ΑΘΗΝΑ
16:26
|
01.07.2024
Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στη θάλασσα επί τέσσερις ημέρες πριν η Ελλάδα αναγκαστεί τελικά σε επιχείρηση διάσωσης, γράφει ο Γκάρντιαν.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Στην επιχείρηση απώθησης του πλοίου με τους 382 μετανάστες πριν λίγες ημέρες στο Αιγαίο κάνει αναφορά ο βρετανικός Guardian (Γκάρντιαν) σε σημερινό του άρθρο. Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα “Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στη θάλασσα επί τέσσερις ημέρες πριν η Ελλάδα αναγκαστεί τελικά σε επιχείρηση διάσωσης“.

Μπορεί να χαιρετίστηκε ως η μεγαλύτερη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στην ανατολική Μεσόγειο εδώ και μια δεκαετία” αναφέρει το δημοσίευμα, όμως δεν λείπουν οι ισχυρισμοί ότι “η επιχείρηση έφερε όλα τα χαρακτηριστικά μιας παράνομης απώθησης πριν η ελληνική ακτοφυλακή αναγκαστεί να αλλάξει τακτική“.

Λίγες μόνο ημέρες αφότου 382 αιτούντες άσυλο, μετά από όλη αυτήν την αναίτια παρατεταμένη δοκιμασία, αποβιβάστηκαν τελικά στην Κω, οι επικρίσεις εντείνονται.

Ο Δρ. Απόστολος Βεΐζης, επικεφαλής της ανθρωπιστικής οργάνωσης Intersos Hellas, δήλωσε: “Πρόκειται για άνδρες, γυναίκες και παιδιά που αναζητούσαν προστασία και θα έπρεπε να είχαν μεταφερθεί σε ασφαλές λιμάνι αφού το σκάφος εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το πλησιέστερο λιμάνι ήταν μόλις λίγα μίλια μακριά. Αντ’ αυτού, κρατήθηκαν στο πλοίο για τέσσερις ημέρες, άσκοπα παρατεταμένη περίοδο χωρίς πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες“.

Από την πλευρά του ο Τόμι Όλσεν που διευθύνει την Aegean Boat Report, μια νορβηγική ΜΚΟ που παρακολουθεί τη μετακίνηση ανθρώπων στην περιοχή, αναφέρει πως έλαβε τις πρώτες εικόνες και βίντεο από επιβάτες του πλοίου που ζητούσαν βοήθεια το πρωί της 28ης Οκτωβρίου.

Μπορούσες να δεις το σκάφος να παρασύρεται από τα κύματα και μια περιπολία της ελληνικής ακτοφυλακής δίπλα του“, δήλωσε στον Guardian, “ήταν γεμάτο με ανθρώπους και οι ακτές της Κρήτης ήταν καθαρά ορατές“. “Το γιατί οι Έλληνες αξιωματούχοι επέμεναν ότι δεν είχαν βρει το σκάφος και στη συνέχεια άρχισαν να το ρυμουλκούν μακριά από την Κρήτη φαινόταν πολύ περίεργο“, πρόσθεσε ο Όλσεν. “Mε έκανε αμέσως να σκεφτώ ότι αυτό που στην πραγματικότητα βλέπαμε δεν ήταν απλώς μια ακόμη απώθηση, αλλά η μεγαλύτερη απώθηση των τελευταίων ετών“.

Το χτυπημένο πλοίο που ρυμουλκήθηκε προς την κατεύθυνση της Τουρκίας, πέρασε τις επόμενες τρεις ημέρες συρόμενο στην ανοιχτή θάλασσα από την ελληνική ακτοφυλακή. “Κάθε ώρα έπαιρνα τις γεωγραφικές συντεταγμένες του πλοίου και μπορούσες να το δεις να πηγαινοέρχεται“, λέει ο Όλσεν. “Από τις 2 το μεσημέρι της Πέμπτης μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής, όταν επετράπη στους επιβάτες να αποβιβαστούν, διένυσε 500 χιλιόμετρα [300 μίλια]. Όλο αυτό το διάστημα οι άνθρωποι έστελναν μηνύματα ότι δεν τους έδιναν καν νερό και ότι κάποιοι ήταν πολύ άρρωστοι“.

Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία σε αυτή την περίπτωση είναι ότι η κυβέρνηση επιχείρησε να επαναπροωθήσει ανθρώπους που ήθελαν να ζητήσουν άσυλο στην Ελλάδα πριν από τη διεξαγωγή της διαδικασίας ασύλου“, δήλωσε ο Μίνως Μουζουράκης από την Refugee Support Aegean, μια ΜΚΟ που προσφέρει νομική βοήθεια σε πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο. “Αυτό αποτελεί παραβίαση του δικαίου της ΕΕ και των θεμελιωδών δικαιωμάτων“.

Εξηγώντας το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτήθηκε για να οδηγηθεί το φορτηγό πλοίο σε ασφαλές αγκυροβόλιο, αξιωματούχοι του υπουργείου Μετανάστευσης στην Αθήνα επέρριψαν την ευθύνη στην άρνηση της Άγκυρας να ανταποκριθεί σε επανειλημμένα αιτήματα για την επαναπροώθηση του πλοίου.

Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις και ομάδες αρωγής που δρουν στην περιοχή, συνθέτοντας την αλληλουχία των γεγονότων, πιστεύουν ότι ήταν αδύνατον να απωθηθεί το πλοίο επειδή ήταν τόσο μεγάλο και θα απαιτούσε από την ελληνική ακτοφυλακή να εισέλθει και στα τουρκικά ύδατα. Μόλις κατέστη σαφές ότι η απώθηση ήταν αδύνατη, η Αθήνα κατέφυγε στην προσφυγή στην Τουρκία, δήλωσε ο Όλσεν, η οργάνωση του οποίου συγκαταλέγεται σε ένα δίκτυο ΜΚΟ που κατηγορείται από Έλληνες αξιωματούχους για βοήθεια και υποκίνηση διακινητών ανθρώπων – ισχυρισμούς που απορρίπτει κατηγορηματικά.

Τώρα γνωρίζουμε ότι υπήρχαν 136 παιδιά μεταξύ των επιβατών και άνθρωποι με ειδικές ανάγκες“, δήλωσε ο Απόστολος Βεΐζης. “Αντί η ελληνική ακτοφυλακή, η οποία είναι υπηρεσία διάσωσης, να τα μεταφέρει σε ασφαλές μέρος, η κυβέρνηση επέλεξε να τα κρατήσει στο πλοίο και να τα μετακινεί καθώς προσπαθούσε να έρθει σε συμφωνία με την Τουρκία.”

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Γαλλία: Σύλληψη δύο κορυφαίων σκηνοθετών για σεξουαλική κακοποίηση

Γάζα: Ελεύθερος μετά από επτά μήνες ο διευθυντής του αλ Σίφα

Εκκενώσεις λόγω των πυρκαγιών σε Χίο και Κω -Φωτιά στο Ηράκλειο Κρήτης

Εγκατάλειψη Mirage 2000-5 στην Τανάγρα- Σώος ο πιλότος

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα