ΑΘΗΝΑ
12:46
|
22.11.2024
Ο Σεβασμιώτατος τονίζει ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος παραχώρησε το αυτοκέφαλο κινούμενος από εκδικητικά συναισθήματα.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Το 2020 έκλεισε με πολλές πληγές και μία τουλάχιστον βεβαιότητα: η ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας έχει πληγεί ανεπανόρθωτα καθώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος μοιάζει να εξελίσσεται σε μαριονέτα που εξυπηρετεί την εξωτερική πολιτική και την προώθηση των γεωπολιτικών συμφερόντων των ΗΠΑ, θυσιάζοντας την ενότητα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.

Το αποκαλούμενο Ουκρανικό αυτοκέφαλο, η αναγνώριση δηλαδή των Ουκρανών σχισματικών που παρουσιάστηκε από το Φανάρι ως εκκλησιαστικό ζήτημα που θα έφερνε την ειρήνη και την ενότητα στους Ουκρανούς ορθόδοξους, αποδείχθηκε ότι ήταν πολιτικό σχέδιο της Ουάσινγκτον που απέβλεπε στον διαμελισμό της παγκόσμιας Ορθοδοξίας και στη διαίρεση των ορθοδόξων λαών καθ’ ότι ούτε η πολυπόθητη ειρήνη και η ενότητα επιτεύχθηκαν ενώ όπως επεσήμανε ο προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας, Αναστάσιος “η αμφισβήτηση και ο διχασμός επεκτάθηκαν και σε άλλες τοπικές Οθρόδοξες εκκλησίες και ο τεράστιος κίνδυνος για την Ορθοδοξία είναι” πλέον “εμφανής”. 

Ο Πρόεδρος του Συνοδικού Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Σεβ. Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας, αναλύοντας το αποκαλούμενο Ουκρανικό αυτοκέφαλο, ξεκαθαρίζει σε συνέντευξή του που παραχώρησε στο romfea.gr ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος εξαπάτησε τη Ρωσική Εκκλησία και “κινούμενος από εκδικητικά συναισθήματα αποφάσισε να παραχωρήσει ‘αυτοκέφαλο’ στους σχισματικούς και να «νομιμοποιήσει» τον αναθεματισμένο Φιλάρετο Ντενισένκο”.

Δεν έπρεπε να τον πιστέψουμε

“Το θέμα του αυτοκεφάλου συζητήθηκε πολλάκις κατά τη διάρκεια της προσυνοδικής διαδικασίας και ιδιαίτερα κατά τις συνεδριάσεις της Διορθόδοξης Προπαρασκευαστικής Επιτροπής το 1993, το 2009 και το 2011” τονίζει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλαρίωνας.

“Το κείμενο του εγγράφου ‘Το Αυτοκέφαλο και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού’ είχε σχεδόν συμφωνηθεί. Όλες οι Εκκλησίες διά των αντιπροσώπων τους συμφώνησαν ότι η απονομή της αυτοκεφαλίας στο εξής θα είναι εφικτή μόνον κατόπιν εγκρίσεως όλων των κατά τόπους Εκκλησιών και όχι κατόπιν μονοπρόσωπης αποφάσεως του Οικουμενικού Πατριάρχη” διευκρινίζει.

“Υπολειπόταν μόνον να συμφωνηθεί κατά ποιον τρόπο θα τοποθετηθούν οι υπογραφές στον τόμο της αυτοκεφαλίας, αλλά δεν κατέστη δυνατό να επιτευχθεί συμφωνία επί του θέματος”.

“Και τι συνέβη τότε; Τον Απρίλιο του 2011 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απέστειλε στις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες επιστολή με την πρόταση να αποσυρθεί από την ημερήσια διάταξη το θέμα της αυτοκεφαλίας και να συγκληθεί η Πανορθόδοξη Σύνοδος. Η Ρωσική Εκκλησία αποδέχθηκε εκείνη την πρόταση και αυτό ήταν το μέγα λάθος της” παραδέχεται ο Πρόεδρος του Συνοδικού Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας .

“Όπως γνωρίζετε, στη Σύναξη των Προκαθημένων στο Σαμπεζύ το 2016, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εις επήκοον πάντων, παρουσία όλων των αντιπροσωπειών των κατά τόπους Εκκλησιών, δήλωσε: ‘ὅλοι ἐδῶ οἱ παρόντες ἀναγνωρίζομεν τὸν μητροπολίτην Ὀνούφριον ὡς τόν μόνον κανονικόν ἱεράρχην τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας εἰς τήν Οὐκρανίαν’.

“Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος επίσης υποσχέθηκε να μην αναμιγνύεται στις εκκλησιαστικές υποθέσεις στην Ουκρανία ούτε προ-, αλλά ούτε και μετασυνοδικά. Πιστέψαμε αυτά τα λόγια”.

“Σκεφθήκαμε: εφόσον έτσι λέγει ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ελάτε πράγματι, όπως μας υπόσχεται, να διεξάγουμε τη Σύνοδο και κατόπιν αυτής θα συνεχίσουμε τη συζήτηση του θέματος της αυτοκεφαλίας”.

Mας εξαπάτησε. Αυτό ήταν το μεγάλο μας σφάλμα.

“Όσον δε αφορά τη μη συμμετοχή της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας στη Σύνοδο της Κρήτης, γνωρίζετε καλά πώς εξελίχθηκαν τα γεγονότα” συνεχίζει ο Σεβασμιώτατος.

“Το συμφωνηθέν από τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες κείμενο ‘Κανονισμός οργανώσεως και λειτουργίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου’ προβλέπει τη σύγκληση της Συνόδου με τη σύμφωνη γνώμη των Προκαθημένων όλων των Αυτοκέφαλων Εκκλησιών. Δηλαδή, η Σύνοδος πρέπει να διεξάγεται με τη συμμετοχή όλων των κοινώς αναγνωρισμένων κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών.”

“Όταν τρεις τοπικές Εκκλησίες, της Βουλγαρίας, της Γεωργίας και της Αντιοχείας, αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στη Σύνοδο, ο Πατριάρχης Κύριλλος απέστειλε επιστολή στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο προτείνοντας να διεξαχθεί έκτακτη Προσυνοδική Διάσκεψη, να επιλυθούν τα υφιστάμενα ζητήματα και να προσκληθούν οπωσδήποτε οι Εκκλησίες αυτές στη Σύνοδο.”

“Εισέπραξε, όμως, την ακόλουθη απάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου: ‘Ἡ προτεινόμενη ὑπὸ τῆς καθ᾽ Ὑμᾶς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας νέα ἔκτακτος Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψις δεν ἐκρίθη δυνατὴ ἅτε μὴ ὑπάρχοντος θεσμικοῦ πλαισίου διὰ τὴν σύγκλησιν αὐτῆς’.

“Από ποιον δεν κρίθηκε δυνατή; Μέχρι τη Σύνοδο υπολείπονταν ακόμη δύο εβδομάδες. Γιατί δεν ήταν δυνατό να ληφθούν μέτρα, ώστε να εξασφαλισθεί παρ’ όλ’ αυτά η συμμετοχή όλων στη Σύνοδο;” διερωτάται ο Πρόεδρος του Συνοδικού Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας

“Η νομιμότητα και ο δεσμευτικός χαρακτήρας των αποφάσεων της Πανορθοδόξου Συνόδου εξαρτάτο από τη συμμετοχή σε αυτήν όλου του πληρώματος της Ορθοδοξίας. Γι᾽ αυτό, εάν η αντιπροσωπεία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας συμμετείχε στη Σύνοδο της Κρήτης, θα αναγκαζόταν να δηλώσει ότι η Σύνοδος δεν είναι νόμιμος, διότι απουσιάζουν τρεις Εκκλησίες. Τούτο σημαίνει ότι η Σύνοδος θα ματαιωνόταν.”

