ΑΘΗΝΑ
09:41
|
18.04.2024
Αν οι πλανήτες ευθυγραμμιστούν κι αν η κυβέρνηση αποσπάσει τη θετική ανταπόκριση των επιχειρηματιών, ίσως να εξασφαλιστούν κάποια χρήματα για τους... επιζώντες.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Αύξηση των κατώτατων αποδοχών με… χρονοκαθυστέρηση πέντε μηνών και αμφίβολη αποτελεσματικότητα ως προς την ενίσχυση των εργαζομένων, σπεύδει να διαφημίσει η κυβέρνηση. Τα δεδομένα καταδεικνύουν την πλήρη αδυναμία (ή αδιαφορία) των αρμοδίων να προχωρήσουν στην άμεση λήψη ουσιαστικών μέτρων στήριξης, όπως ζητούν τα συνδικάτα, εν μέσω κύματος πρωτοφανούς ακρίβειας.

Πριν ακόμη εκδηλωθούν οι ισχυρές πιέσεις που προκαλεί στο εισόδημα των πολιτών το κύμα ανατιμήσεων σε καύσιμα, είδη πρώτης ανάγκης και υπηρεσίες, ο κατώτατος μισθός κυμαινόταν ήδη σε επίπεδα χαμηλότερα του ορίου της φτώχειας.

Ένα στα δύο νοικοκυριά, δήλωνε ότι δεν μπορεί να καλύψει έκτακτες ανάγκες. Περισσότερα από τρία στα δέκα νοικοκυριά εξέφραζαν δυσκολία ως προς την κάλυψη πάγιων λογαριασμών, ενώ αντίστοιχο ποσοστό δήλωνε γενική οικονομική αδυναμία.

Η κυβέρνηση, όμως, πήρε τον… χρόνο της. Δεν βιάστηκε.

Αρχικά πανηγύρισε την αναπτυξιακή πορεία της χώρας με τη χορήγηση συμβολικής αύξησης 2% (663 ευρώ μεικτά) στις κατώτατες αποδοχές από την 1η Ιανουαρίου του 2022. Στη συνέχεια, ανακοίνωσε ότι θα γιορτάσει την ενισχυμένη (τελικά)αναπτυξιακή πορεία της χώρας, με την περεταίρω αύξηση του κατώτατου μισθού.

Αν, επομένως, ευθυγραμμιστούν οι πλανήτες και η κυβέρνηση μετά την προγραμματισμένη, πρώτη αύξηση του κατώτατου μισθού, αποσπάσει τη θετική ανταπόκριση του επιχειρηματικού κόσμου για τη συμπληρωματική αύξηση και ακόμη κι αν αυτή έχει κάποιο ουσιαστικό οικονομικό αντίκρισμα, θα ακολουθήσει -σύμφωνα με τη νομοθεσία- διαδικασία διάρκειας πέντε μηνών, ώστε να γνωστοποιηθεί η οριστική απόφαση και στην συνέχεια να οριστεί η ενσωμάτωση της αύξησης στις αποδοχές.

Απλούστερα: Ίσως εξασφαλιστούν κάποια χρήματα για τους… επιζώντες.

Κι αυτό γιατί με βάση τη μνημονιακή νομοθεσία, το δικαίωμα επαναπροσδιορισμού του κατώτατου μισθού έχει αφαιρεθεί από τους κοινωνικούς εταίρους (εργοδοτικές οργανώσεις και συνδικάτα) και αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της κυβέρνησης.

Ο κομβικός ρόλος της αύξησης των κατώτατων αποδοχών, είναι αυταπόδεικτος καθώς επιδρά σε περίπου 700.000 εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, ενισχύει τις αποδοχές των εργαζομένων με ευέλικτες μορφές εργασίας, ενώ αυξάνονται συνολικά 24 επιδόματα που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό.

