ΑΘΗΝΑ
11:50
|
22.11.2024
Το έργο του Κλεομένη Κωστόπουλου για την 35η επέτειο της πυρηνικής τραγωδίας στην Ουκρανία.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της “Art In Progress” και του “Street Art Festival Πάτρας – ArtWalk 6”, Κλεομένης Κωστόπουλος, παρουσίασε σήμερα στην Πάτρα μια νέα τοιχογραφία φόρο τιμής στα 35 χρόνια από την πυρηνική τραγωδία του Τσερνόμπιλ.

Στις 26 Απριλίου 1986, στη 01:23, ο αντιδραστήρας αριθμός 4 του πυρηνικού σταθμού του Τσερνόμπιλ, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 100 χλμ. από το Κίεβο, εξερράγη στη διάρκεια ενός τεστ ασφαλείας.  Επί δέκα ημέρες, το πυρηνικό καύσιμο θα συνεχίσει να καίει, απελευθερώνοντας στην ατμόσφαιρα ραδιενεργά στοιχεία που θα μολύνουν, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μέχρι και τα τρία τέταρτα της Ευρώπης, αλλά κυρίως την Ουκρανία, τη Λευκορωσία και τη Ρωσία, που ήταν τότε σοβιετικές δημοκρατίες. 

Οι σοβιετικές αρχές θα επιχειρήσουν να κρύψουν το δυστύχημα και ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ παρενέβη δημόσια για το θέμα μόνο στις 14 Μαΐου. Συνολικά 116.000 άνθρωποι χρειάσθηκε να απομακρυνθούν το 1986 από τη ζώνη γύρω από τον πυρηνικό σταθμό, που παραμένει σήμερα σχεδόν ακατοίκητη. Τα επόμενα χρόνια, άλλοι 230.000 θα έχουν την ίδια τύχη.

Μέσα σε τέσσερα χρόνια, περίπου 600.000 εργάτες εστάλησαν στον τόπο του δυστυχήματος με μικρή, ακόμη και καθόλου προστασία για να σβήσουν την πυρκαγιά, να κατασκευάσουν ένα περίβλημα από μπετόν για να απομονώσουν τον κατεστραμμένο αντιδραστήρα και να καθαρίσουν τη γύρω περιοχή. 

Σήμερα ο ανθρώπινος απολογισμός της καταστροφής εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις. Η επιστημονική επιτροπή του ΟΗΕ (USCEAR) δεν αναγνωρίζει επισήμως παρά περίπου 30 νεκρούς μεταξύ των εργαζομένων του σταθμού και τους πυροσβέστες που έχασαν τη ζωή τους από τη ραδιενέργεια αμέσως μετά την έκρηξη. Η μκο Greenpeace υπολόγισε το 2006 σε 100.000 τον αριθμό των θανάτων που προκληθηκαν από την καταστροφή.

Ο πυρηνικός σταθμός του Τσερνόμπιλ συνέχισε να παράγει ηλεκτρικό μέχρι τον Δεκέμβριο του 2000, όταν υπό την πίεση των Δυτικών σταμάτησε και ο τελευταίος εν λειτουργία αντιδραστήρας του.  Έπειτα από χρόνια συζητήσεων, μια γιγαντιαία αεροστεγής αψίδα από ατσάλι τοποθετήθηκε στα τέλη του 2016 πάνω από τον κατεστραμμένο αντιδραστήρα και τέθηκε σε λειτουργία το 2019. 

Έργο του Κλεομένη Κωστόπουλου

Με κόστος 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτημένη από τη διεθνή κοινότητα, η δομή αυτή, που αναμένεται ότι θα διασφαλίσει την ασφάλεια της εγκατάστασης για τα επόμενα 100 χρόνια, κάλυψε την παλιά «σαρκοφάγο» από μπετόν, που είχε πλέον ρωγμές και ήταν ασταθής, και επέτρεψε να απομονωθεί καλύτερα το πολύ ραδιενεργό μάγμα που απομένει μέσα στον αντιδραστήρα. 

