Παρατείνεται για έναν μήνα η προθεσμία που η Λίνα Μενδώνη είχε βάλει στον εαυτό της για να διορίσει Διοικητικά Συμβούλια (Δ.Σ.) και Γενικούς Διευθυντές (Γ.Δ.) στα πέντε μουσεία που επιδιώκει να μετατρέψει σε ΝΠΔΔ.
Συγκεκριμένα, με το άρθρο 113 που συμπεριλήφθηκε στο υπό συζήτηση πολυνομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις», γίνονται 60 από 30 οι ημέρες προθεσμίας από την έναρξη ισχύος του νόμου σχετικά με την μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ (ν. 5021/2023) για τον διορισμό από την υπουργό Πολιτισμού Διοικητικών Συμβουλίων και Γενικού Διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.
Με τον τρόπο αυτό, η σχετική προθεσμία που ήταν περί τα μέσα Μαρτίου και η οποία παρήλθε άπρακτη, παρατείνεται μέχρι τις 17 Απριλίου.
Το νομοθέτημα για το οποίο κάνουμε λόγο κατατέθηκε στη Βουλή από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη στις 24 Μαρτίου, όταν ήδη είχε παρέλθει η προθεσμία για τον διορισμό Δ.Σ. και Γ.Δ. στα μουσεία, και προγραμματίζεται να συζητηθεί στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου την Δευτέρα 27 Μαρτίου.
Οι δύο λόγοι της δυστοκίας
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση («ανάλυση συνεπειών ρύθμισης») που συνοδεύει το σχέδιο νόμου, η επίσημη αιτιολογία που οδήγησε στην προσθήκη του συγκεκριμένου άρθρου είναι πως «η παράταση των συγκεκριμένων προθεσμιών είναι αναγκαία, δεδομένου ότι για τον διορισμό του Γενικού Διευθυντή και των μελών του Δ.Σ. των ανωτέρω Μουσείων απαιτείται σειρά διοικητικών ενεργειών, που δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί».
Όπως έχουμε ξαναγράψει, η Λίνα Μενδώνη είχε φροντίσει ώστε, στις μεταβατικές διατάξεις του ν. 5021/2023, μία εκ των οποίων είναι και αυτή που τώρα τροποποιείται ως προς τις προθεσμίες, ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος ενός εκάστου εκ των πέντε μουσείων να διοριστεί από την ίδια χωρίς να τηρηθεί η διαδικασία που προβλέπει ο ν. 4735/2020, της προεπιλογής δηλαδή από την Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου, τα μέλη της οποίας ορίζονται με απόφαση του προέδρου του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ).
Μάλιστα, στον νόμο προβλέπεται ότι η Λίνα Μενδώνη θα πρέπει να διορίσει τόσο τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο στο Δ.Σ. του κάθε μουσείου, επιλέγοντας «μεταξύ προσωπικοτήτων με συμβολή στον αντίστοιχο επαγγελματικό ή κοινωνικό χώρο αυτών», όσο και τα υπόλοιπα μέλη, τρία εκ των οποίων «επιλέγονται μεταξύ προσωπικοτήτων αναγνωρισμένου κύρους στον χώρο των τεχνών, των γραμμάτων και των επιστημών», διατυπώσεις που επιτρέπουν πλήρη ελευθερία κινήσεων στην υπουργό.
Η ρύθμιση που έρχεται τώρα, συνιστά, στην ουσία, σιωπηρή παραδοχή εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού πως αδυνατεί να υλοποιήσει το πρώτο βήμα στη κατεύθυνση ενεργοποίησης του ν. 5021/2023.
Ο πρώτος λόγος της αδυναμίας αυτής θα πρέπει να ανιχνευτεί στην κήρυξη απεργίας-αποχής, στην οποία έχουν προχωρήσει οι εργαζόμενοι στο υπουργείο Πολιτισμού και συγκεκριμένα ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Πτυχιούχων Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΑΣΥΠΑΤΕ) και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), από συγκεκριμένα καθήκοντα που συνδέονται με την εφαρμογή του ν. 5021/2023. Όπως διαβάζουμε στην σχετική ανακοίνωση, το πρώτο από τα σχετικά καθήκοντα που περιγράφονται είναι ακριβώς η «έκδοση πράξεων διορισμού Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικού Διευθυντή των υπό σύσταση ΝΠΔΔ».
Σημειώνουμε πως η απεργία-αποχή είχε αρχικά κηρυχτεί για την περίοδο μέχρι τις 17 Μαρτίου και έχει ήδη παραταθεί για την περίοδο μέχρι και τις 9 Απριλίου .
Ωστόσο, παράγοντες του υπουργείου Πολιτισμού εκτιμούν πως υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος που οδήγησε στην εξέλιξη αυτή, εξίσου σημαντικός με τον πρώτο. Πρόκειται για αυτό ακριβώς που είχαμε σημειώσει και στο προηγούμενο σχετικό άρθρο μας: «η έντονη σύγκρουση που αναπτύχθηκε το προηγούμενο διάστημα για το θέμα, καθώς και η προεκλογική επί της ουσίας περίοδος κατά την οποία επιχειρείται να εφαρμοστεί η κομβική αυτή αλλαγή καθεστώτος στα μουσεία, δημιουργεί ενδεχομένως μια δυστοκία στην τελική επιλογή των προσώπων που θα κληθούν να διαχειριστούν μια δύσκολη μετάβαση».
Φαίνεται πως πράγματι η υπουργός Πολιτισμού εισπράττει αλλεπάλληλες αρνήσεις από σημαντικά πρόσωπα, ιδίως πανεπιστημιακούς, που δεν επιθυμούν, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, να εμπλακούν σε ένα εγχείρημα που φέρει αποκλειστικά την σφραγίδα της τωρινής κυβερνητικής πλειοψηφίας της Νέας Δημοκρατίας και ενδεχομένως καταρρεύσει ολοσχερώς την επαύριο των επικείμενων εθνικών εκλογών.
Η κατάσταση μοιάζει να οξύνεται έτι περαιτέρω, καθώς η έκτακτη Γενική Συνέλευση των μελών του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, στις 22 Μαρτίου, όχι μόνο επικύρωσε την απόφαση για απεργία-αποχή από τα καθήκοντα εφαρμογής των διατάξεων του ν. 5021/2023, αλλά εξουσιοδότησε το Δ.Σ. του Συλλόγου να την παρατείνει και άλλο χρονικά, αν αυτό χρειαστεί.
Πέραν τούτου, η Γενική Συνέλευση ήταν περισσότερο από σαφής για τις προθέσεις των εργαζομένων: «Δεν εφαρμόζουμε τις διατάξεις του ν. 5021/2023 για την μετατροπή των Μουσείων σε ΝΠΔΔ και απαιτούμε την κατάργησή τους. Εξουσιοδοτούμε το Δ.Σ. να προκηρύξει απεργιακές κινητοποιήσεις και δράσεις διαμαρτυρίας, στην περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει στον διορισμό Δ.Σ. στα Μουσεία. Μπλοκάρουμε την λειτουργία των Δ.Σ., αν αυτά διοριστούν».
Ποιος θα ήθελε να διοριστεί προεκλογικά σε ένα βραχύβιο Δ.Σ. που θα επιχειρήσει να εργαστεί, με προεξαγγελθέν το μπλοκάρισμα της λειτουργία του, για την υλοποίηση ενός έντονα αμφισβητούμενου νόμου που πιθανόν μάλιστα να καταργηθεί μετά τις εκλογές;