Δεν έχουν τέλος, όπως φαίνεται, οι αυθαιρεσίες και οι παράνομες ενέργειες στις οποίες προχωρά η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, προκειμένου να προωθήσει την “ατζέντα” της και να εξυπηρετήσει τους κάθε λογής φίλα προσκείμενους παράγοντες και τα συμφέροντά τους.
Αυτή τη φορά προχώρησε σε μια παράνομη πράξη διορισμού προϊσταμένου στη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του υπουργείου Πολιτισμού, στην ίδια θέση που τον Μάιο του 2020 είχε διορίσει ένα από τα πρόσωπα σε βάρος των οποίων η Εισαγγελία Εγκλημάτων Διαφθοράς είχε ασκήσει, για μία από τις πολλές δικαστικές εκκρεμότητες γύρω από την πολύκροτη υπόθεση του “αμαρτωλού” Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού, ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος για πέντε αδικήματα: της πλαστογραφίας, της ηθικής αυτουργίας σε πλαστογραφία, της απιστίας, της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα μαύρου χρήματος) και της εγκληματικής οργάνωσης. Ο τότε διορισθείς ως προϊστάμενος της συγκεκριμένης Μονάδας, που λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης και διερευνά υποθέσεις παραβίασης ακεραιότητας και διαφθοράς, παρέμεινε στην ευαίσθητη αυτή επιτελική θέση μέχρι τον περασμένο Απρίλιο, όταν διορίστηκε ως προϊστάμενος σε Εφορεία Αρχαιοτήτων της περιφέρειας.
Στην χηρεύουσα πλέον θέση του προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου η Λίνα Μενδώνη διόρισε με απόφασή της τον Ανδρέα Ραλλάτο. Πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο που η υπουργός Πολιτισμού είχε διορίσει ως διευθυντή του Ταμείου Αλληλοβοήθειας τον Σεπτέμβριο του 2019 και θεωρείται άνθρωπος της απολύτου εμπιστοσύνης του “ισχυρού άνδρα” της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ) και επί πολλά χρόνια προέδρου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Γιάννη Τσακοπιάκου.
Είχε προηγηθεί η αποπομπή από την θέση αυτή, με φωτογραφική διάταξη, της Αναστασίας Κουτσή, η οποία, ως διευθύντρια του Ταμείου την περίοδο 2018-2019, είχε συμβάλει τα μάλα όχι μόνο στην διαφανή λειτουργία του, αλλά και στην διαλεύκανση πολλών από τα σκοτεινά σημεία των πεπραγμένων του παρελθόντος, τα οποία είχαν ήδη διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη. Η επιλογή της για τη συγκεκριμένη θέση είχε γίνει προκειμένου να προετοιμαστεί ομαλά η μετάβαση του παιδικού σταθμού από το Ταμείο Αλληλοβοήθειας στο υπουργείο Πολιτισμού, δεδομένου ότι η Α. Κουτσή ήταν προϊσταμένη του Τμήματος Παιδικού Σταθμού του υπουργείου. Αυτό ήταν και το σημείο στο οποίο “πάτησε” η Λίνα Μενδώνη για να απομακρύνει την Α. Κουτσή, περνώντας τον Αύγουστο του 2019 την φωτογραφική διάταξη σύμφωνα με την οποία “ο διευθυντής του Ταμείου είναι μόνιμος ή με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου αορίστου χρόνου υπάλληλος του ΥΠΠΟΑ, κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού και διορίζεται σε αυτό με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού. Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται ο διορισμός υπαλλήλου που έχει επιλεγεί ή υπηρετεί ως προϊστάμενος οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου. Αν ο διορισμένος υπάλληλος επιλεγεί ή τοποθετηθεί ή ασκεί καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου, αντικαθίσταται υποχρεωτικά με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού”.
Η διπλή παρανομία στον διορισμό Ραλλάτου
Ο Α. Ραλλάτος παρέμεινε στη θέση του διευθυντή του Ταμείου Αλληλοβοήθειας για μικρό διάστημα, μέχρι το τέλος του 2019, δεδομένου ότι αμέσως μετά το Ταμείο μπήκε στο ιδιόμορφο καθεστώς της “εκκαθάρισης εν λειτουργία” που έχει καταγγελθεί ως επιχείρηση συγκάλυψης των πολλών θεμάτων τα οποία έχουν αποκαλυφθεί σχετικά με την λειτουργία του και την οικονομική διαχείριση των παλαιότερων ετών και έχουν περιέλθει στον έλεγχο των δικαστικών αρχών. Στη μικρή του θητεία, ωστόσο, πρόλαβε να συνδέσει το όνομά του με μια ακόμη ενέργεια που καταγγέλθηκε ως παράνομη: την χρηματοδότηση από τους πόρους του Ταμείου, που προέρχονται αποκλειστικά από κρατική χρηματοδότηση, των εξόδων για την πραγματοποίηση του τελευταίου συνεδρίου της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ…
Η παρανομία, όμως σε σχέση με τον τωρινό διορισμό του δεν έγκειται σε αυτό. Συνδέεται με δύο άλλα στοιχεία τα οποία έχουν προκλητικά αγνοηθεί από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Στην Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, όπως σημειώσαμε ήδη, τοποθετήθηκε για πρώτη φορά το Μάιο του 2020, ως προϊστάμενος, υπάλληλος της προτιμήσεως της Υπουργού, χάρη στις μεταβατικές διατάξεις του σχετικού νόμου (άρθρο 116 παρ. 13 εδ. δ΄) που όριζαν για το θέμα τα εξής: “Μέχρι την επιλογή και τοποθέτηση Προϊσταμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου του άρθρου 39 του παρόντος, ο οικείος Υπουργός τοποθετεί με απόφασή του μεταβατικά στις οργανικές μονάδες αυτών, τους υπηρετούντες Προϊσταμένους”.
Η υπουργός επομένως έχει κάνει ήδη χρήση των μεταβατικών διατάξεων και τούτη τη φορά θα έπρεπε να τηρηθεί πλέον η νόμιμη διαδικασία που προβλέπεται ρητά στον Υπαλληλικό Κώδικα και περιλαμβάνει προκήρυξη της θέσης, υποβολή αιτήσεων από επιλέξιμους συμμετέχοντες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του νόμου και πλήρωση αυτής κατόπιν επιλογής από συλλογικό όργανο. Η επίκληση στην τωρινή απόφαση του διορισμού Ραλλάτου των μεταβατικών διατάξεων δεν είναι σύννομη, καθώς αυτές θεωρούνται παροπλισμένες, δεν έχουν δηλαδή πλέον πεδίο εφαρμογής δεδομένου ότι έχουν επιτελέσει το ρόλο τους ήδη με τον πρώτο διορισμό προϊσταμένου στην συγκεκριμένη θέση.
Επιπροσθέτως, πρόβλημα νομιμότητας έχει η τοποθέτηση Ραλλάτου στην επίμαχη θέση και για έναν ακόμη λόγο, καθώς η οργανική του θέση είναι στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (ΓΓΑ) και όχι στη Γενική Γραμματεία Υπουργείου Πολιτισμού (ΥΠΠΟ), όπου και υπάγεται η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος έχει μεν μετακινηθεί από την ΓΓΑ στο Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά όχι με τις προβλεπόμενες διατάξεις του ισχύοντος νομικού πλαισίου της κινητικότητας, επομένως δεν είναι νόμιμη η τοποθέτησή του σε θέση προϊσταμένου του Υπουργείου.
Αυτά τα σημεία είναι προφανώς σε γνώση της υπουργού Πολιτισμού, δεδομένου ότι απασχόλησαν την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ ήδη από τον περασμένο Μάρτιο όταν και απευθύνθηκε ειδικό ερώτημα σχετικά στο υπουργείο Εσωτερικών. Η απάντηση, όπως καταλήγει διεξοδικά στο αρ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.55/2694/4331,4368/2-4-2021 απαντητικό έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του υπουργείου Εσωτερικών με θέμα “Πλήρωση θέσεων Προϊσταμένων”, το οποίο και φέρνουμε στη δημοσιότητα, είναι απολύτως κατηγορηματική: “Υπάλληλος, ο οποίος ανήκει οργανικά στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού δύναται να αποσπαστεί στην Υπηρεσία σας δυνάμει των προαναφερομένων διατάξεων του αρ. 9 του ν. 4440/2016, ενώ δεν δύναται να πραγματοποιηθεί μετακίνηση βάσει του αρ. 66 του Υπαλληλικού Κώδικα από μια αρχή σε άλλη αρχή του ίδιου Υπουργείου. Για την τοποθέτηση προϊσταμένων στις μονάδες εσωτερικού ελέγχου οι μεταβατικές διατάξεις του ν. 4622/2019 είναι σαφείς και περιοριστικές ως προς τις δυνατότητες που παρέχονται για τις τοποθετήσεις αυτές, οπότε και είναι διερευνητέα εκ μέρους της Υπηρεσίας σας η νομιμότητα μετακίνησης υπαλλήλου της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και η περαιτέρω ανάθεση σε αυτόν καθηκόντων αναπληρωτή προϊσταμένου στην Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, δεν προβλέπεται μετακίνηση υπαλλήλου από μια αρχή σε άλλη του ίδιου Υπουργείου, ενώ οι αποσπασμένοι υπάλληλοι, εκτός και εάν αυτό ρητώς προβλέπεται από ειδική διάταξη, δεν δύνανται να ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου στην υπηρεσία όπου είναι αποσπασμένοι, περίπτωση που δεν προβλέπεται εν προκειμένω από το σύνολο των προαναφερθεισών γενικών ή ειδικών διατάξεων. Επιπλέον, βάσει των διατάξεων του Υ.Κ. περί επιλογής προϊσταμένων διευθύνσεων και τμημάτων, προβλέπεται ότι δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνο οι υπάλληλοι που ανήκουν οργανικά στον φορέα. Κατ’ επέκταση η ίδια ως άνω προϋπόθεση ισχύει και στην περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων του αρ. 87 του Υ.Κ. περί αναπλήρωσης”.
Η κατηγορηματικά αντίθετη και σύμφωνη με την κείμενη νομοθεσία τοποθέτηση επί του θέματος της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Εσωτερικών ήταν αυτή που οδήγησε, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Κοσμοδρόμιου, στην άρνηση του συνόλου των εμπλεκόμενων υπηρεσιακών παραγόντων να προσυπογράψουν τη σχετική απόφαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη για τον διορισμό Ραλλάτου. Τελικά, υποχρεώθηκαν να θέσουν τις υπογραφές τους σημειώνοντας την ένδειξη “με επιφύλαξη”, που πρακτικά σημαίνει πως η διοικητική ιεραρχία έχει πάρει τις αποστάσεις της από μια μη σύννομη απόφαση, για την οποία η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά την ίδια την υπουργό.
Έχοντας τα ανωτέρω υπόψη τους ο Χριστόφορος Βερναρδάκης και άλλοι 24 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού στις 12 Ιουλίου, με θέμα “Παράνομος ορισμός προϊσταμένου Διεύθυνσης της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού”. Στην ερώτησή τους οι βουλευτές σημειώνουν, μεταξύ άλλων, πως “η Υπουργός Πολιτισμού είναι για μια ακόμη φορά πολιτικά υπόλογη και εκτεθειμένη σε παράβαση καθήκοντος για την παράνομη απόφαση που ηθελημένα υπέγραψε”.
Η υπουργός ερωτάται από τους βουλευτές:
1. Γνωρίζει τη λογική που διέπει τη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων και τη διαφορά τους από τις πάγιες διατάξεις; Αν ναι, γιατί επιμένει να καταστρατηγεί τη λειτουργία τους και μέχρι πότε σκοπεύει να τις χρησιμοποιεί καταχρηστικά;
2. Γιατί αγνόησε την έγγραφη απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών που ζητήθηκε από το ΥΠΠΟΑ ακριβώς για τα συγκεκριμένα νομικά ελαττώματα και που γνωμοδοτεί με σαφήνεια επί αυτών;
3. Θα ανακαλέσει τον προδήλως παράνομο ορισμό του υπαλλήλου στη θέση του Προϊσταμένου Διεύθυνσης στη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Πολιτισμού;