Βασικές, δομικές αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσαν από κοινού μετά τις 7.30 μ.μ. ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο περί «Αναβάθμισης του Σχολείου και Ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών»
“Σε όλα τα παιδιά, ασχέτως οικονομικών δυνατοτήτων και προέλευσης, όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για να επιλέξουν τι θα κάνουν στη ζωή τους. Σε αυτή τη φιλοσοφία εντάσσσεται η μεγάλη έμφαση που δίνουμε στον επαγγελματικό προσανατολισμό και χαίρομαι που ξαναμπαίνει αυτό το μάθημα δυναμικά” είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
“Εχει μεγάλη σημασία να πάρουν τα παιδιά την απόφαση για το μέλλον τους” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας την επισήμανση της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ότι ένας στους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου γιατί διαπίστωσαν ότι δεν τους ανοίγει το δρόμο σε επαγγελματική αποκατάσταση.
“Είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που ξέρουμε ότι δεν έχουν ζήτηση και δεν οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση” ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
Νωρίτερα η υπουργός αναφέρθηκε σε βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου για ένα σχολείο “σύγχρονων δεξιοτήτων” υποστηρίζοντας ότι:
- Το σχολείο των σύγχρονων δεξιοτήτων, με έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία. Από το Σεπτέμβριο θα εφαρμοστούν καθολικά, σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, με θεματικές όπως ο σεβασμός στο περιβάλλον, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια. Θα εισαχθούν δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία, θα δοκιμαστούν πιλοτικά νέα προγράμματα σπουδών με πυλώνα την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, μία νέα φιλοσοφία με έμφαση στους ίδιους τους μαθητές.
- Ίσες ευκαιρίες για όλους, μέσα από την ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους, ως προϋπόθεση για την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων και την επίτευξη ουσιαστικής κοινωνικής κινητικότητας. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει το νηπιαγωγείο από τα 4 έτη για όλους, σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, έχει ήδη δοθεί ενίσχυση στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες για την αγορά ψηφιακού εξοπλισμού συνολικού ύψους 112 εκ. ευρώ, δρομολογείται οριζόντιο σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
- Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της ουσιαστικής αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Από το Σεπτέμβριο, προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ, εφαρμόζεται ήδη το παράλληλο μηχανογραφικό, ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο οι εναλλακτικές των νέων μας που περιλαμβάνουν και τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση.
- Ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών μας, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία μας και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση.
Η Νίκη Κεραμέως ανέφερε πως “δείχνοντας μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, τους παρέχεται η δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά, πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας”.
Δυνατότητα επιλογής σχολικών βιβλίων από τους δασκάλους
Το νομοσχέδιο, που θα τεθεί τις επόμενες μέρες σε δημόσια διαβούλευση, επιδιώκεται να δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς μας να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.