Σε «άδικα και αβάσιμα» πρόστιμα που στηρίζονται σε αυθαίρετα συμπεράσματα του υπουργείου Ανάπτυξης κάνουν λόγο σε ανακοινώσεις τους οι αλυσίδες σούπερμάρκετ για τις οποίες ο αρμόδιος υπουργός, Άδωνις Γεωργιάδης, ανακοίνωσε πρόσφατα την επιβολή προστίμων συνολικού ύψους πάνω από 380.000€, με τις εταιρείες να προειδοποιούν παράλληλα για εξάντληση όλων των ένδικων μέσων.
«Σε ορισμένες περιπτώσεις σε μια αλυσίδα, όχι σε λίγες περιπτώσεις, οι έλεγχοι απέδειξαν ότι υπήρξε παραβίαση του ποσοστού κέρδους και σε ένα κομμάτι προϊόντων που ήταν εντός του καλαθιού αλλά και σε ένα μεγάλο κομμάτι προϊόντων που ήταν εκτός του καλαθιού» σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο Άδ. Γεωργιάδης σε συνέντευξη Τύπου. Ενδιαφέρον προκαλεί ωστόσο η διατύπωση του υπουργού ότι «τα πρόστιμα που θα ανακοινώσω και οι επωνυμίες των αλυσίδων δεν σημαίνει ότι οι αλυσίδες αυτές κατά κανόνα παραβιάζουν το νόμο» τη στιγμή που οι επωνυμίες των αλυσίδων που έλαβαν πρόστιμο μικρότερο των 50.000€ ανακοινώθηκαν βάσει του νόμου διότι τους έχει επιβληθεί πρόστιμο για αισχροκέρδεια και κατά το παρελθόν.
«Βάσει του νόμου όταν ένα πρόστιμο είναι άνω των 50.000 ευρώ ανακοινώνεται η επωνυμία της αλυσίδας και επίσης ανακοινώνεται η επωνυμία της αλυσίδας εάν αυτή είναι υπότροπος. Δηλαδή, αν έχουμε επιβάλει πρόστιμο για αισχροκέρδεια και για το παρελθόν» είχε σημειώσει μάλιστα νωρίτερα ο Αδ. Γεωργιάδης.
Ειδικότερα, τα πρόστιμα επιβλήθηκαν ως εξής στις παρακάτω αλυσίδες:
- ΑΒ Βασιλόπουλος: Πρόστιμο 319.900€
- Lidl: Πρόστιμο 26.880€
- Γαλαξίας: Πρόστιμο 21.387€
- ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Πρόστιμο 9.330€
Επισημαίνεται ότι πρόστιμο ύψους 5.000€ επιβλήθηκε και σε ακόμη μία εταιρεία, ωστόσο η επωνυμία της δεν ανακοινώθηκε καθώς δεν έχει λάβει κατά το παρελθόν πρόστιμο για αισχροκέρδεια.
«Λανθασμένα συμπεράσματα και αδικία» η γραμμή του ΑΒ Βασιλόπουλος
Για «άδικο και αβάσιμο» πρόστιμο, «σε μία περίοδο που όλος ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων λειτουργεί με ζημιές» διαμαρτυρήθηκε μιλώντας στο Euro2day.gr η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, υποστηρίζοντας ότι το πρόστιμο υπολογίστηκε με λάθος στοιχεία, ενώ παράλληλα ισχυρίστηκε ότι «από την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού», έχουμε χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ, πουλώντας πολλά προϊόντα ακόμα και κάτω του κόστους».
«Σκοπεύουμε να εξαντλήσουμε όλα τα ένδικα μέσα ενάντια στο πρόστιμο αυτό» καταλήγει η εταιρεία, παραθέτοντας μια σειρά παραμέτρων που κατά την κρίση της «οδηγούν σε λανθασμένα συμπεράσματα».
Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη τη δήλωση της αλυσίδας «ΑΒ Βασιλόπουλος»:
Σε συνέχεια ελέγχου από τη ΔΙΜΕΑ και της σχετικής ανακοίνωσης, επιβεβαιώνουμε την επιβολή προστίμου ύψους 319.900 ευρώ στην εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος, το οποίο θεωρούμε άδικο και αβάσιμο, σε μία περίοδο που όλος ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων λειτουργεί με ζημιές. Αρχικά, το πρόστιμο υπολογίστηκε με λάθος στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη αρχικές τιμές τιμοκαταλόγου και όχι τελικές τιμές πώλησης.
Διαφωνούμε έντονα στο να μιλάμε για «αθέμιτη κερδοφορία». Ως εταιρεία, στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή την προσπάθεια της κυβέρνησης, οδηγώντας την αγορά σε χαμηλές τιμές. Μειώσαμε τις τιμές μας και σε άλλα προϊόντα στο σύνολο των προσφερόμενων κωδικών μας. Από την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού», έχουμε χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ, πουλώντας πολλά προϊόντα ακόμα και κάτω του κόστους.
Συνολικά, οι παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη οδηγούν σε λανθασμένα συμπεράσματα:
- Είναι λάθος να μιλάμε για αθέμιτη κερδοφορία λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση του μικτού περιθωρίου κέρδους ενός μεμονωμένου προϊόντος και μόνο.
- Δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν αυξήσεις των λειτουργικών εξόδων μιας εταιρείας, αγνοώντας έτσι αν μιλάμε τελικά για πραγματικό κέρδος ή ζημία.
- Επιβάλλεται η διατήρηση σταθερής τιμής μικτού περιθωρίου, καθώς και μειωμένης τιμής μικτού περιθωρίου κέρδους για μια σειρά από προϊόντα (οι διατάξεις του άρθρου 87 του Ν. 4986/2022), χωρίς, όμως, να λαμβάνεται υπόψη ότι οι τιμές αυτές δεν αποτελούν πραγματικό κέρδος για την επιχείρηση.
- Όταν το προηγούμενο έτος κάποιος ελεγχόμενος κωδικός δεν είχε πωλήσεις, η ΔΙΜΕΑ παίρνει για σύγκριση το Μικτό Περιθώριο κέρδους της εταιρείας από τις οικονομικές καταστάσεις του προηγούμενου έτους. Στην πραγματικότητα δεν μπορεί να συγκριθεί η κερδοφορία ενός κωδικού με τη συνολική κερδοφορία μίας εταιρείας, είναι ανόμοια μεγέθη, αφού για την εξεύρεση του μικτού περιθωρίου κέρδους του συνόλου του έτους μιας εταιρείας λαμβάνονται υπόψη και άλλα μεγέθη, που σχετίζονται με τα λειτουργικά κόστη αυτής.
- Η σύγκριση του μικτού περιθωρίου κέρδους προϊόντων σε χρονικές περιόδους μικρότερες του έτους οδηγεί σε στρεβλά συμπεράσματα. Μόνο με περίοδο αναφοράς ενός ακεραίου έτους μπορεί με ασφάλεια να βγει συμπέρασμα. Και αυτό γιατί στη λειτουργία της αγοράς λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του έτους προωθητικές ενέργειες οι οποίες επηρεάζουν τόσο την τελική τιμή πώλησης όσο και το κόστος των προϊόντων.
- Ως βάση υπολογισμού του προστίμου, λαμβάνονται υπόψη όχι μόνο τα προϊόντα που έχουν πουληθεί αλλά και τα αποθέματα, με συνέπεια να επιβάλλεται πρόστιμο και για εμπορεύματα που ακόμη δεν έχουν πωληθεί και απλά εικάζεται ότι έχουν ήδη πουληθεί και η εταιρεία έχει ήδη αποκομίσει το όφελος.
Σκοπεύουμε να εξαντλήσουμε όλα τα ένδικα μέσα ενάντια στο πρόστιμο αυτό.
Ισχυρισμοί Γαλαξία για «κέρδος που δεν εισπράχθηκε και πωλήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν»
Για πρόστιμο που στηρίζεται σε «λανθασμένες παραδοχές και συμπεράσματα που έρχονται σε αντίθεση με τις αρχές και ορισμούς της οικονομικής και λογιστικής επιστήμης» κάνει λόγο από την πλευρά της η αλυσίδα «Γαλαξίας» ανακοινώνοντας την προσφυγή της στα διοικητικά δικαστήρια κατά του προστίμου των 21.387€ που της επιβλήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης.
«Εν΄ συντομία μας επιβλήθηκε πρόστιμο για πωλήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν και δεν εισπράχθηκαν καθώς και κέρδος που επίσης δεν εισπράχθηκε» ισχυρίζεται η εταιρεία, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να απευθυνθεί στους καταναλωτές και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις σημειώνοντας ότι «ως επιχείρηση είμασταν από τους πρώτους που υιοθετήσαμε το καλάθι του νοικοκυριού, το στηρίξαμε με πολλά επώνυμα προϊόντα σε χαμηλές τιμές, διαθέτοντας πολλά από αυτά κάτω του κόστους».
Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη την ανακοίνωση της αλυσίδας «Γαλαξίας»:
Με λύπη μας διαπιστώσαμε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μετά από εισήγηση της ΔΙΜΕΑ με τον πλέον επίσημο τρόπο την επιβολή προστίμου στην εταιρεία μας με το αιτιολογικό της είσπραξης κέρδους πέρα από αυτό που έχει αποφασισθεί από τις κείμενες διατάξεις στα πλαίσια της εφαρμογής μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, αναφέρει ότι η ΔΙΜΕΑ διαπίστωσε παράβαση σε 5 προϊόντα, ενώ είναι 4 προϊόντα.
Η ΔΙΜΕΑ μας ζήτησε σε 2 από αυτά να προσκομίσουμε βεβαίωση από τον ορκωτό λογιστή της εταιρείας μας.
Η εταιρεία ΣΟΛ Crowe Α.Ε. η οποία παρακολουθεί εξονυχιστικά την εταιρεία και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους ελεγκτικούς οίκους στην χώρα, μας απάντησε ότι προκειμένου να δώσει ενυπόγραφη επιστολή με την οποία διασφαλίζονται, τόσο η καταλληλόλητα των λογιστικών αρχών και μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν για την γνωστοποίηση των στοιχείων που καταθέσαμε, όσο και η αληθής απεικόνιση τους απαλλαγμένα από ουσιώδη σφάλματα, χρειάζεται τουλάχιστον 15 εργάσιμες ημέρες.
Δυστυχώς η ΔΙΜΕΑ χωρίς να δώσει τον χρόνο που ζήτησε η ΣΟΛ Crowe Α.Ε., προτίμησε την εισήγηση προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων της επιβολής προστίμου, το οποίο θεωρούμε ότι είναι άδικο και αβάσιμο για τους παρακάτω λόγους:
- Στηρίζεται σε λανθασμένες παραδοχές και συμπεράσματα που έρχονται σε αντίθεση με τις αρχές και ορισμούς της οικονομικής και λογιστικής επιστήμης, σε ότι αφορά τον τρόπο υπολογισμού των αποθεμάτων, την τελική διάθεση των προϊόντων και τον συντελεστή που έχει θεσμοθετηθεί ως «ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ».
- Η σύγκριση του μικτού περιθωρίου κέρδους προϊόντων σε μικρές περιόδους (μικρότερες της οικονομικής χρήσης), οδηγεί σε στρέβλωση των αποτελεσμάτων της έρευνας.
- Αναφορικά με το ίδιο το πρόστιμο και τον τρόπο του υπολογισμού του, στηρίζεται σε υποτιθέμενο θεωρητικό κέρδος, αποτελεί παγκόσμια οικονομική πρωτοτυπία, δεν λαμβάνει υπόψη του όλες τις παραμέτρους λειτουργίας μιας επιχείρησης, όπως το κόστος λειτουργίας και στηρίζεται σε θεωρητικές πωλήσεις που δεν έχουν πραγματοποιηθεί.
Εν΄ συντομία μας επιβλήθηκε πρόστιμο για πωλήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν και δεν εισπράχθηκαν καθώς και κέρδος που επίσης δεν εισπράχθηκε.
Ως επιχείρηση είμασταν από τους πρώτους που υιοθετήσαμε το καλάθι του νοικοκυριού, το στηρίξαμε με πολλά επώνυμα προϊόντα σε χαμηλές τιμές, διαθέτοντας πολλά από αυτά κάτω του κόστους. Αυτό άλλωστε το διεπίστωνε συνεχώς και ο κ. Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε κάθε επίσκεψή του σε κατάστημά μας.
Φυσικά αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε με αίσθημα ευθύνης, όχι μόνο για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ, αλλά σε πολλά από τα προϊόντα που θεωρούμε σημαντικά για την στήριξη των καταναλωτών.
Σεβόμενοι τους ανθρώπους που εργάζονται και προσφέρουν σε εμάς αλλά και τους χιλιάδες πελάτες μας που μας έχουν εμπιστευτεί δεν θα σταματήσουμε ως μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση να προσφέρουμε στο κοινωνικό σύνολο παρά τις όποιες αντιξοότητες.
Η προσφυγή μας στα διοικητικά δικαστήρια είναι επιβεβλημένη τα οποία και θα κρίνουν το παράλογο της επιβολής κατά τα άλλα άδικου και παράνομου διοικητικού προστίμου.
Πρόστιμο λόγω «παράδοξου και εκτός οικονομικής και εμπορικής λογικής υπολογισμού» βλέπει ο «Κρητικός»
«Κατ’ εφαρμογή του παράδοξου και εκτός οικονομικής και εμπορικής λογικής υπολογισμού» και όχι λόγω αισχροκέρδειας σε βάρος του καταναλωτή ισχυρίζεται η αλυσίδα Κρητικός ότι της επιβλήθηκε το πρόστιμο των 9.330€ υποστηρίζοντας ότι «ο τρόπος αυτός υπολογισμού οδηγεί σε παράλογα και αυθαίρετα για την λειτουργία μιας εταιρίας συμπεράσματα» και ανακοινώνοντας ότι η εταιρεία «επιφυλάσσεται να αμφισβητήσει τη νομική και ουσιαστική βασιμότητα του προστίμου ασκώντας κάθε ένδικο μέσο».
«Σε κάθε περίπτωση θα συνεχίσουμε να βρισκόμαστε κάθε μέρα δίπλα στους καταναλωτές με τις κατάλληλες ενέργειες ώστε να εξασφαλίζουμε τις καλύτερες δυνατές τιμές, να διατηρούμε ένα ισχυρό πλάνο προωθητικών ενεργειών σε όλα τα είδη του νοικοκυριού κάθε μέρα και για όλο τον χρόνο. Παράλληλα με προσήλωση θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης «το καλάθι του νοικοκυριού» με φθηνά, ποιοτικά και λειτουργικά προϊόντα» καταλήγει η αλυσίδα, στην ίδια γραμμή της απεύθυνσης στο καταναλωτικό κοινό.
Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη την ανακοίνωση της αλυσίδας «ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός»:
Το πρόστιμο των 9.330€, που επιβλήθηκε στην εταιρία μας και ανακοινώθηκε σήμερα 16/02/2023, από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αφορά τέσσερα προϊόντα (δύο προϊόντα ψωμιού, ένα προϊόν από νωπές φτερούγες κοτόπουλου καθώς και ένα προϊόν με καρδιές μπακαλιάρου κατεψυγμένες).
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι δεν επιβλήθηκε το πρόστιμο λόγω αισχροκέρδειας σε βάρος του καταναλωτή από την πώληση αυτών των προϊόντων, διότι αφενός η εταιρία μας διέθετε τα προϊόντα αυτά στην ίδια λιανική τιμή πώλησης που επωλούντο εκείνο το διάστημα και στην υπόλοιπη αγορά του λιανεμπορίου και αφετέρου διότι τα διέθετε για πρώτη φορά κατά την περίοδο του ελέγχου.
Το πρόστιμο αυτό επιβλήθηκε κατ’ εφαρμογή του παράδοξου και εκτός οικονομικής και εμπορικής λογικής υπολογισμού που προβλέπει η υπουργική απόφαση 95216/2022 αρθ.5 παρ.8 σύμφωνα με την οποία όταν απουσιάζουν συγκριτικά στοιχεία από προηγούμενη περίοδο πωλήσεως του συγκεκριμένου προϊόντος, να λαμβάνεται ως υποχρεωτικό περιθώριο κέρδους το μέσο περιθώριο κέρδους του κύκλου εργασιών της εταιρίας του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους. Ο τρόπος αυτός υπολογισμού οδηγεί σε παράλογα και αυθαίρετα για την λειτουργία μιας εταιρίας συμπεράσματα, δεδομένου ότι το μέσο περιθώριο κέρδους του κύκλου εργασιών της εταιρίας, διαμορφώνεται από είδη τα οποία υπερβαίνουν αυτό ή υπολείπονται αυτού, καθώς και από άλλες δαπάνες. Επομένως είναι απόλυτα λανθασμένο να συγκρίνεται η κερδοφορία ενός είδους με την συνολική κερδοφορία της εταιρίας που προκύπτει από ένα μίγμα δραστηριοτήτων (όπως χονδρικές και λιανικές πωλήσεις) με τελείως διαφορετικά λειτουργικά έξοδα.
Με αυτά τα δεδομένα η εταιρία μας επιφυλάσσεται να αμφισβητήσει τη νομική και ουσιαστική βασιμότητα του προστίμου ασκώντας κάθε ένδικο μέσο.
Σε κάθε περίπτωση θα συνεχίσουμε να βρισκόμαστε κάθε μέρα δίπλα στους καταναλωτές με τις κατάλληλες ενέργειες ώστε να εξασφαλίζουμε τις καλύτερες δυνατές τιμές, να διατηρούμε ένα ισχυρό πλάνο προωθητικών ενεργειών σε όλα τα είδη του νοικοκυριού κάθε μέρα και για όλο τον χρόνο. Παράλληλα με προσήλωση θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης «το καλάθι του νοικοκυριού» με φθηνά, ποιοτικά και λειτουργικά προϊόντα.