Επιστήμονες και ερευνητές εντόπισαν και κινηματογράφησαν ένα από τα μεγαλύτερα ναυάγια που έχουν ανακαλυφθεί ποτέ, 107 χρόνια μετά τη βύθισή του.
Πρόκειται για το πλοίο «Endurance», το χαμένο σκάφος του εξερευνητή της Ανταρκτικής Σερ Έρνεστ Σάκλετον, που βρέθηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στο βυθό της θάλασσας Γουέντελ.
Το πλοίο καταπλακώθηκε από τον θαλάσσιο πάγο και βυθίστηκε το 1915, αναγκάζοντας τον Σάκλετον και τους άνδρες του να κάνουν μια πολύ δύσκολη και επικίνδυνη επιχείρηση εγκατάλειψής του με τα πόδια και με μικρές βάρκες.
Το βίντεο που λήφθηκε από το μέρος που βρίσκεται το ναυάγιο δείχνει ότι το «Endurance» έχει διατηρηθεί σε εξαιρετική κατάσταση.
Παρόλο που εναπόκειται σε ένα βάθος 3 χιλιομέτρων για πάνω από έναν αιώνα, μοιάζει ακριβώς όπως ήταν εκείνη την ημέρα του Νοεμβρίου στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όταν βυθίστηκε. Η επιγραφή με το όνομά του φαίνεται καθαρά στην πρύμνη.
«Χωρίς καμία υπερβολή, αυτό είναι το καλύτερο ξύλινο ναυάγιο που έχω δει ποτέ – μακράν», είπε ο θαλάσσιος αρχαιολόγος Μένσουν Μπάουντ, ο οποίος βρίσκεται στην αποστολή εξερεύνησης. «Είναι όρθιο, περήφανο, άθικτο και σε εξαιρετική κατάσταση συντήρησης», είπε στο BBC News.
Η επιχείρηση για την ανεύρεση του χαμένου πλοίου έγινε από το Falklands Maritime Heritage Trust (FMHT), χρησιμοποιώντας το νοτιοαφρικανικό παγοθραυστικό, Agulhas II, καθώς και υποβρύχια που λειτουργούν εξ αποστάσεως.
Ο αρχηγός της αποστολής, ο βετεράνος πολικός γεωγράφος Δρ. Τζον Σίρς, περιέγραψε τη στιγμή που οι κάμερες προσγειώθηκαν στο όνομα του πλοίου ως «καταπληκτική». «Η ανακάλυψη του ναυαγίου είναι ένα απίστευτο επίτευγμα», πρόσθεσε.
«Ολοκληρώσαμε επιτυχώς την πιο δύσκολη αναζήτηση ναυαγίου στον κόσμο, παλεύοντας με τους συνεχώς μεταβαλλόμενους θαλάσσιους πάγους, τις χιονοθύελλες και τις θερμοκρασίες που πέφτουν στους -18 C. Πετύχαμε αυτό που πολλοί άνθρωποι είπαν ότι ήταν αδύνατο.»
Η ιστορία της «Αυτοκρατορικής Υπερανταρκτικής Εκστρατείας» του Σάκλετον είναι ιδιαίτερα περιπετειώδης. Ξεκίνησε για να κάνει την πρώτη χερσαία διάβαση της Ανταρκτικής, αλλά έπρεπε να εγκαταλείψει την αποστολή όταν το πλοίο της αποστολής, το θρυλικό «Endurance», παγιδεύτηκε και στη συνέχεια τρυπήθηκε από θαλάσσιο πάγο. Από τότε όλα ήταν θέμα επιβίωσης. Ο Σάκλετον κατάφερε με κάποιο τρόπο να οδηγήσει τους άντρες του σε ασφαλή οδό, μια «απόδραση» που έκανε τον ίδιο τον Αγγλο-Ιρλανδό εξερευνητή να παίρνει και να οδηγεί μια μικρή σωσίβια λέμβο μέσα στις άγριες νότιες θάλασσες για να ζητήσει βοήθεια.
Όμως η πρόσφατη επιχείρηση για την ανεύρεση του πλοίου ήταν και αυτή μια μεγάλη πρόκληση. Η θάλασσα του Γουέντελ είναι σχεδόν μόνιμα καλυμμένη από παχύ θαλάσσιο πάγο, τον ίδιο θαλάσσιο πάγο που έσπασε το κύτος του «Endurance» το μακρινό 1915. Το να προσεγγιστεί η υποτιθέμενη τοποθεσία βύθισης ήταν αρκετά δύσκολο. Αλλά εδώ βρίσκεται και μέρος της «καλοτυχίας» του έργου που ανέλαβε το FMHT. Τον περασμένο μήνα σημειώθηκε η χαμηλότερη έκταση θαλάσσιου πάγου της Ανταρκτικής που έχει καταγραφεί ποτέ κατά τη διάρκεια της δορυφορικής εποχής, η οποία εκτείνεται πίσω στη δεκαετία του 1970. Οι συνθήκες ήταν απρόσμενα ευνοϊκές.
Το παγοθραυστικό Agulhas ΙΙ ολοκλήρωσε την έρευνα του ναυαγίου και αναχώρησε από το σημείο αναζήτησης χθες Τρίτη. Το πλοίο κατευθύνεται πλέον τώρα προς το λιμάνι καταγωγής του, το Κέιπ Τάουν. Αλλά η αποστολή έχει ως τελευταίο στόχο να φτάσει στη Βρετανική Υπερπόντια Επικράτεια της Νότιας Γεωργίας όπου είναι θαμμένος ο Σάκλετον.
«Θα αποτίσουμε τα σέβη μας στο ‘The Boss’», είπε ο δρ. Σιρς, χρησιμοποιώντας το παρατσούκλι που είχε το πλήρωμα του «Endurance» για τον αρχηγό τους.
ΠΗΓΗ: BBC