Ολοκληρώθηκαν τα αλληλο-συγχαρητήρια (κοινές δηλώσεις) του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη για την “ξαφνική επανεμφάνιση” των δύο πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 επί θητείας της Λίνας Μενδώνη ως Γενικής Γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού και της “ακλόνητης” Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα.
Η Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι σήμερα “είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης”, την οποία βέβαια το kosmodromio είχε προβλέψει ότι θα ερχόταν από τον περασμένο Φεβρουάριο καθώς όπως αποκάλυψε άρθρο του Άλκη Κόκκινου, μεθοδευόταν η “μαγική επιστροφή” των πινάκων στη βάση τους.
“Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού”, δήλωσε η Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας ότι πρόκειται για μία “ξεχωριστή μέρα” που της προκαλεί “μεγάλη χαρά και μεγάλη συγκίνηση”.
“Ο πίνακας έχει ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος με ιδιόχειρη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την αγώνα του. Ήταν αδύνατον ο πίνακας αυτός να πουληθεί ή να εκτεθεί πουθενά. Ήταν σαφές ότι ήταν προϊόν κλοπής. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγο μετά την κλοπή για να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της” πρόσθεσε. “Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής”, είπε η Λίνα Μενδώνη.
Δεν παρέλειψε επίσης να αναφερθεί στη… νυν και αεί διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, υπενθυμίζοντας ότι όταν εκλάπη ο πίνακας “η κα Πλάκα είχε πει η κλοπή είναι θάνατος, σήμερα είναι ανάσταση”.
Στη συνέχεια συνεχάρει, όπως αναμενόταν, τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία για την προσήλωσή τους στο έργο της ανεύρεσης των κλεμμένων πινάκων.
“Eύχομαι όλα τα έργα στην πατρίδα μας να βρουν τη θέση που τους αρμόζει” δήλωσε από την πλευρά του ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τονίζοντας ότι οι αρχές, όλο αυτό το διάστημα, αξιολογούσαν τις πληροφορίες που είχαν στη διάθεσή τους για την κλοπή.
Στη συνέχεια ο επικεφαλής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας Γρ. Ζαχαράκης δήλωσε ότι δεν υπήρχαν πληροφορίες ότι ο δράστης (σημειωτέον ότι πρόκειται για οικοδόμο) θα πουλούσε τα έργα, όπως επίσης, ότι δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της ΕΛ.ΑΣ, ο 49χρονος φερόμενος δράστης ποτέ δεν προσπάθησε να τα πουλήσει και εξαρχής τα έκρυψε σε σπίτι της οικογένειάς του. Τους τελευταίους δυο μήνες τους είχε μεταφέρει στην Κερατέα όπου βρέθηκαν γιατί φοβήθηκε ότι θα συλληφθεί. Οι πίνακες ήταν καλά φυλαγμένοι, προσεκτικά τοποθετημένοι.
Ο φερόμενος δράστης ήξερε τα πάντα για την Πινακοθήκη, είχε μπει πολλές φορές μέσα καθώς προσπαθούσε επί έξι μήνες να κάνει τη ληστεία, ενώ είχε φροντίσει να μάθει το πρόγραμμα που έχουν οι φύλακες, ακόμα και πότε τρώνε και καπνίζουν, διευκρινίστηκε.
Το χρονικό
Η διάρρηξη στην Εθνική Πινακοθήκη είχε γίνει στις 04:30 τα ξημερώματα στις 9 Ιανουαρίου 2012, όταν ο δράστης απενεργοποίησε τον συναγερμό, παραβίασε την πόρτα αλουμινίου στον εξωτερικό χώρο και συγκεκριμένα σε ένα μπαλκόνι και κατάφερε να μπει στο εσωτερικό του κτηρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την πρώτη στιγμή οι κάμερες ασφαλείας είχαν καταγράψει τη δράση του διαρρήκτη και συγκεκριμένα τη φιγούρα ενός λεπτού και νεαρού άνδρα, ο οποίος είχε καταφέρει να αφαιρέσει τους πίνακες και να εξαφανιστεί, χωρίς να αφήσει κανένα στοιχείο πίσω του.
Από την πρώτη στιγμή, πάντως, αναφέρθηκε ότι θα ήταν πολύ δύσκολο κάποιος να πουλήσει ή να βγάλει στο εξωτερικό τους κλεμμένους πίνακες.
Οι… αμετακίνητες Μενδώνη, Πλάκα
Ένα από τα ζητήματα που είχαν ανακύψει και συνεχίζει μέχρι και σήμερα να τίθεται επί τάπητος, είναι τα μέτρα φύλαξης στα μουσεία της χώρας, η έλλειψη προσωπικού φύλαξης, αλλά και η επισφάλεια της ανάθεσης της φύλαξης σε ιδιωτικές εταιρείες.
Αξίζει, να υπενθυμίσουμε ότι η ΕΔΕ που είχε διεξαχθεί τότε έριχνε “στα μαλακά” το υπουργείο και την “ακλόνητη” διεύθυνση της Πινακοθήκης και τα φόρτωνε όλα στον φύλακα εκείνης της μοιραίας βάρδιας, επειδή δεν αξιολόγησε σωστά τον κίνδυνο.
Μεγάλη συζήτηση είχε προκαλέσει και η έλλειψη στοιχειώδους ευθιξίας που θα οδηγούσε σε μια παραίτηση, τόσο από τα πολιτικά πρόσωπα που ήταν στην ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένης και της τότε γενικής γραμματέως Λίνας Μενδώνη, όσο και από την διευθύντρια της Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα.
Τους δύο πίνακες του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μοντριάν που είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012, εντόπισαν όπως ανακοινώθηκε χθες οι αστυνομικοί σε μια “καβάτζα” στην περιοχή της Κερατέας.
Χθες ανακοινώθηκε ότι συνελήφθη ένας 49χρονος, ο οποίος φέρεται να είναι και ο δράστης της κλοπής των πολύτιμων έργων.
Ο 49χρονος αναμένεται μετά τις 12:00 το μεσημέρι της Τρίτης (29/6), συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του κύριο Σάκη Κεχαγιόγλου, να μεταβεί στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.
Πρόκειται για τους πίνακες το “Γυναικείο κεφάλι” της Ντόρα Μάαρ του Πάμπλο Πικάσο και τον “Ανεμόμυλο Στάμμερ” του Πιετ Μοντριάν.