Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με την τύχη του τρίτου σπάνιου έργου, που εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012, καθώς ένα παρόμοιο έργο εμφανίστηκε σε δημοπρασία στη Φλωρεντία.
Το μυστήριο του κλεμμένου και “εξαφανισμένου” έργου του Γκουλιέλμο Κάτσια γνωστού και ως Μονκάλβο, του 17ου αιώνα “Ο Άγιος Ντιέγκο ντε Ανκάλα σε έκσταση με την Αγία Τριάδα” επανήλθε στο προσκήνιο όταν ο 49χρονος κατηγορούμενος για την κλοπή των τριών πινάκων ισχυρίστηκε ότι το κατέστρεψε έπειτα από το ατύχημα που είχε κατά τη διαφυγή του από την Πινακοθήκη.
Το έργο ωστόσο είχε εντοπιστεί στον ηλεκτρονικό κατάλογο δημοπρασίας του οίκου Παντολφίνι το 2019. Ο ειδικευμένος εκρόσωπος του οίκου για τον τομές της ζωγραφικής και της γλυπτικής Τζάκομπο Μπόνι, αναφέρει, σύμφωνα με “Τα Νέα” ότι εκείνη την εποχή ο οίκος συνέκρινε το σχέδιο που επρόκειτο να δημοπρατηθεί με τη φωτογραφία του έργου που είχε κλαπεί από την Αθήνα.
“Πρόκειται για δύο διαφορετικά σχέδια. Αυτό του οίκου Παντολφίνι είναι πιθανότατα παλαιό αντίγραφο, το οποίο φιλοτεχνήθηκε σίγουρα πριν από την άφιξη του αυθεντικού στην Ελλάδα” υποστηρίζει ο οίκος, που ισχυρίζεται ότι ο αντιγραφέας μιμήθηκε με εξαιρετική ακρίβεια τα ίχνη του πρωτότυπου σχεδίου. Οι διαστάσεις είναι επίσης διαφορετικές, ισχυρίζεται ο οίκος Παντοφλίνι. Το σχέδιο της Αθήνας είναι 27Χ16,8 εκατοστά και του οίκου Παντολφίνι είναι 34Χ21,6 εκατοστά.
Αποκλίσεις μπορεί να υπάρξουν στην καταγραφή των διαστάσεων του ίδιου έργου μεταξύ του καταλόγου που διατηρεί το μουσείο και των στοιχείων που συνοδεύουν τη δημοσίευση ενός έργου, καθώς μπορεί η μέτρηση να γίνει από διαφορετική γωνία. Δεν ξεπερνά η διαφορά αυτή όμως το μισό με ένα εκατοστό, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Αξίζει να σημειωθεί πως και οι ιταλικές αρχές είχαν προχωρήσει στη σύγκριση των δύο σχεδίων καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως τα δύο σχέδια δεν ταυτίζονταν.
Ωστόσο, ανοικτό παραμένει το ερώτημα για ποιο λόγο, αφού οι διεθνείς διωκτικές Αρχές διαπίστωσαν την απόκλιση ανάμεσα στα δύο έργα και κατά συνέπεια δεν ετέθη θέμα διεκδίκησής του από την Ελλάδα, ο ιταλικός οίκος απέσυρε το έργο από τη δημοπρασία.
Το υπουργείο Πολιτισμού σε ερώτημα σχετικά με το γιατί δεν ζήτησε η Ελλάδα την επιστροφή τού επίμαχου σχεδίου, απάντησε στα “ΝΕΑ” ότι είναι θέμα που αφορά την Εθνική Πινακοθήκη, παρόλο που οι επαφές με τις διεθνείς διωκτικές Αρχές είχαν γίνει μέσω του ΥΠΠΟ.
Η απάντηση του υπουργείου επιβεβαιώνει το χάσμα που χωρίζει πλέον το ΥΠΠΟ και την Εθνικής Πινακοθήκη, δεδομένου ότι από τη στιγμή που έγιναν γνωστά η σύλληψη του δράστη και ο εντοπισμός των έργων, η ηγεσία της Εθνικής Πινακοθήκης είναι άφαντη. Δεν παρέστη στην αλληλο-συγχαρητήρια φιέστα Χρυσοχοΐδη – Μενδώνη για τη μαγική ανεύρευση των κλεμμένων πινάκων (δεν εκλήθη, σύμφωνα με πληροφορίες), ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει εκδώσει ούτε μία ανακοίνωση σχετικά με την υπόθεση των κλεμμένων έργων.