Το Βρετανικό συνδικάτο των σιδηροδρομικών RMT ακύρωσε την προγραμματισμένη απεργία στο Network Rail στις 16 Μαρτίου, αφού έλαβε νέα προσφορά αμοιβής. Η αιφνιδιαστική εξέλιξη θα δημιουργήσει ελπίδες για μια σημαντική ανάκαμψη στη μακροχρόνια διαμάχη μεταξύ των εργαζομένων στον τομέα των σιδηροδρόμων και της βιομηχανίας σιδηροδρόμων, η οποία φαινόταν αδιέξοδη.
Τα μέλη του RMT στο Network Rail θα διεξάγουν δημοψήφισμα για την ενημερωμένη προσφορά.
Ωστόσο, όπως δείχνουν τα πράγματα, οι εργαζόμενοι σε 14 εταιρείες εκμετάλλευσης τρένων θα προσχωρήσουν στην προγραμματισμένη απεργία για τις 16 Μαρτίου.
Καθώς οι εργαζόμενοι του Network Rail δεν συμμετέχουν πλέον στην απεργία, η αναστάτωση δεν θα είναι της ίδιας κλίμακας και είναι πιθανό να διαφέρει ανάλογα με τον φορέα εκμετάλλευσης.
Ένας εκπρόσωπος της RMT δήλωσε: «Η Εθνική Εκτελεστική Επιτροπή έλαβε την απόφαση να αναστείλει όλες τις απεργιακές ενέργειες στο Network Rail μετά τη λήψη νέας προσφοράς από τον εργοδότη. Θα δοθούν περαιτέρω ενημερώσεις για όλες τις πτυχές της εθνικής σιδηροδρομικής προσφοράς τις επόμενες μέρες».
Ο διευθύνων σύμβουλος του Network Rail, Άντριου Χέινς, δήλωσε: «Είμαστε ανακουφισμένοι για τους ανθρώπους μας, τους επιβάτες και τους πελάτες εμπορευμάτων που η απεργιακή δράση στο Network Rail έχει πλέον ανασταλεί. Ανυπομονούμε για περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τα σχέδια για δημοψήφισμα».
Τα μέλη της RMT που εργάζονται για εταιρείες τρένων – συμπεριλαμβανομένων των φρουρών τραίνων – θα συνεχίσουν να απεργούν στις 16, 18 και 30 Μαρτίου και την 1η Απριλίου.
Τον περασμένο μήνα το RMT απέρριψε αυτό που ο κλάδος και η κυβέρνηση περιέγραψαν ως «καλύτερες και τελικές» προσφορές. Η μια προσφορά ήταν από το Network Rail και η άλλη από το Rail Delivery Group (RDG), που εκπροσωπούσε 14 εταιρείες τρένων που απασχολούσαν φύλακες και προσωπικό σταθμών.
Οι εργοδότες είχαν προηγουμένως προσφέρει αυξήσεις μισθών 5% για το 2022/23 και 4% για το 2023/4, σε αντάλλαγμα για αλλαγές στις εργασιακές πρακτικές, τις οποίες αποδέχθηκε το μικρότερο σιδηροδρομικό σωματείο η TSSA.
Γίνεται αντιληπτό ότι δεν έχει τεθεί νέα χρηματική προσφορά στο τραπέζι από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της αναθεωρημένης προσφοράς, αλλά έχουν γίνει κάποιες αλλαγές στο μισθολογικό στοιχείο των προτάσεων που απορρίφθηκαν τον περασμένο μήνα.
Η απόφαση του RMT έφερε αντιδράσεις από άλλα σωματεία. Το RDG κάλεσε τώρα το RMT για επείγουσες συνομιλίες.
«Η απόφαση της ηγεσίας της RMT να θέσει τη συμφωνία της Network Rail για τα μέλη της είναι μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη, αλλά το προσωπικό λειτουργίας των τρένων δικαίως θα αναρωτηθεί γιατί το σωματείο τους συνεχίζει να τους αρνείται την ευκαιρία να πουν τη γνώμη τους για την αντίστοιχη προσφορά μας», ανέφερε η RDG σε μια δήλωση.
Ο κλάδος και η κυβέρνηση έχουν πει από παλιά ότι οποιαδήποτε αύξηση μισθού πρέπει να συνοδεύεται από αλλαγές στις εργασιακές πρακτικές. Τώρα, το RMT είπε ότι επιδιώκει μια άνευ όρων προσφορά αμοιβής, μεταξύ άλλων αιτημάτων.
Μετά την προηγούμενη απόρριψη, η κατάσταση φαινόταν αδιέξοδη. Το αφεντικό της Network Rail εξέφρασε επίσης πρόσφατα την απογοήτευση του, λέγοντας ότι ο οργανισμός μπορεί να μην επιστρέψει στις διαπραγματεύσεις.
Απεργίες πραγματοποιούνται σε όλους τους σιδηροδρόμους της χώρας από τον περασμένο Ιούνιο.
Τα συνδικάτα έχουν υποστηρίξει ότι οποιαδήποτε προσφορά αμοιβής πρέπει να αντανακλά το αυξανόμενο κόστος ζωής – επί του παρόντος πάνω από 10%.
Όμως η σιδηροδρομική βιομηχανία βρίσκεται υπό πίεση να εξοικονομήσει χρήματα, αφού η πανδημία άφησε μια τρύπα στα οικονομικά της. Οι ιδιοκτήτες των εταιρειών λένε ότι πρέπει να συμφωνηθούν μεταρρυθμίσεις, για να αντέξουν οικονομικά αυξήσεις στους μισθούς και να εκσυγχρονιστεί ο σιδηρόδρομος