Αναδημοσίευση από https://www.romfea.gr/
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας επιβεβαίωσε τη θέση, που είχε διατυπώσει παλαιότερα, σχετικά με την μη αναγνώριση του κύρους των εις επίσκοπο και ιερέα «χειροτονιών» στην «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας», η οποία δημιουργήθηκε με τη συγχώνευση μερικών σχισματικών ομάδων.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η οποία αναρτήθηκε στις 23 Αυγούστου 2022 στην επίσημη ιστοσελίδα της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Πολωνίας, η δομή που ανακηρύχθηκε το 2019 και ηγείται από τον Ντουμένκο, δεν πληροί της προυποθέσεις της κανονικότητας.
«Θεμελιώδης παραμένει η αμφιβολία ως προς την κανονικότητα τών εις ιερέα και επίσκοπο χειροτονιών, συμπεριλαμβανομένου και του λεγόμενου «επικεφαλής της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας», οι οποίες τελέσθηκαν το διάστημα 1992-2018 από τον μητροπολίτη πρώην Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Φιλάρετο Ντενισένκο.
Ο πρώην Μητροπολίτης Φιλάρετος με απόφαση της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας το 1992 καθαιρέθηκε από αρχιεροσύνη και ιεροσύνη ως παραβάτης των μοναχικών όρκων. Το 1997 συνεπεία των ενεργειών του, που παραβίαζαν τις κανονικές αρχές, επανήχθη στην τάξη των λαϊκών.
Οι προειρημένες αποφάσεις ενεκρίθησαν από όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες. Ο από ιεροσύνης καθαιρεθείς δεν μπορεί και δεν έχει δικαίωμα να την παραδίδει σε άλλους», επισημαίνεται στο έγγραφο.
Το αδιευθέτητο της κανονικής θέσεως αυτής της δομής έχει μεγάλες δογματικές και κανονικές προεκτάσεις, διαπίστωσε η Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας: «Τα μυστήρια, που τελούνται από λαϊκούς, δεν μπορούν να θεωρούνται έγκυρα! Το παρατεταμένο άτυπο καθεστώς της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας προκαλεί ανησυχία και έλλειψη κατανόησης μεταξύ των πιστών, όπως και στο σύνολο της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας έχει κατ’ επανάληψιν καλέσει και καλεί στη σύγκληση συνάξεως των επικεφαλής τών κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών εν πνεύματι αγάπης, ταπείνωσης και κατανόησης καθώς και ότι η απόφαση για το αυτοκέφαλο πρέπει να λαμβάνεται βάσει των δογματικών και κανονικών αρχών για όλη την Εκκλησία και όχι για μια ομάδα αποστατών.
«Οι αποστατήσαντες από τη διδασκαλία της Αγίας Εκκλησίας δεν μπορούν να αποτελούν υγιές εκκλησιαστικό σώμα. Τούτο διαταράσσει την ευχαριστιακή ενότητα του συνόλου της Ορθοδοξίας», υπογραμμίζεται στο κείμενο.