Ένα χαμένο έργο του γνωστού καλλιτέχνη Banksy που αρχικά δημιουργήθηκε ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το διαχωριστικό τείχος του Ισραήλ στη Δυτική Όχθη επανεμφανίστηκε σε γκαλερί του Τελ Αβίβ, πυροδοτώντας συζητήσεις σχετικά με τον ρόλο της δημόσιας τέχνης και τη νομιμότητα της απομάκρυνσης πολιτιστικών αντικειμένων από κατεχόμενα εδάφη.
Ο Banksy, γνωστός για τα δυστοπικά του γκράφιτι, εργάζεται στη Δυτική Όχθη και την Λωρίδα της Γάζας από το 2005 και έχει δημοπρατήσει πίνακες για να συγκεντρώσει χρήματα για την Παλαιστίνη. Αρκετά έργα του στη Βηθλεέμ έχουν γίνει σημαντικό στοιχείο της τουριστικής βιομηχανίας της πόλης, με το ξενοδοχείο Walled Off που σχεδιάστηκε από τον Banksy να ισχυρίζεται ότι προσφέρει την «χειρότερη θέα από οποιοδήποτε ξενοδοχείο στον κόσμο» από τότε που άνοιξε το 2017.
Ο «Αρουραίος με Σφεντόνα» εμφανίστηκε σε τσιμεντένιο μπλοκ σε μια εγκαταλελειμμένη θέση του ισραηλινού στρατού στη Βηθλεέμ δίπλα σε ένα τμήμα του τείχους το 2007. Λίγο καιρό αργότερα το έργο αφαιρέθηκε από άγνωστα άτομα. Σύμφωνα με τον Κόμπι Άμπεργκελ, τον Ισραηλινό έμπορο τέχνης που αγόρασε το έργο, ο «Αρουραίος με Σφεντόνα» βρισκόταν στην κατοχή Παλαιστινίων που το κράτησαν σε ιδιωτικές κατοικίες μέχρι νωρίτερα φέτος.
Ο Άμπεργκελ, συνεργάτης στην γκαλερί Urban, όπου εκτίθεται τώρα το έργο, ισχυρίστηκε ότι δεν έχει σχέδια για την πώλησή του. Αρνήθηκε να αποκαλύψει το ποσό που πλήρωσε ή να προσδιορίσει τον πωλητή, αλλά επέμεινε στη νομιμότητα της συμφωνίας.
Ο «Αρουραίος με Σφεντόνα» πέρασε τουλάχιστον ένα στρατιωτικό σημείο ελέγχου για να φτάσει στο Τελ Αβίβ. Τόσο ο ισραηλινός στρατός όσο και η Cogat, το ισραηλινό όργανο του υπουργείου Άμυνας που είναι αρμόδιο για την πολιτική διακυβέρνηση στη Δυτική Όχθη, δήλωσαν ότι δεν είχαν γνώση του έργου τέχνης ή του ταξιδιού του.Σύμφωνα με τη Σύμβαση της Χάγης του 1954 που διέπει τα πολιτιστικά αγαθά, την οποία έχει υπογράψει το Ισραήλ, οι δυνάμεις κατοχής πρέπει να εμποδίζουν την απομάκρυνση των πολιτιστικών αγαθών από τα κατεχόμενα εδάφη.
«Πρόκειται για κλοπή της περιουσίας του παλαιστινιακού λαού», δήλωσε ο Τζέρις Κουμσιέχ, εκπρόσωπος του παλαιστινιακού υπουργείου Τουρισμού. «Αυτά ήταν έργα ενός διεθνούς καλλιτέχνη για την Βηθλεέμ, για την Παλαιστίνη και για τους επισκέπτες της Βηθλεέμ και της Παλαιστίνης. Επομένως, η μεταφορά τους, η μετατροπή τους και η κλοπή τους είναι σίγουρα μια παράνομη πράξη».
Το Ισραήλ άρχισε να εργάζεται για το επίμαχο διαχωριστικό τείχος της Δυτικής Όχθης πριν από 20 χρόνια για να ανακόψει τις παλαιστινιακές επιθέσεις κατά την διάρκεια της δεύτερης ιντιφάντα, αλλά η κατασκευή σταμάτησε λόγω ενός συνδυασμού εσωτερικής πολιτικής, νομικών μαχών και διεθνούς κριτικής.
Το μεγαλύτερο μέρος του 65% του φράγματος που έχει κατασκευαστεί μέχρι στιγμής βρίσκεται εντός της Δυτικής Όχθης και όχι στο Ισραήλ ή στη γραμμή ανακωχής, με τμήματά του να φτάνουν μέχρι και 22 χιλιόμετρα εντός των παλαιστινιακών εδαφών. Σε πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως η Βηθλεέμ, το φράγμα παίρνει την μορφή τσιμεντένιου τοίχου ύψους οκτώ μέτρων με συρματοπλέγματα.