Την κατανάλωση σε βασικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων, και της ενέργειας αναγκάζονται να μειώσουν οι καταναλωτές στην Ελλάδα λόγω έκρηξης της ακρίβειας και του πληθωρισμού.
Έρευνα της εταιρίας σφυγμομετρήσεων Opinion Poll που έγινε για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών σχετικά με τις επιπτώσεις της ακρίβειας στην κοινωνία κατέγραψε πως σημαντική επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών καθώς κόβουν και τα βασικά αγαθά για να τα βγάλουν πέρα με τους μισθούς πείνας.
Ειδικότερα η έρευνα διαπιστώνει πως:
- Το 83.7% των πολιτών προχωρά σε μειώσεις στην κατανάλωση ενέργειας.
- Το 83.2% μειώνει την αγορά καταναλωτικών προϊόντων.
- Το 66.4% στις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% στις μέρες των διακοπών.
- Επίσης ένα 18.7% κάνει κάποιες περικοπές όσον αφορά στη φροντιστηριακή προετοιμασία των παιδιών τους για την είσοδο στα Α.Ε.Ι.
- Το 53.3% απαντά πως δυσκολεύεται να τηρήσει οικονομικές υποχρεώσεις όπως η αποπληρωμή δανείων, καρτών κ.λπ. Αντίθετα, μόλις το 26.8% απαντά ότι δυσκολεύεται λίγο και καθόλου.
- Το 66.5% δηλώνουν μάλλον και σίγουρα απαισιόδοξοι για την προσωπική τους οικονομική κατάσταση ενώ το 32.1% δηλώνουν σίγουρα και μάλλον αισιόδοξοι.
- Σε σχέση με τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την ακρίβεια και την «στήριξη» των νοικοκυριών, το 54.1% θεωρεί ότι προσφέρουν σχεδόν μηδαμινή βοήθεια, το 30.2% τα θεωρεί μικρή αλλά αναγκαία βοήθεια και το 14.2% τα κρίνει ως σημαντική βοήθεια δεδομένων των συνθηκών.
- Το 49.3% δηλώνει λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι από τα μέτρα της Κυβέρνησης για να πέσουν τα τιμολόγια της ενέργειας. Το 45.3% δηλώνει πολύ και αρκετά ικανοποιημένοι.
- Το 45.4% θεωρεί ότι οι επόμενοι λογαριασμοί θα είναι αισθητά μειωμένοι, με το 46.2% να έχει αντίθετη άποψη.
- Το 49.9% αντιμετωπίζει θετικά και μάλλον θετικά το νέο Πρόγραμμα επιδότησης καυσίμων fuel pass 2, ενώ διαφωνεί το 43.9%.
Ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σχολιάζοντας το αποτέλεσμα της έρευνας τόνισε:
Όταν το 83.7% των ερωτηθέντων προχωρά σε μειώσεις στην κατανάλωση ενέργειας, το 83.2% στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων -μεταξύ των οποίων είναι και βασικά αγαθά- το 66.4% στις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% στις μέρες των διακοπών, γίνεται εύκολα αντιληπτή η υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου του συνόλου της κοινωνίας και οι δύσκολες ώρες που περνάνε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.