Μια τεράστια πυρκαγιά στη μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης πετρελαίου της Κούβας σκότωσε τουλάχιστον έναν πυροσβέστη, τραυμάτισε πολλούς άλλους και απειλεί να διογκώσει περαιτέρω τον λογαριασμό εισαγωγών καυσίμων για το νησιωτικό έθνος που βασίζεται σε ξένο πετρέλαιο για τα πάντα, από τη μεταφορά μέχρι το ηλεκτρικό του δίκτυο.
Μετά την καταστροφική πυρκαγιά που έκαψε τρεις δεξαμενές πετρελαίου, μπορεί να χρειαστεί να να δημιουργηθεί μια ακριβή πλωτή μονάδα αποθήκευσης όπου θα τοποθετηθούν οι εισαγωγές πετρελαίου που στοχεύουν στην άμβλυνση της οξείας έλλειψης καυσίμων, δήλωσαν πηγές και ειδικοί τη Δευτέρα.
Η Κούβα βασίζεται στις εγκαταστάσεις της Ματάνσας, που έχουν χωρητικότητα 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών και βρίσκονται περίπου 60 μίλια (130 χλμ.) από την Αβάνα, για τις περισσότερες εισαγωγές και την αποθήκευση αργών και βαρέων καυσίμων.
Το Ματάνσας είναι ο μοναδικός τερματικός σταθμός της Κούβας με τη δυνατότητα να δέχεται μεγάλα δεξαμενόπλοια με 100.000 τόνους νεκρού βάρους. Χρησιμεύει επίσης ως κόμβος για την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου που πρόκειται να αναμειχθεί για την τροφοδοσία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της χώρας και για τη διανομή εισαγόμενων καυσίμων και αργού πετρελαίου στα τοπικά διυλιστήρια.
Η μεγάλη πυρκαγιά που εξαπλώνεται από την Παρασκευή αναμένεται να αυξήσει τα έξοδα αποστολής και εισαγωγής. Η Κούβα ήδη δυσκολευόταν να αντέξει οικονομικά τις αγορές καυσίμων και οι παγκόσμιοι ναύλοι με τάνκερ έχουν εκτοξευθεί στα ύψη μετά τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας.
Η Κούβα μπορεί τώρα να χρειαστεί να αναζητήσει μακροπρόθεσμες ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων για τις ανάγκες αποθήκευσης ή μικρότερα πλοία για τη μεταφορά εισαγωγών. Αυτό το υλικοτεχνικό πρόβλημα υπερβαίνει το κόστος ανακατασκευής των εγκαταστάσεων μετά το μεγαλύτερο ατύχημα στη βιομηχανία πετρελαίου στην Κούβα εδώ και δεκαετίες.
Η κουβανική κυβέρνηση έχει εντείνει τις αγορές από άλλους, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, για να μειώσει τις ελλείψεις που οδήγησαν σε μεγάλες ουρές οδηγών στους σταθμούς και σε συρρίκνωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Πρόεδρος Μιγκέλ Ντίαζ Κανέλ παραπονέθηκε για σχεδόν μη προσιτές τιμές καυσίμων φέτος.
Το υπό σημαία Λιβερίας δεξαμενόπλοιο NS Laguna έχει προγραμματιστεί να φτάσει στο Ματάνσας την επόμενη εβδομάδα μεταφέροντας περίπου 700.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με την Eikon. Το πλοίο ακολουθεί την παράδοση ρωσικού μαζούτ στη χώρα τον Ιούλιο.
Εάν τα τείχη περιορισμού του Ματάνσας μπορέσουν να σταματήσουν την εξάπλωση της φωτιάς στα λιμάνια, το τμήμα υποδοχής της εγκατάστασης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την εκφόρτωση εισαγωγών και τη μεταφορά του πετρελαίου σε μικρότερα δεξαμενόπλοια για πλωτή αποθήκευση, είπαν οι ειδικοί.
Μόλις σβήσει η φωτιά, τα αγκυροβόλια του Ματάνσας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να φτιάξουν ένα “u” για να γεμίσουν άλλα σκάφη, κάτι που δεν αποτελεί δύσκολη τεχνική πρόκληση.
Μια μετάβαση σε πλωτές αποθήκες μπορεί να οδηγήσει την Κούβα, μια χώρα υπό αυστηρές κυρώσεις, να ζητήσει από την κυβέρνηση των ΗΠΑ απαλλαγή από τους κανόνες που περιορίζουν τη ροή πλοίων που αγγίζουν τα λιμάνια του νησιού, είπαν οι ειδικοί.
«Το πιο πιθανό σενάριο τώρα είναι ότι οι αρχές θα αφήσουν να κάψει το προϊόν που παραμένει στις δεξαμενές διατηρώντας την περιοχή όσο το δυνατόν πιο κρύα χρησιμοποιώντας νερό», δήλωσε ο Λίνο Καρίγιο, ειδικός στον Καναδά και πρώην στέλεχος της κρατικής εταιρείας πετρελαίου της Βενεζουέλας PDVSA.
Μετά από μια πυρκαγιά των διαστάσεων που παρατηρήθηκαν στην Κούβα, η ανάκαμψη απαιτεί συνήθως χρόνο και εκατομμύρια δολάρια σε επισκευές, σύμφωνα με αναλυτές.
«Τα πληγέντα τανκς θα είναι άχρηστα μετά την πυρκαγιά και οτιδήποτε άλλο τα συνδέει μέσα στους τοίχους περιορισμού», πρόσθεσε ο Καρίγιο.