Τι είναι πιο σημαντικό σε μια συνέντευξη; Τι είναι αυτό που την κάνει «αποκλειστική» ή «αποκαλυπτική»; Η ερώτηση ή η απάντηση; Θα μου πείτε έκανε η κότα το αυγό ή το αυγό την κότα; Κι όμως η απάντηση θα έπρεπε να δίνεται χωρίς δεύτερη σκέψη: όλα κρύβονται στην ερώτηση.
Ερωτήσεις αυθόρμητες, χωρίς φίλτρα, χωρίς συνεννοήσεις, χωρίς δούναι και λαβείν, όπως ήταν όλες οι ερωτήσεις των 25 μαθητών και μαθητριών του ΣΤ΄2 του 1ου Δημοτικού σχολείου Ευκαρπίας προς το Κοσμοδρόμιο με θέμα: Δημοσιογράφος γιατί;
Η ιδέα
«Κάποιες φορές οι ιδέες έρχονται αναπάντεχα ή προκύπτουν από τις τρέχουσες συνθήκες» μας είπε η δασκάλα του 1ου Δημοτικού σχολείου Ευκαρπίας, που προσέγγισε το Κοσμοδρόμιο για αυτή τη διαδραστική επικοινωνία. «Έτσι, στο μάθημα της Γλώσσας κι ενώ επεξεργαζόμασταν ένα άρθρο από εφημερίδα, προέκυψε από τις απορίες των παιδιών η ανάγκη και η επιθυμία να διευρύνουμε καλύτερα και από ‘πρώτο χέρι’ πώς γράφεται ένα άρθρο και κυρίως ποιοι κρύβονται πίσω από αυτό. Η δουλειά του δημοσιογράφου έχει ένα πέπλο μυστηρίου και αίγλης για τα παιδιά».
Τα παιδιά ετοίμασαν μόνα τους τις ερωτήσεις. Η δασκάλα δεν παρενέβη απλά τις συγκέντρωσε. Όλα τα παιδιά έκαναν ερωτήσεις, όλα έκατσαν μπροστά στο μικρόφωνο σε αυτήν την «άτυπη» συνέντευξη για τον Τύπο.
Και ιδού κάποιες από τις ερωτήσεις:
Είστε ανεξάρτητοι;
Σου ελέγχει κάποιος τα κείμενα;
Πρέπει να γράφετε συγκεκριμένα άρθρα;
Όταν δεν υπάρχει μια είδηση ,βάζετε μια είδηση που δεν είναι τόσο αληθινή;
Πώς επιλέγετε τη σειρά με την οποία πρέπει να μπουν τα θέματα;
Πού βρίσκετε τις ειδήσεις;
Παρουσιάζετε κάποιες φορές τα γεγονότα πιο φουσκωμένα από ό,τι είναι;
Ποια θέματα προτιμάτε να γράφετε και ποια θεωρείτε ότι πρέπει να έρχονται πρώτα στο φως;
Έχετε γράψει ποτέ ένα αστείο άρθρο;
Έχετε σκεφτεί ποτέ να κάνετε κάποια άλλη δουλειά, γιατί έχετε κουραστεί ή δεν μπορείτε να αντεπεξέλθετε;
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να διαλέξετε το επάγγελμα του δημοσιογράφου;
Υπάρχουν περιοδικά ή εφημερίδες που βγαίνουν μόνο στη Θεσσαλονίκη ή μόνο στην Αθήνα;
Μέχρι πόσες λέξεις μπορείς να γράψεις;
Γράφετε πρώτα τον τίτλο και μετά το άρθρο ή το αντίστροφο;
Πόσες ώρες την ημέρα εργάζεστε;
Πόσα χρόνια κάνετε αυτή τη δουλειά;
Ποιο είναι το πιο συναρπαστικό γεγονός που έχετε γράψει;
Οι δικές μας απαντήσεις έχουν σημασία μόνο ως προς το κατά πόσο κάλυψαν ή δεν κάλυψαν τις απορίες των παιδιών. Οι δικές τους ερωτήσεις έχουν μια σημασία ως προς το γεγονός ότι [χωρίς να το ξέρουν] η χώρα τους βρίσκεται στην 108η θέση παγκοσμίως ως προς την ελευθερία του Τύπου και δεύτερη στην Ε.Ε. στην ανεργία των νέων κάτω των 25 ετών.
Η επόμενη μέρα
«Το όλο εγχείρημα πλαισιώθηκε με ενθουσιασμό από τα παιδιά και το ενδιαφέρον είναι ότι η ιδέα ‘μεγάλωσε’ και αποφασίσαμε να κάνουμε ότι το ίδιο με τους γονείς των παιδιών. Θα τους καλέσουμε να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να μιλήσουν για το δικό τους το επάγγελμα».
Αυτό το λες και θετικό αν σκεφτεί κανείς το πώς αντέδρασε συνάδελφος στο Κοσμοδρόμιο ακούγοντας τι συνέβη στο ΣΤ΄2 του 1ου Δημοτικού σχολείου Ευκαρπίας: «Στην εποχή μας έφερναν μόνο παπάδες στην τάξη». Η εποχή της, το 2008, δεν είναι και τόσο μακρινή…