Μοναδικό κίνητρο ήταν η εκδίκηση

“Τώρα μας λένε ότι εάν είχατε έλθει στη Σύνοδο της Κρήτης, θα συμφωνούσατε εκεί για το θέμα της Ουκρανίας και τίποτε από όσα επακολούθησαν μετά δεν θα συνέβαινε. Το έχω ακούσει αυτό από πολλούς Έλληνες ιεράρχες, με τους οποίους συναντήθηκα. Μα, όπως ενθυμείστε, το θέμα της Ουκρανίας δεν υπήρχε στην ημερήσια διάταξη, τότε συμπεραίνεται ότι μοναδικό κίνητρο των ενεργειών του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ήταν η εκδίκηση.”

“Δηλαδή από εκδικητικά συναισθήματα κινούμενος αποφάσισε να παραχωρήσει ‘αυτοκέφαλο’ στους σχισματικούς και να ‘νομιμοποιήσει’ τον αναθεματισμένο Φιλάρετο Ντενισένκο;”.

“Την ίδια παράδοξη σκέψη επανέλαβε και ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ, ενώ ο επίσκοπος Αβύδου Κύριλλος στο πρόσφατο άρθρο του «Ουκρανικό αυτοκέφαλο» δήλωσε εντίμως ότι ακόμη και η επικύρωση του εγγράφου σχετικά με το αυτοκέφαλο από την Σύνοδο της Κρήτης δεν θα άλλαζε τίποτε.”

“Διότι, όπως συμπεραίνεται από τους στοχασμούς του, η Κωνσταντινούπολη σε κάθε περίπτωση δεν θα έκρινε ότι το κείμενο αυτό αποτελεί εμπόδιο για τις ενέργειές της, στις οποίες προχώρησε την τελευταία διετία στην Ουκρανία” καταλήγει ο Σεβ. Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας.

Για το Πατριαρχείο Γεωργίας

Σχετικά με τις πρόσφατες δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Κύπρου όπου κατηγορεί τη Ρωσική Εκκλησία για εισβολή στο κανονικό έδαφος του Πατριαρχείου Γεωργίας, δηλαδή στην Αμπχαζία και την Οσετία, ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας απαντά: “Η Ρωσική Εκκλησία έχει επανειλημμένως δηλώσει, ακόμη και διά αποφάσεως της Ιεράς Συνόδου, ότι αναγνωρίζει τις προαναφερθείσες περιοχές ως κανονικό έδαφος της Εκκλησίας της Γεωργίας. Αναγνωρίζουμε ανεπιφύλακτα και το παλαιό αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Γεωργίας, το οποίο έλαβε από το Πατριαρχείο Αντιοχείας και όχι από την Κωνσταντινούπολη, όπως τον τελευταίο καιρό άρχισαν να λένε οι οπαδοί του Φαναρίου.”

Να συνεχίσουμε τις επαφές και την επικοινωνία με τους Έλληνες κληρικούς

Καταλήγοντας ο Μητροπολίτης εκφράζει την ελπίδα ότι “παρ᾽ όλες τις θλιβερές συνέπειες που υφίσταται ο κόσμος της Ορθοδοξίας ως αποτέλεσμα της εισπηδήσεως του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, δεν πρέπει να υποχωρήσουμε και να αυτοπεριορισθούμε, αλλά να επιδιώκουμε να συνεχίζουμε τις επαφές και την επικοινωνία” με τους Έλληνες κληρικούς.

“Πολύ περισσότερο, που το 2021 εορτάζεται η 200ή επέτειος της απελευθερώσεως της Ελλάδας, η οποία θα ήταν αδύνατη χωρίς τη συμμετοχή και την υποστήριξη της Ρωσίας. Ακριβώς γι᾽ αυτόν τον λόγο η φετινή χρονιά ανακηρύχθηκε από κοινού από τις κυβερνήσεις των χωρών μας ως Έτος Ιστορίας της Ελλάδας και της Ρωσίας”.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα