Στις ράγες είχε μπει η τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη. Μέσα από τις επίσημες ανακοινώσεις των συνδικάτων, αποτυπώνονται μνημονιακές επιταγές, πολιτικές επιλογές, λάθη και παραλήψεις τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας, που συνθέτουν το χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας, την οποία οι συνδικαλιστικές οργανώσεις χαρακτηρίζουν «προδιαγεγραμμένο έγκλημα».
Την 1η Μαρτίου του 2018, η ΓΣΕΕ ανακοίνωνε ότι στηρίζει τις κινητοποιήσεις, που είχε προκηρύξει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, αντιδρώντας στο σχέδιο της κυβέρνησης, να πουλήσει αντί πινακίου φακής, τον ενιαίο δημόσιο σιδηρόδρομο της χώρας μας, στον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο.
Μετά την οριστική πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τώρα το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά και στην πώληση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, οδηγώντας στην ουσία τον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο να έχει το μονοπώλιο στη χώρα μας, με ότι αυτό συνεπάγεται τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τους εργαζόμενους.
Στις 2 Ιουλίου του 2019, η Συνομοσπονδία, απαιτεί να εφαρμοστεί άμεσα η νέα επιχειρησιακή σύμβαση στην ΟΣΥ Α.Ε, αλλά και στους εργαζόμενους στον ΟΣΕ «μετά από έναν κυκεώνα προβλημάτων, τα οποία με τον αγώνα τους ξεπέρασαν και για τα οποία δε φέρουν καμία ευθύνη…».
Στις 28 Απριλίου του 2020, η ΓΣΕΕ καταγγέλλει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την «απαράδεκτη πρακτική της να προχωρήσει στην απόλυση 75 εργαζομένων, εξειδικευμένων τεχνιτών, οι οποίοι εργάζονταν τρία χρόνια στην εταιρεία».
Οι αντιδράσεις των εργαζομένων, συνεχίζονται και στις 24 Ιανουαρίου 2023, προειδοποιούν:
«Δεν θα σακατευτούμε για χάρη των κερδών της Hellenic Train», με αφορμή σοβαρό ατύχημα που είχε συμβεί στο κεντρικό εργοστάσιο Πειραιά. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, προειδοποιούσαν ότι αν δεν ληφθούν μέτρα, θα υπάρξει πολύ μεγαλύτερο ατύχημα και έθεταν το ερώτημα:
Πρέπει πρώτα να θρηνήσουμε νεκρούς και μετά να ληφθούν μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής;
Στις 7 Φεβρουαρίου, 20 μέρες πριν από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, οι εργαζόμενοι επανήλθαν με αφορμή άλλα δύο ατυχήματα με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, επισημαίνοντας ότι τέθηκαν σε άμεσο κίνδυνο το προσωπικό και οι επιβάτες.
Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.
Μάλιστα, χαρακτήρισαν «εξοργιστικό» το γεγονός ότι τα ατυχήματα αποτελούσαν «σχεδόν καθημερινό φαινόμενο» και διαπίστωναν πως συνιστούσε πρόβλημα, «να μην λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες».
Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος. Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας ΟΧΙ! Έχουν καιρό… κάποια στιγμή θα τελειώσουν, σημείωναν.
Οι διεκδικήσεις των εργαζομένων, κοινές σχεδόν σε όλες τις ανακοινώσεις τους:
- Άμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες, αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού.
- Πρόγραμμα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων, τόσο στις νέες τεχνολογίες όσο και στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
- Συντήρηση, επισκευή και εκσυγχρονισμό όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία.
- Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
- Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τραίνων, ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
- Χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας.
- Εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων.
- Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα.
Ακόμα και μία ώρα ΠΡΙΝ το τραγικό δυστύχημα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης-του Σωματείου των μηχανοδηγών – Κώστας Γενιδούνιας, με δημοσίευση στα κοινωνικά δίκτυα, ανέφερε:
«Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί αύριο στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης – Σηματοδότησης Σιδηροδρομικού Δικτύου Βορείου Ελλάδος, διαβάζω μόλις σε site. Μπορεί κάποιος να μας πει πού είναι και πού λειτουργεί σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στη Βόρεια Ελλάδα; Προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το Πλατύ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμόνα ζούγκλα. Στη φωτό οι ετοιμασίες. Ρε τι ζούμε;;;;;;»