Σύμφωνα με δελτίο τύπου που εξέδωσε η πρωτοβουλία «Όχι Μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων», τα έργα κατασκευής σταθμού του Μετρό επί της πλατείας Εξαρχείων γίνονταν επί δύο μήνες χωρίς να έχουν λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Οι εγκρίσεις φαίνεται να υπογράφηκαν άρον-άρον, μέσα σε δύο ημέρες και μόνο αφότου η πρωτοβουλία ζήτησε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος να της κοινοποιηθούν.
Όπως αναφέρει στο δελτίο τύπου, η πρωτοβουλία κατέθεσε στις 03/10/2022 στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αίτημα για τη χορήγηση στοιχείων «Περιβαλλοντικής πληροφόρησης» σχετικά με το σταθμό-εργοτάξιο «Εξάρχεια».
Η απάντηση στο αίτημα πληροφόρησης εκ μέρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος ήρθε στις 6/10/2022:
«..Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του παρόντος δεν έχει εκδοθεί διοικητική πράξη για έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης αναφορικά με την πλατεία Εξαρχείων και ισχύουν τα αναφερόμενα στην ΑΕΠΟ του έργου και το φάκελο ΜΠΕ που τη συνοδεύει, δηλ. ανάπτυξη του σταθμού «Εξάρχεια». Ωστόσο για τις πρόδρομες εργασίες ανάπτυξης του σταθμού (διερευνητικές αρχαιολογικές και γεωλογικές τομές, μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ, οριοθέτηση περιγράμματος, διαμόρφωση επιφανειών, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τοποθέτηση σήμανσης και φωτισμού), έχει καταχωρηθεί στο πεδίο «ΤΕΠΕΜ για Έργα/Δραστηριότητες Α1/Α2» του ΗΠΜ (https://eprm.ypen.gr) με ΠΕΤ:2112694811 σχετική Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη που βρίσκεται στο στάδιο του ελέγχου πληρότητας ως προς το περιεχόμενο της».
Η πρωτοβουλία καταγγέλλει πως «η αξιολόγηση των στοιχείων του (ογκώδους) φακέλου και η έγκριση τους, όπως προκύπτει από τα σχετικά επίσημα έγγραφα που διαθέτουμε, έγινε μέσα σε 2 εργάσιμες ημέρες, κατόπιν του αιτήματος μας, ενώ 4 μέρες πριν δεν είχε ολοκληρωθεί καν ο έλεγχος πληρότητας».
«Από τις 09-08-2022, που το εργοτάξιο στήθηκε στην πλατεία Εξαρχείων και για δύο μήνες, οι εργασίες γίνονταν με τρόπο μη σύννομο και εκτός διαδικασίας καθότι δεν έχει εγκριθεί η αντίστοιχη Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη [ΤΕΠΕΜ]. Το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη χώρα, ίσως στο πιο αμφιλεγόμενο εργοτάξιό του, δεν είχε λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις», συμπεραίνει το δελτίο τύπου, ενώ θέτει και ορισμένα ερωτήματα:
1. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, με την κάλυψη του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και με την κάλυψη της αστυνομίας άρα και του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, επιλέγει 9 Αυγούστου να στήσει ένα παράτυπο εργοτάξιο;
2. Ποιος/α έδωσε την εντολή η Ελληνική Αστυνομία να μετατραπεί σε αναβαθμισμένη εταιρία σεκιούριτι και να συγκρουστεί με μια γειτονιά, να αποκλείσει δρόμους, να προσαγάγει, να συλλάβει, να χτυπήσει και να επιτεθεί με χημικά σε πολίτες για να καλύψει τις παρατυπίες μιας ιδιωτικής εταιρείας; Ποιος/α και πώς θα αποζημιώσει ανθρώπους που όχι μόνο λοιδορήθηκαν, αλλά προσήχθησαν, συνελήφθησαν, χτυπήθηκαν, αντισεκόμενοι στη δια της βίας επιβολή;
3. Γιατί η Αστυνομία δεν προχώρησε στους αντίστοιχους ελέγχους παρότι ζητούνταν επίμονα από τους πολίτες; Αν αμέλησε, ποιος/α είναι υπεύθυνος/η; Αν πρόκειται για απόφαση εξαίρεσης από τις συνήθεις διαδικασίες, ποιος/α έδωσε την πολιτική εντολή;
4. Πόσο αξιόπιστες και ωφέλιμες για το δημόσιο συμφέρον μπορεί να είναι διοικητικές διαδικασίες εξπρές σε ζητήματα τεχνικά και περίπλοκα που οφείλουν να αντανακλούν στις ιδιαιτερότητες της κάθε γειτονιάς και του κάθε εργοταξίου;
5. Για ποιον λόγο τόση βιασύνη; Πώς προέκυψε ένα τόσο βαρύ διοικητικό σφάλμα;
6. Ποιοι/ες είναι αυτοί/ες που εγγυούνται πια ότι μετά από όλα αυτά όσα συμβαίνουν και θα ακολουθήσουν στο μέλλον είναι πράγματι μελετημένα και νόμιμα;