.
Κινητοποίηση στο Υπουργείο Υγείας την Παρασκευή 15/1, στις 2μμ.
Η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας να πάρει τώρα όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα σχολεία να είναι ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή!
(ΔΟΕ – 10/1/2021)
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, OPEN