Διαδικτυακή συνέντευξη τύπου έδωσε την Κυριακή ο Σύλλογος Φοιτητών Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου για να ενημερώσει για τη συνέχεια του αγώνα του, που ενέπνευσε φοιτητές και φοιτήτριες από όλες τις γωνιές της χώρας, δημόσιων και ιδιωτικών σχολών, να δημιουργήσουν Συντονιστικό Σπουδαστών Παραστατικών Τεχνών και να προχωρήσουν σε καταλήψεις σε ολόκληρη την χώρα, διεκδικώντας ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών τους και του πτυχίου τους.
Υπενθυμίζεται πως την Τετάρτη 8 του μήνα, λήγει το τελεσίγραφο που έστειλαν οι καθηγητές του Εθνικού Θεάτρου στο υπουργείο Πολιτισμού, ότι αν δεν τροποποιηθεί το Προεδρικό Διάταγμα, που εξισώνει τα πτυχία τους με απολυτήρια λυκείου, θα παραιτηθούν.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, οι φοιτητές άφησαν αιχμές για την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και τον υφυπουργό Νικόλα Γιατρομανωλάκη, ενώ επιζητούν από τα επαγγελματικά σωματεία πιο μαχητική στάση:
«Ως πότε θα αντέχουμε να ‘σηκώνουμε’ ένα θέμα που θα έπρεπε κανονικά να ‘σηκώσουν’ τα επαγγελματικά σωματεία;», λένε οι φοιτητές.
Από την άλλη δηλώνουν πως δεν εκφοβίζονται από την κυβέρνηση, παίρνουν θάρρος και δύναμη από τη συστράτευση κι άλλων ομάδων και καλούν την κοινωνία δίπλα τους, κι όσα ΜΜΕ ανταποκρίνονται. «Ήρθαν από την DW να μας πάρουν συνέντευξη αλλά δεν ασχολήθηκε κανένα ελληνικό κανάλι. Από την ΕΡΤ ήρθαν μόνο στη συνέντευξη τύπου των καθηγητών» λένε με νόημα.
Οι ίδιοι-ες πάντως, ρίχνουν γέφυρες στην κοινωνία και τα κόμματα. Έχουν μιλήσει με τον κλάδο των ντελιβεράδων «…των οποίων ο αγώνας μας ενέπνευσε», με Συλλόγους άλλων ομάδων καλλιτεχνών, με κόμματα της αντιπολίτευσης κ.α. «Κάναμε παρεμβαση στην Ελευσίνα. Ήταν η πρώτη φορά που τόσος κόσμος μας έλεγε: είμαστε μαζί σας. Στην Ελευσίνα που δεν είναι κέντρο. Ήταν συγκινητικό.»
Διαχωριζόμαστε από την απολιτικοποιημένη γενιά καλλιτεχνών, που μιλούν μόνο για sold out
Οι φοιτητές δεν αναφέρθηκαν μόνο στις πρακτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη που τους-τις απαξιώνει, αλλά και στην ηχηρή σιωπή καταξιωμένων καλλιτεχνών που είναι τοποθετημένοι-ες σε θεσμικές θέσεις, αλλά «…επιλέγουν να φερθούν απολίτικα. Χαράζουν καλλιτεχνική πολιτική στην Ελλάδα, συνομιλούν με τον πρωθυπουργό και δεν έχουν άποψη».
«Ήμασταν 68 νευριασμένα παιδιά στις 22 Δεκεμβρίου, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι το θέμα ξέφυγε και πήγε στην ΚΣΟΤ, στο ΚΘΒΕ σε ιδιωτικές σχολές που πληρώνουν τα παιδιά δίδακτρα και τώρα κάνουν αποχή. Είμαστε χιλιάδες πια. Είμαστε περήφανοι που το θέμα ανοιξε πέρα από εμάς και πήγε στα χέρια ολόκληρης της σπουδαστικής γενιάς μας» μας είπαν η Αρίστη Τσέλου, ο Δημήτρης Τσικούρας (Τσικ), ο Νικηφόρος Παπαδούδης και ο Θάνος Παπαδογιάννης μας μίλησαν μέσα από το κτίριο «Ειρήνη Παππά» οι οποίοι-ες υπογράμμισαν ξανά και ξανά ότι «Δεν είναι μόνο το Προεδρικό Διάταγμα το πρόβλημα, ζητάμε υπέρβαση στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Παλεύουμε για τα όνειρα μας, κι έτσι διαχωριζόμαστε από την απολιτικοποιημένη γενιά καλλιτεχνών, που μιλούν μόνο για sold out λες και αυτό εξασφαλίζει την ποιότητα της παράστασης».
«Κάτι έπρεπε να γίνει για να φανερωθεί το πως αυτό το κράτος δεν μεριμνά για τον πολιτισμό του». «Αισθανόμαστε οργή και περηφάνια. Κάτι έπρεπε να γίνει για να φανερωθεί το πως αυτό το κράτος δεν μεριμνά για τον πολιτισμό του. Να πούμε για το Μετρό Θεσσαλονίκης και το σκάνδαλο; Για τα έργα και τις ημέρες της Μενδώνη; Για την απευθείας ανάθεση Λιγνάδη; Για τις ιδιωτικοποιήσεις των μουσείων; Δεν έχουμε αντιδράσει αρκετά. Αυτό που ξεκίνησε τώρα, έχει μια δυναμική που δεν σταματάει εύκολα. Δημιουργείται αίτημα εις το διηνεκές που δεν θα σταματήσει».