Πρόκειται για:

1.    τακτικής επιδότησης ανεργίας,

2.    επίσχεσης εργασίας,

3.    μακροχρόνια ανέργων,

4.    ειδικό εποχικό,

5.    ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη επιδότησης λόγω ανεργίας,

6.    ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα του ΟΑΕΔ,

7.    ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας,

8.    αφερεγγυότητας του εργοδότη,

9.    διαθεσιμότητας,

10. παροχή προστασίας της μητρότητας,

11. μαθητείας,

12. ασκούμενων σπουδαστών ΤΕΙ,

13. πρακτική άσκηση φοιτητών σχολών τουριστικής εκπαίδευσης,

14. ειδική επιδότηση εκδοροσφαγέων,

15. ειδική συμπληρωματική παροχή ανεργίας φορτοεκφορτωτών,

16. επιδότηση λόγω ανεργίας των ξεναγών,

17. επιδότηση λόγω ανεργίας αδελφών νοσοκόμων,

18. επιδότηση λόγω ανεργίας δασεργατών,

19. επιδότηση λόγω ανεργίας ρητινοσυλλεκτών,

20. βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ,

21. βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΟΑΕΕ,

22. βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΑ,

23. άδειας συμμετοχής σε εξετάσεις για σπουδαστές, φοιτητές, μαθητές που είναι εργαζόμενοι,

24. προγράμματα απασχόλησης.

Για να φτάσουμε, όμως, σε αυτό το σημείο πρέπει να προηγηθεί η εξής διαδικασία:

Ορίζεται στην αρχή κάθε έτους τριμελής επιτροπή, που συντονίζει τη διαβούλευση μεταξύ των φορέων. Σε αυτή συμμετέχει ο εκάστοτε πρόεδρος του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), καθώς και ένας εκπρόσωπος από το υπουργείο Οικονομικών και ένας από το υπουργείο Εργασίας.

Στη συνέχεια, καλούνται οι εξειδικευμένοι φορείς.

Υπενθυμίζεται ότι δικαίωμα υποβολής “γνώμης” για τον κατώτατο μισθό έχουν, βάσει νόμου, η Τράπεζα της Ελλάδος, η ΕΛΣΤΑΤ, ο ΟΑΕΔ, το ΚΕΠΕ, ο ΟΜΕΔ, η ΕΙΕΑΔ, καθώς και τα Ινστιτούτα των εκπροσώπων των εργαζομένων και των εργοδοτών (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ, ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ, ΙΝΣΕΤΕ, ΙΟΒΕ).

Οι φορείς συντάσσουν έκθεση αξιολόγησης του ισχύοντος κατώτατου μισθού, καθώς και του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη.

Έως το τέλος Μαρτίου, οι φορείς πρέπει να υποβάλουν την έκθεσή τους, στην αρμόδια επιτροπή διαβούλευσης. Ακολούθως, σχετικός φάκελος υποβάλλεται προς τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, για να τοποθετηθούν και εκείνοι με τη σειρά τους, με ανάλογο υπόμνημα, στο οποίο θα περιγράφουν και θα τεκμηριώνουν αναλυτικά, τη θέση τους.

Οι εκθέσεις και τα διάφορα υπομνήματα, συγκεντρώνονται από την αρμόδια επιτροπή διαβούλευσης το αργότερο έως τις 15 Απριλίου. Έως τις 30 Απριλίου πρέπει τα στοιχεία αυτά να έχουν αποσταλεί στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, έτσι ώστε να συνταχθεί το τελικό πόρισμα της διαβούλευσης.

Η τελική μορφή του, θα προκύπτει σε συνεργασία με πενταμελή επιτροπή και αποστέλλεται έως το τέλος Μαΐου στους επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου, δηλαδή στον υπουργό Οικονομικών και στον υπουργό Εργασίας.

Στη συνέχεια, ο τελευταίος, δηλαδή ο υπουργός Εργασίας λαμβάνει υπόψη του το πόρισμα και εισηγείται το τελικό ύψους της όποιας αύξησης, καθώς και την έναρξη καταβολής της.

Σε καλή μεριά.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

BDS Greece: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πρεσβεία της Γερμανίας

«Καλάθι του Νονού»: Από 22 Απριλίου έως 4 Μαΐου

Κακοκαιρία προ των πυλών με «πολικό αεροχείμαρρο»

Συνάντηση Τσίπρα με τον Οζγκιούρ Οζέλ του CHP

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα