Μια καλοντυμένη νεαρή βγαίνει από ένα βομβαρδισμένο τοπίο που παραπέμπει σε ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Όχι, δεν πρόκειται για φάρσα ή αποκύημα της φαντασίας μας, αλλά για το φρέσκο πρόσωπο του ουκρανικού φασισμού και την ικανότητά του να επανασυστήνεται με «ηρωϊκό» κάθε φορά περιτύλιγμα.
Ο λόγος για τη Βίτα Ζαβερούκα, Ουκρανή μαχήτρια (της δημοκρατίας μεταξύ άλλων, βεβαίως-βεβαίως) που τον Δεκέμβρη του 2014 το περιοδικό ELLE βιάστηκε να τη χαρακτηρίσει Ζαν ντ’ Αρκ της Ουκρανίας, αλλά τον Μάη του 2015 αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη, όταν η Παρθένος του Αζόφ συνελήφθη, σε μια αποτυχημένη προσπάθειά της να ληστέψει ένα πρατήριο καυσίμων στο Κίεβο, κι αφού προηγουμένως, μετά από καταδίωξη, δύο αστυνομικοί σκοτώθηκαν και τρεις τραυματίστηκαν.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Ζαβερούκα είναι μέλος της Ταξιαρχίας Αϊντάρ, που δεν εμπνέεται ακριβώς από φιλελεύθερα ιδεώδη. Μια παράθεση μέρους του φωτογραφικού υλικού της Ζαβερούκα αρκεί να μας πείσει για την ξεχωριστή συμπάθειά που τρέφει για τα σύμβολα του ναζιστικού Γ’ Ράιχ κι ουχί για τα γραπτά του Τόμας Πέιν ή του Tζον Ρόουλς.
Στην τωρινή συγκυρία, η Ζαβερούκα, έχοντας επιστρέψει στην ενεργό δράση με τον πλέον εμφατικό τρόπο φαίνεται πως έχει μετατρέψει τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο σε μοναδική ευκαιρία επαγγελματικής αποκατάστασης, με την ίδια να πλασάρεται ως το θηλυκό αντίπαλο δέος της ζελενσκικής διασημοθηρείας.
Χαρακτηριστικό το βίντεο του Γονσάλο Λίρα, στο οποίο και βλέπουμε την κινηματογραφικού τύπου εμφάνιση της 25χρονης σήμερα Ζαβερούκα ως μιας μορφής μετέχουσας στη σύρραξη μα και απέχουσα αυτής.
Σημαντικό να διευκρινιστεί πως η ταξιαρχία στην οποία συμμετείχε το ιδιότυπο μοντέλο του πολέμου έχει ενσωματωθεί από το 2015 στις τάξεις του ουκρανικού στρατού, σε μια προσπάθεια να τηρηθούν κάποια προσχήματα ως προς την αποδοχή του φασισμού/ναζισμού. Η πρότερη εμπειρία μας από το πεδίο των μαχών -ως θεατές και σχολιαστές- ας μας επιτρέψει να εκφράσουμε μια ταπεινή μας σκέψη: Είναι άραγε ειλικρινές το ενδιαφέρον της για την αστική έστω δημοκρατία ή μήπως έχοντας από αποχωριστεί το μέσο βιοπορισμού της έχει στραφεί στο πεδίο των δημοσίων σχέσεων (PR το έλεγαν στη ΔΑΠ) για λογαριασμό των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων;
Ερωτήματα που δύναται να απαντήσει η ζωή και ο θάνατος των άλλων. Μέχρι τότε δικαιούμαστε να ρωτάμε για το πραγματικό ποιόν της Βίτα και όσων άλλων influencer του πολέμου αγωνιούν για ένα καλύτερο αύριο.