Το ρόλο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και την θέση της Ελλάδας ως πύλη προώθησης μέρους των κινέζικων εξαγωγών προς την Ευρώπη εποφθαλμιά η Τουρκία μέσω δηλώσεων που έκανε σήμερα ο λεγόμενος «πατέρας» της λεγόμενης «Γαλάζιας Πατρίδα», απόστρατος υποναύαρχος Τζεμ Γκιουρντενίζ στο ρωσικό πρακτορείο Σπούτνικ.
Ο Γκιουρντενίζ, αναφερόμενος στους σύγχρονους εμπορικούς δρόμους του μεταξιού μέσω της σινικής πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη ένας Δρόμος» (που εφαρμόζει η Κίνα εδώ και μία δεκαετία) πρότεινε στο Πεκίνο να αναζητήσει εναλλακτική του λιμανιού του Πειραιά λόγω της σημαντικής εμβάθυνσης της αμερικανο-ελληνικής συνεργασίας που μπορεί να διακυβεύσει τους στόχους της Κίνας για τις αγορές της Ευρώπης, αντιπροτείνοντας το λιμάνι Τσανταρλί στη Σμύρνη…
«Ενώ η Κίνα χτίζει έναν τεράστιο εμπορικό δρόμο προς την Ευρώπη με την πρωτοβουλία «Belt and Road» η πίεση των ΗΠΑ αυξάνεται για το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα, όπου η κινεζική εταιρεία είναι εταίρος» είπε, τονίζοντας:
«Το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα, η οποία έχει εμβαθύνει τη στρατιωτική της συνεργασία με τις ΗΠΑ, συνιστά κίνδυνο για τους μελλοντικούς στόχους της Κίνας. Πρόσθεσε δε με νόημα πως σε περίπτωση μελλοντικής κλιμάκωσης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η Ελλάδα μπορεί να κλείσει αυτό το λιμάνι για κινεζική χρήση ή να δυσχεράνει τη χρήση του από την Κίνα».
Υπενθυμίζοντας την εμφάνιση του αμερικανικού αεροπλανοφόρου USS George H.W. Bush στο λιμάνι του Πειραιά στις αρχές Φεβρουαρίου, προειδοποίησε πως το γεγονός θα πρέπει να θεωρηθεί «ως μήνυμα όχι μόνο προς το ελληνικό κοινό αλλά και προς την κινεζική κυβέρνηση».
Παρομοίασε μάλιστα την Ελλάδα σαν την «51η πολιτεία των ΗΠΑ», για να υποστηρίξει πως αντιβαίνει στις αρχές της γεωπολιτικής το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι για την κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» ο τερματικός σταθμός εισόδου στην Ευρώπη, προβλέποντας: «Μπορούμε λοιπόν να περιμένουμε σοβαρές εντάσεις σε αυτό το λιμάνι στο εγγύς μέλλον».
Σύμφωνα δε με την ανταπόκριση της Μαρίας Ζαχαράκη στον τηλεοπτικό σταθμό Opev TV και το Έθνος από την Τουρκία, υπάρχει ένα λιμάνι κινεζικής ιδιοκτησίας στην περιοχή Ambarl της Κωνσταντινούπολης, στη Θάλασσα του Μαρμαρά, το οποίο είναι ήδη ένας από τους πιο σημαντικούς κόμβους εισόδου για το σχέδιο «Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος». Σημειώνει ως «πιο αξιόλογη εναλλακτική λύση» για το λιμάνι του Πειραιά το λιμάνι Τσανταρλί στη Σμύρνη.
Και ο ε.α. υποναύαρχος κατέληξε:
«Από το 2014, υποστηρίζω ότι το Τσανταρλί πρέπει να παρουσιαστεί ως εναλλακτική του Πειραιά και να πειστεί η κινεζική κυβέρνηση να μεταφέρει τον Πειραιά στο Τσανταρλί. Μετά το άνοιγμα της γέφυρας Δαρδανέλια 1915, αυτή η γραμμή έγινε πολύ πιο χρήσιμη. Σήμερα, δοθείσης της καταστάσεως, η πλησιέστερη εναλλακτική που θα προτιμούσε η Κίνα είναι το λιμάνι του Τσανταρλί. Είμαι βέβαιος ότι και η τουρκική κυβέρνηση εργάζεται για αυτό το θέμα».