Το ΥΠΠΟ μας έχει φέρει σε δύσκολη θέση με τις αναθέσεις του στην περίπτωση Λιγνάδη
Η πρώτη πληγή στο θέμα των διπλωμάτων άνοιξε με νόμο του 2003 κι έκτοτε εκκρεμεί μια θαρραλέα πολιτική αντιμετώπιση, όπως είπαν οι φοιτητές. Γιατί όμως είναι αυτή η γενιά, που διεκδικεί μαχητικά τη μεγάλη αλλαγή;
«Ο σύλλογος μας φτιάχτηκε τώρα, μετά το σκάνδαλο Λιγνάδη. Είμαστε η γενιά που είδε το υπουργείο να δίνει απευθείας ανάθεση στον Λιγνάδη και όσα επακολούθησαν. Το υπουργείο που τώρα μας αγνοεί, μας είχε φέρει σε πολύ δύσκολη θέση με τις αναθέσεις του… Έτσι οργανωθήκαμε. μπορεί κάποτε να ήταν μια σχολή ελίτ το Εθνικό, τώρα όμως τα 14 από 16 άτομα είναι από την περιφέρεια. Διαχέεται μια λάθος αίσθηση στην κοινωνία, ότι όλα είναι τέλεια (Ελευσίνα, Στέγη κλπ). Ενώ η πραγματικότητα είναι άλλη. Θέλουμε στήριγμα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση.
Τα περισσότερα παιδιά δουλεύουν το πρωι για να σπουδάσουν το βράδυ. Και στις κρατικές μας ενισχύουν μαμάδες και γιαγιάδες, όπως συμβαίνει και στις ιδιωτικές.
Το ανώτατο όριο ηλικίας στο Εθνικό είναι 35 έτη. Δεν παρέχονται υποτροφίες. Στις 3 απουσίες τον μήνα χάνεις το μάθημα. Δεν έχεις τη δυνατότητα που σου δίνουν στο πανεπιστημιο. Άρα δεν υπάρχει χώρος ώστε να ζυμωθείς πολιτικά. Έχει τόσες πολλές σχολές άλλων ειδικοτήτων και μόνο δύο σχολές θεάτρου. Χρειαζόμαστε πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών».
Αιχμές για πολιτική Γιατρομανωλάκη
«Ο κ. Γιατρομανωλάκης μας είπε ότι υπάρχει νομικό κόλλημα. Τα κόμματα μας λένε ότι είναι ψέμα αυτό. Δεν είναι θέμα άγνοιας. Ο Γιατρομανωλάκης, πετάει σκόπιμα την μπάλα στην εξέδρα. Όμως ένας υπουργός, δεν μπορεί να κάνει πολιτικη με ευχολόγια» λένε οι φοιτητές.
«Όταν ρωτήθηκε τι θα γίνει την επομένη της 8ης του Φλεβάρη που δεν θα υπαρχει σχολή Εθνικού αν παραιτηθούν οι καθηγητές είπε: πιστεύω ότι θα πρυτανεύσει η λογική. Άρα δεν είναι ότι δεν γνωρίζει, αλλά δεν έχει να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις. Βρισκει την ενημερωμένη άποψη μας απέναντι του κάθε φορά.
Του τέθηκαν ερωτήσεις όπως: ποιος είναι ο λόγος που δεν γινει η τροποποίηση από ΔΕ (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) σε ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και είπε ότι είναι οι ίδιοι λόγοι που δεν το έκανε και η Κονιόρδου. Μετά λέει είναι νομικός ο λόγος, μετά από άλλη μια παύση λέει κάτι άλλο.
Λέει ότι δεν ξέρουμε από νομικά. Ο συγκεκριμένος άνθρωπος που σπουδασε στο Χαρβαρντ και δεν ήξερε για το προσοντολόγιο που υπέγραψε η ίδια του η κυβέρνηση! Δεν γνώριζε σημεία του ΠΔ. Όμως, δεν εκπλαγήκαμε. Μετά το σκάνδαλο Λιγνάδη, μας είχε καλέσει να συζητήσουμε αλλά εμείς είχαμε ζητήσει δημόσια την παραίτηση του».
Οι φοιτητές διάβασαν και παρέδωσαν στους δημοσιογράφους το κείμενο του συντονιστικού της Κατάληψης του Κεντρικού Κτηρίου του Εθνικού Θεάτρου που δημοσιεύουμε παρακάτω και το ημερολόγιο της Κατάληψης της Δραματικής Σχολής.
Στο κλίμα των ημερών, παρέμβαση στη συναυλία της Νατάσσας Μποφίλιου στο «VOX» πραγματοποίησε ο Σύλλογος Σπουδαστών Χορού – Θεάτρου – Κινηματογράφου, απαιτώντας την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 85/22, το οποίο σφραγίζει την υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των καλλιτεχνών, που με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, όλα αυτά τα χρόνια, έχουν αφεθεί στον αέρα διαχρονικά από την τωρινή και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
«Ο αγώνας μας χρειάζεται να γίνει πιο μαζικός, πιο μαχητικός στο πλαίσιο της μάχης που δίνουμε, οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών και οι καλλιτέχνες είμαστε μαζί! Ευχαριστούμε πολύ τη Νατάσσα Μποφίλιου για τη στήριξη στους αγώνες μας! Ελπίζουμε το ποίημα του Μπρεχτ (“Εγκώμιο στη Μάθηση”) να φωτίσει τα μυαλά μας μπροστά στις θύελλες του αύριο και τα εμπόδια που ορθώνονται μπροστά μας», σημειώνει ο Σύλλογος και ευχαριστεί την Νατάσσα Μποφίλιου για το κάλεσμα και τη στήριξή της στους αγώνες.