Την πρακτική των εισπρακτικών εταιρειών να τηλεφωνούν εν μέσω πανδημίας και κλειστής αγοράς στους πολίτες, ζητώντας τους χρήματα, δικαιολόγησε σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΚΙΝΑΛ Νάντιας Γιαννακοπούλου.
«Οι εισπρακτικές εταιρείες νομίμως τηλεφωνούν» είπε ο Γεωργιάδης στη Βουλή και δήλωσε εμφατικά ότι «τα χρέη είναι για να πληρώνονται». Μάλιστα πήρε αποστάσεις από παλαιότερη δέσμευσή του ότι οι εταιρείες «δεν μπορούν να παίρνουν τηλέφωνα».
«Αν υπάρχει μια γενικευμένη αίσθηση ότι τα χρέη πρέπει να μην πληρώνονται, τότε θα υπάρξει γενικευμένη χρεοκοπία των πάντων και καταστροφή της οικονομίας και απώλεια θέσεων εργασίας» συμπλήρωσε.
Η σημερινή του τοποθέτηση συνιστά στροφή 180 μοιρών σε σχέση με τις αρχικές του δεσμεύεις πριν λίγους μήνες πως για όσο διαρκεί το λοκντάουν οι εισπρακτικές θα παύσουν τη λειτουργία τους.
Συγκεκριμένα, στα μέσα Μαρτίου 2020, ο υπουργός Ανάπτυξης σε συνέντευξη του στο Blue Sky είχε πει: «κλείνουν οι εισπρακτικές εταιρείες. Αναστέλλεται η λειτουργία τους για όσο διαρκεί η καραντίνα. Το ίδιο θα ισχύσει και για τις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων. Δεν νοούνται ενοχλήσεις σε τέτοια περίοδο για χρέη. Η οικονομία σταμάτησε, οπότε αυτές οι εβδομάδες είναι ως μη γενόμενες. Ευχόμαστε βέβαια να κρατήσει όσο λιγότερο γίνεται».
Την αλλαγή στάσης του ο υπουργός Ανάπτυξης την συνέδεσε με τις ευρωπαϊκές του εξελίξεις, αναφέροντας πως «πέρυσι τον Μάρτιο, όταν ξεκίνησε η πανδημία, υπήρξε μία παρέμβαση πολύ έντονη της κυβέρνησης και υπήρξε ένα μορατόριουμ για τη διαδικασία εισπράξεως οφειλών. Αυτό τηρήθηκε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020, όταν πανευρωπαϊκά, με απόφαση των ευρωπαϊκών εποπτικών τραπεζικών αρχών απαγορεύθηκε το μορατόριουμ και πλέον δεν υπάρχει σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν δύναται καμία κυβέρνηση νομοθετικά να παρέμβει για να το δημιουργήσει».
Οι εισπρακτικές εταιρείες, συνεπώς ανέφερε ο υπουργός, νομίμως τηλεφωνούν, αλλά οφείλουν να τηρούν με αυστηρό τρόπο το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει ήδη από τον νόμο του 2009, δηλαδή, να τηλεφωνούν μία φορά την ημέρα, να τηλεφωνούν μόνο σε εργάσιμες ώρες και ημέρες και όχι το Σαββατοκύριακο, να μην τηλεφωνούν στο χώρο εργασίας, να μην τηλεφωνούν σε συγγενικά πρόσωπα κ.ο.κ. Δεν μπορούν να ενοχλήσουν οφειλέτη εάν δεν περάσουν δέκα μέρες από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Η όχληση αυτή να γίνεται με αξιοπρέπεια και σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Καθώς και είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν στον άνθρωπο που θα επικαλεσθεί αδυναμία πληρωμής, λόγω πανδημίας, χαμηλότερη δόση. Σε αντίθετες περιπτώσεις, οι οφειλέτες μπορούν να καταγγέλλουν αντίθετες συμπεριφορές εταιρειών στο 1520 στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και θα επιβάλλεται αμέσως πρόστιμο.
Η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Νάντια Γιαννακοπούλου από την δική της πλευρά, ανέφερε πως «με ευρωπαϊκή βούλα, με ευρωπαϊκή νότα, πλέον οι Ευρωπαίοι πολίτες και οι Έλληνες πολίτες βρίσκονται απολύτως στο έλεος των τραπεζών, των funds των εισπρακτικών, ακόμα κι αν βρισκόμαστε σε μία τόσο πρωτόγνωρη, αδιανόητη οικονομική κατάσταση». Τόνισε δε πως «δεν μπορεί η ελληνική κοινωνία να βυθίζεται, αλλά οι τράπεζες να κάνουν την δουλειά τους». Ζήτησε από την κυβέρνηση να αναλάβει ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για ένα μορατόριουμ καθώς «σήμερα έχουμε πολίτες που δεν μπορούν να πληρώσουν το δάνειό τους, τη ΔΕΗ και κάθε τρεις και πέντε έχουν αυτή την ασφυκτική και ψυχολογική πίεση μέσα από τα τηλέφωνα των εισπρακτικών εταιρειών».
Πηγές: ThePressProject, CNNGreece