Εξαργυρώνοντας τον σκεπτικισμό του κοινού για τις δημοσκοπήσεις ενόψει των εκλογών του Οκτωβρίου, ορισμένοι πλανόδιοι πωλητές στη Βραζιλία έχουν αρχίσει να καταγράφουν τις πωλήσεις πετσετών που φέρουν τα πρόσωπα του ακροδεξιού προέδρου Ζαΐχ Μπολσονάρου και του αντιπάλου του, Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα του αριστερού Εργατικού Κόμματος.
Η τάση αποκαλείται DataToalha, και έχει προκαλέσει αίσθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες. Πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο που συνδυάζει την ονομασία της πιο γνωστής εταιρείας δημοσκοπήσεων της Βραζιλίας, Datafolha και την λέξη toalha, που σημαίνει πετσέτα στα πορτογαλικά.
Ο πωλητής Χοσέ Λούκας ντα Σίλβα, 28 ετών, δήλωσε ότι οι πωλήσεις έχουν εκτοξευθεί στα ύψη και ο πίνακας αποτελεσμάτων του προσελκύει πλήθη και σχόλια από περαστικούς. «Είναι ένα αστείο, ένα αστείο που λειτουργεί!», ανέφερε. «Όποιος θέλει να συμμετάσχει απλά πρέπει να αγοράσει!»
Ο Μπολσονάρου έχει αμφισβητήσει ανοιχτά την αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων, χλευάζοντας μια δημοσκόπηση της Datafolha πέρυσι που έδειχνε ότι ο ντα Σίλβα θα έπαιρνε σχεδόν το 60% των ψήφων σε μια επαναληπτική αναμέτρηση εναντίον του.
Οι υποστηρικτές του επικαλούνται συχνά το γεγονός ότι η Datafolha είχε προβλέψει λανθασμένα ότι ο Μπολσονάρου θα έχανε τις εκλογές του 2018, υποστηρίζοντας ότι ένας πιο ακριβής τρόπος για να μετρηθεί το επερχόμενο αποτέλεσμα είναι να παρακολουθούν τα πλήθη που πλημμυρίζουν τις διαδηλώσεις του Μπολσονάρου.
Η πιο πρόσφατη δημοσκόπηση, που διεξήχθη τον Ιούνιο, δείχνει τον πρώην πρόεδρο ντα Σίλβα να προηγείται με σχεδόν 50%, έναντι 28% για τον Μπολσονάρου. Η διήμερη έρευνα σε 2.556 άτομα είχε περιθώριο σφάλματος 2 ποσοστιαίων μονάδων. Πολιτικοί αναλυτές έχουν υποστηρίξει ότι το χάσμα θα μειωθεί καθώς ο πληθωρισμός επιβραδύνεται και η κυβέρνηση αρχίζει να εκταμιεύει τις επιδοτήσεις κοινωνικής πρόνοιας που εγκρίθηκαν πρόσφατα.