Η Καλαμαριά αποτελεί μία από τις δημοφιλέστερες και ομορφότερες περιοχές της Θεσσαλονίκης, μια προνομιούχα περιοχή που εκτείνεται ανατολικά από την είσοδο της συμπρωτεύουσας μέχρι το παραλιακό μέτωπο.
Η Καλαμαριά που πιθανότατα θα δει το δικό της Μετρό να ολοκληρώνεται πριν και από κείνο της κεντρικής γραμμής της πόλης, εξακολουθεί να έχει θεμελιώδη ζητήματα προς επίλυση: Aπό το Στρατόπεδο Κόδρα και την αξιοποίηση του μέχρι τη Μαρίνα της Αρετσούς και το Παλατάκι.
Ένα από αυτά τα θεμελιώδη ζητήματα που σκοντάφτει στη δυναμική αντίδραση των κατοίκων και των φορέων της περιοχής, είναι η ιδιωτικοποίηση του παραλιακού μετώπου, το μπάζωμα της θάλασσας και η οικοδόμηση του χερσαίου τμήματος της μαρίνας της Αρετσούς.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Καλαμαριάς Γιάννη Δαρδαμανέλη αυτό που τέθηκε από την αρχή αναφορικά με την χρήση της μαρίνας της Αρετσούς είναι ότι ο δήμος δεν θα ηθελε να δημιουργηθούν σε τόσο μεγάλο βαθμό κατοικίες αλλά και ξενοδοχεία.
“Αυτή η μορφή εκμετάλλευσης θα θέλαμε να είναι όσο το δυνατόν λιγότερη. Δηλαδή, θα θέλαμε να δημιουργηθεί αναψυχή και τουρισμός, με την έννοια της εστίασης, των χώρων που θα οδηγήσουν κόσμο στην Καλαμαριά και λιγότερο στις κατοικίες ή στα ξενοδοχεία” σημειώνει ο δήμαρχος Καλαμαριάς σε συνέντευξή του στην parallaximag.
“Από κει και πέρα, η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου το εξέφραζε σαφώς αυτό το αίτημα και θέλω να πιστεύω ότι και στη φάση της έγκρισης της ΜΠΕ, όλα αυτά θα γίνουν αποδεκτά από το υπουργείο. Βέβαια, με παραξενεύει που ξεκίνησε η δημοπράτηση, δηλαδή βγήκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος στον αέρα, χωρίς να υπάρχει εγκεκριμένη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που να ορίζει επακριβώς ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο με το οποίο μπορεί να κινηθεί κάποιος. Παρόλα αυτά, δεν νομίζω ότι κανένας επενδυτής θα εκφράσει την άποψή του ή θα εκφράσει το ενδιαφέρον του αν δεν δει και ολοκληρωμένη τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων” καταλήγει ο δήμαρχος.
Αντίθετοι και οι Πράσινοι
Στην ιδιωτικοποίηση του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς είναι αντίθετοι και οι Πράσινοι.
Σε σχετική τους ανακοίνωση αναφέρουν:
“Στις 22 Ιανουαρίου 2021, η κυβέρνηση και το ταμείο αποκρατικοποιήσεων (το γνωστό ΤΑΙΠΕΔ), δημοσίευσαν την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς σε ιδιώτη επενδυτή για μισό περίπου αιώνα (45 έτη).
Ήδη από τις αρχές του 2020 το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την (κατ’ευφημισμόν) Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στην οποία προβλέπονται εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο, κατοικίες προς μίσθωση, κτίριο διοίκησης, πύργος ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, supermarket, αποθηκευτικοί χώροι, χώρος χερσαίας απόθεσης σκαφών με προβλέψεις για την αναγκαία κτιριακή υποδομή, υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, εργαστήρια, spa.
Συνοπτικά: Παραχωρούνται 100 έως 200 στρέμματα λιμενολεκάνης και 78 στρέμματα χερσαίου τμήματος. Οικοδομούνται 14.900 έως 18.500 στρέμματα (η μεγαλύτερη έκταση από οποιαδήποτε άλλη μαρίνα στη χώρα).
Προβλέπονται επιχώσεις από 1,5 έως 17 στρέμματα. Με την παραχώρηση, η δημόσια γη και ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της, περνάνε σε ιδιωτική χρήση από 35 έως 45 έτη. Εδώ και δυο δεκαετίες οι αγώνες των πολιτών προστάτευσαν την εκποίηση της παραλίας από την τσιμεντοποίηση και την καταπάτηση.
Σύλλογοι, κάτοικοι, επιστημονικοί φορείς, δημοτικά και νομαρχιακά συμβούλια αντιστάθηκαν στο παρελθόν με επιτυχία στις προσπάθειες διαφόρων κυβερνήσεων να ξεπουλήσουν τον φυσικό πλούτο της Καλαμαριάς (αλλά και του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης), που θα είχε ως αποτέλεσμα να απομονώσουν τους πολίτες από τη θάλασσα και την παραλία τους.
Ασφαλώς, ούτε τότε αλλά ούτε και τώρα, δεν ήταν κανείς ευχαριστημένος με την εγκατάλειψη και την υποβάθμισή της από την πολιτεία. Εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι αυτό ήταν σκόπιμο προκειμένου να παρουσιάσουν την ιδιωτικοποίησή της ως δήθεν αξιοποίηση.
Δυστυχώς, πριν λίγους μήνες, κερδοσκοπικοί κύκλοι, προεξάρχοντος του ΤΑΙΠΕΔ, πέτυχαν να επιβάλλουν τη βούλησή τους στην πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου, σε απόλυτη αντίθεση με προηγούμενες αποφάσεις του Δήμου (545/2004,93/2011, 340/2012,95/2013, 263/2016,) αλλά και με τη βούληση των πολιτών της Καλαμαριάς.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ εκφράζουν την αντίθεσή τους: στην ιδιωτικοποίηση για 45 χρόνια του παραλιακού χώρου που περιλαμβάνει τη μαρίνα, το Ρεμέτζο, την Προποντίδα, το καφενείο του Ψαρά, τον λιμένα των επαγγελματιών αλιέων, τα 14 στρέμματα πάρκου μπροστά στη μαρίνα για τα οποία εκκρεμεί προσφυγή στο ΣτΕ και το 1,5 στρέμμα που ανήκει στα ανταλλάξιμα, στον διαχωρισμό αυτού του παραλιακού χώρου των 78 στρεμμάτων από το υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο, το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως ΠΕΠ, στο προβλεπόμενο μπάζωμα της θάλασσας και την οικοδόμηση του χερσαίου τμήματος της μαρίνας.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ στηρίζουν τις κινητοποιήσεις πολιτών και φορέων της πόλης, οι οποίοι: αγωνίζονται για την απόδοση της μαρίνας και όλης της παραλίας στην τοπική κοινωνία, διεκδικούν την ανάπλαση του χώρου της μαρίνας ως χώρου ανάσας για τους πολίτες της Καλαμαριάς και όλης της Θεσσαλονίκης, απορρίπτουν την περαιτέρω δόμηση του χώρου και την απώλεια του κοινόχρηστου χαρακτήρα της, θεωρούν ότι πρέπει να δοθεί πραγματική αξία στο χώρο αυτόν, προστατεύοντας τη θάλασσα, το περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα, επιδιώκουν να συνδεθεί ο αστικός ιστός με τη μαρίνα, για να στραφεί η Καλαμαριά προς τη θάλασσα με περιπατητικές οδούς και ποδηλατοδρόμους που θα κατευθύνονται προς αυτή. που προτείνουν τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για να αποφανθεί το σύνολο της κοινωνίας της Καλαμαριάς για όλα τα παραπάνω.”
Kάτι όμως πρέπει ν’ αλλαξει στο παραλιακό μέτωπο
“Εγώ όποια άποψη και να εκφράσω, θα είμαι στο πλευρό της Καλαμαριάς. Η πρώτη άποψη των κατοίκων της Καλαμαριάς είναι ότι επιτέλους κάτι πρέπει να αλλάξει στο παραλιακό μέτωπο” τονίζει ο δήμαρχος Καλαμαριάς.
” Από εκεί και πέρα, θεωρώ ότι, τουλάχιστον στα μεγάλα ζητήματα, θα πρέπει κατά το πλείστον να γίνουν αποδεκτά. Δηλαδή δεν μπορώ να φανταστώ μία αξιοποίηση της μαρίνας χωρίς να έχουμε τον χώρο για τους ψαράδες, δηλαδή χωρίς το αλιευτικό καταφύγιο. Δεν μπορώ να δεχτώ μία Καλαμαριά στην οποία ο Δήμος Καλαμαριάς δεν έχει καμία επαφή με τη θάλασσα. Άρα θεωρώ προαπαιτούμενο και την παραχώρηση της Πλαζ. Χωρίς τέτοια βασικά ζητήματα να έχουν λυθεί, προφανώς δεν θα είμαστε θετικοί στο να προχωρήσει το δημόσιο σε καμία αξιοποίηση. Γιατί ούτε λίγο ούτε πολύ ξέρουμε ότι επειδή η Θεσσαλονίκη είναι πολύ μακριά από την Αθήνα που λαμβάνονται οι αποφάσεις, τώρα είναι η στιγμή που μετράει περισσότερο από κάθε άλλη η άποψη του δήμου και αυτή η άποψη θα εκφραστεί σαφώς προς όλες τις κατευθύνσεις”.