Λογοκρισία από το Facebook -την τρίτη μέσα σε ενάμιση χρόνο- καταγγέλλει ο εκδοτικός οίκος ΚΨΜ με αφορμή το κλείδωμα του λογαριασμού του στο εν λόγω μέσο κοινωνικής δικτύωσης για διάστημα 90 ημερών.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του εκδοτικού οίκου η φωτογραφία και η ανάρτηση που τιμωρείται -με το σκεπτικό ότι παραβιάζει τους όρους της κοινότητας- αφορά το εξώφυλλο του βιβλίου του Βασίλη Λιόση «Ναζισμός: τα αίτια γέννησης και γιγάντωσής του» και συγκεκριμένα την φωτογραφία-σύμβολο ενάντια στον ναζισμό που απεικονίζει στις 13 Ιουνίου 1936 στη Γερμανία ανάμεσα σε πλήθος τον August Landmesser ο οποίος αρνείται να χαιρετίσει ναζιστικά όπως οι υπόλοιποι.
«Στο κατάμεστο από πολιτιστικά σκουπίδια και γεμάτο από κάθε λογής σκοταδιστικές και αντιδραστικές απόψεις, στάσεις, φωτογραφίες διαδίκτυο, ενοχλεί και υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες μόνο ότι είναι πολιτικό, ανατρεπτικό ή αντίθετο στο κυρίαρχο ρεύμα;» αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση των εκδόσεων ΚΨΜ.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του εκδοτικού οίκου ΚΨΜ:
«Για τρίτη φορά μέσα σε ενάμιση χρόνο ο επιχειρηματικός όμιλος Facebook κλείδωσε για 90 μέρες την σελίδα των εκδόσεων ΚΨΜ. Αρχικά πλήρως, από τον Ιούλιο 2021 και μετά από ένα μήνα σε περιορισμένη λειτουργία (δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε προώθηση, έχει περιορισμένη απήχηση και ορατότητα στους χρήστες). Η νέα αυτή «δίωξη» έρχεται αμέσως μετά τον τρίμηνο αποκλεισμό της σελίδας των εκδόσεών μας τον περασμένο Μάρτιο (πάλι για 90 μέρες), ο οποίος μετά την δημόσια έκταση που πήρε το θέμα και τις καταγγελίες από πλήθος ηλεκτρονικών μέσων και μερίδας του τύπου, άρθηκε μετά από 2 μήνες αποκλεισμού (η ποινή μας μειώθηκε κατά 30 μέρες…), με το ηλεκτρονικό μήνυμα ότι οι ενστάσεις μας έγιναν μερικώς αποδεκτές (;)…
Ο λόγος για τον τρίτο συνεχόμενο αποκλεισμό-περιορισμό είναι όπως πάντα η …παράβαση των κανόνων της «κοινότητας». Μάλιστα για την ίδια αφορμή και τις 3 φορές, δηλαδή για μία φωτογραφία. Ποια λοιπόν είναι αυτή η περιβόητη φωτογραφία που παραβιάζει τους κανόνες ενός πολυεθνικού κολοσσού όπως η Facebook;
Η «τιμωρία» μας αφορά τη φωτογραφία, τραβηγμένη στις 13 Ιουνίου 1936 στη Γερμανία, που απεικονίζει ανάμεσα σε πλήθος τον August Landmesser ο οποίος αρνείται να χαιρετίσει ναζιστικά όπως οι υπόλοιποι. Η φωτογραφία αυτή, αγνώστου καλλιτέχνη-φωτογράφου, έχει γίνει σύμβολο της αντίστασης κατά του ναζισμού, ως μια χαρακτηριστική στάση και έκφραση ενάντια στη φασιστική ιδεολογία και πολιτική. Η φωτογραφία είναι common file – κοινής χρήσης-ελεύθερων δικαιωμάτων και υπάρχει στο Wikipedia καθώς και σε εκατοντάδες ιστοσελίδες και ηλεκτρονικά μέσα παγκόσμια.
(Δείτε εδώ την περιβόητη -απαγορευμένη για το Facebook– φωτογραφία: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:August-Landmesser-Almanya-1936.jpg).
Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα της εταιρείας Facebook; Ή μήπως της εταιρείας που διαχειρίζεται το Facebook στην Ελλάδα; Ποιος φωστήρας (ή μήπως φασίστας;) αποκλείει την ηλεκτρονική σελίδα ενός εκδοτικού οίκου, μιας εμπορικής επιχείρησης, διότι έχει αναρτήσει το εξώφυλλο βιβλίου της που περιλαμβάνει και την επίμαχη φωτογραφία;
Ρωτάμε για Τρίτη φορά δημόσια, γιατί στις ενστάσεις μας και τις ηλεκτρονικές διαμαρτυρίες μας μέσω Facebook φυσικά για άλλη μια φορά απάντηση ουδεμία πήραμε: Ποιος εν τέλει αποφασίζει για την πολιτική ταυτότητα μιας φωτογραφίας και μιας δημοσίευσης; Μήπως ενοχλεί το ίδιο το βιβλίο και το περιεχόμενό του; (η φωτογραφία και η ανάρτηση που τιμωρείται αφορά το βιβλίο του Βασίλη Λιόση «Ναζισμός: τα αίτια γέννησης και γιγάντωσής του», ένα αντιφασιστικό βιβλίο με μεγάλη αξία και υποδοχή από το αναγνωστικό κοινό).
Η λογοκρισία σε αναρτήσεις που δεν αρέσουν σε μία εταιρία είναι ανεκτές, δηλαδή έχουμε ξεπεράσει και αυτή ακόμα την αστική δημοκρατία και τους όποιους κανόνες της; Σε ποιόν δίνει λόγο ο εκάστοτε «λογοκριτής» που αποκλείει, κλείνει, κατεβάζει αναρτήσεις και σελίδες από το διαδίκτυο; Τελικά, ακόμα βαθύτερα, τίθεται το ερώτημα: Στο κατάμεστο από πολιτιστικά σκουπίδια και γεμάτο από κάθε λογής σκοταδιστικές και αντιδραστικές απόψεις, στάσεις, φωτογραφίες διαδίκτυο, ενοχλεί και υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες μόνο ότι είναι πολιτικό, ανατρεπτικό ή αντίθετο στο κυρίαρχο ρεύμα;
Απαντήσεις δεν θα πάρουμε από την εταιρεία κατά την πάγια πρακτική της. Οι απαντήσεις στα ερωτήματα και τα συμπεράσματα δικά σας…
Εκδόσεις ΚΨΜ,
Σεπτέμβριος 2021»