Ακόμη κι αν οι αρχές εκτιμούν πως οι άνθρωποι δεν θα μπορέσουν να ζήσουν εκεί με ασφάλεια πριν περάσουν 24.000 χρόνια, η τοποθεσία προσελκύει όλο και περισσότερους τουρίστες και το Κίεβο θέλει να την εντάξει στην παγκόσμια κληρονομιά της UNESCO. 
Η σχεδόν πλήρης απουσία ανθρώπινων δραστηριοτήτων στη ζώνη επέτρεψε στη χλωρίδα και την πανίδα να ανθίσουν. Στην περιοχή έχουν παρατηρηθεί λύγκες, θαλασσαετοί, μερικές φορές ακόμη και αρκούδες, καθώς και εκατοντάδες άλκες και δεκάδες λύκοι.

Και έφιππος Παπαφλέσσας βρίσκεται πλέον στους δρόμους της Πάτρας

Η  41η και εναρκτήρια τοιχογραφία του 6ου Διεθνούς Street Art Festival Πάτρας | ArtWalk 6 σχετίζεται με τη συμπλήρωση 200 ετών από την Ελληνική Επνάσταση. Ο έφιππος ήρωας Παπαφλέσσας, πρόσωπο που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση και στηνέναρξη της Επανάστασης στην περιοχή της Πελοποννήσου, κοσμεί πλέον την πόλη της Πάτρας.

Ο Παπαφλέσσας του εικαστικού Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου στο mural των οδών Κορίνθου και Κιλκίς αποπνέει όλα τα δομικά χαρακτηριστικά της διαπολιτισμικότητας και του μεταμοντέρνου: ο Αγωνιστής ποζάρει στο mural συγχρόνως ως άγιος της Ορθοδοξίας, με την χαρακτηριστική τεχνοτροπία της βυζαντινής αγιογραφίας, ενώ συγχρόνως δηλώνονται με σαφήνεια γνωρίσματα Ιαπωνικής τέχνης παρμένα από τα anime και τα manga, καθώς και επιρροές του αμερικάνικου και ευρωπαϊκού κόμικ: “…επιλέγω να ζωγραφίσω αυτά τα μυθικά όντα όπως τα εννοεί ένας άνθρωπος του 21ου αιώνα, ένας ζωγράφος που μεγάλωσε με ιαπωνικά παιδικά, με έργα επιστημονικής φαντασίας, με σχέδια του Moebius, του Jodorowsky και του Enki Bilal καθώς και με τα αμερικάνικα comics που αγόραζε από την Βάση του Ελληνικού ή τα περίπτερα της Γλυφάδας τη δεκαετία του 1980. Είναι λοιπόν επόμενο ο Παπαφλέσσας να απεικονίζεται με αρματωσιά από ιαπωνικά mecha αντί τις αρματωσιές των Στρατιωτικών Αγίων του βυζαντινού 14ου αιώνα”.

Αποτελεί την πρώτη τοιχογραφία της φετινής διοργάνωσης που είναι ενταγμένη στο πλαίσιο της δράσης «Mural21», που πραγματοποιείται σε συνεργασία/συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 200ων χρόνων από την Εθνική Παλιγγενεσία.

Τo ArtWalk 6 τελεί υπό την συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, την θερμή βοήθεια των χρυσών χορηγών Χρυσανθόπουλος Α.Ε. (πατρινή εταιρία ανυψωτικών μηχανημάτων) και VECHRO (ελληνική βιομηχανία χρωμάτων) και των μεγάλων χορηγών Coffeebrands (πατρινή αλυσίδα καφέ) και ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ.

Πηγή: Ruptly, ArtWalk

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Στον Εισαγγελέα ο συλληφθείς για τη «γιάφκα» στο Παγκράτι

Εκδήλωση στο Αγρίνιο: Ο φασιστικός κίνδυνος και οι αναγκαίες αντιστάσεις

Εκλογές στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Οδηγίες για τις κάλπες της 24ης Νοεμβρίου

Όχι Μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων: «Η αρχή του τέλους ξεκίνησε»

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα