«Πολύ επικίνδυνο για την Ευρώπη» χαρακτήρισε σήμερα ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της Airbus Γκιγιόμ Φορί το κολοσσιαίο σχέδιο των ΗΠΑ για «πράσινες επενδύσεις» στο πλαίσιο πολιτικής μείωσης του πληθωρισμού (νόμος IRA) ύψους 370 δις. δολαρίων.
Ο Φορί αναφέρθηκε στον συγκεκριμένο νόμο-πακέτο επισημαίνοντας πως
«εάν το δει κανείς από τη σκοπιά της αεροπορίας είναι πολύ θετικό, αλλά αν το δεις από τη σκοπιά της ευρωπαϊκής βιομηχανίας είναι πολύ αρνητικό». Και εξήγησε:
«Είναι πολύ θετικό από την άποψη της αεροπορίας επειδή επιδοτεί πολύ την μετάβαση στα καύσιμα και βλέπουμε την ταχύτητα με την οποία η βιομηχανία προσαρμόζεται σ’ αυτό που κάνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και βλέπουμε τεράστιες επενδύσεις εκεί, θα μπορούμε να αγοράζουμε καύσιμα απαλλαγμένα από άνθρακα σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές».
Ακολούθως εκτίμησε ότι «αυτό προσελκύει επενδύσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, συνεπώς δεν είναι ευνοϊκό για την ευρωπαϊκή βιομηχανία», προσθέτοντας πως «ο IRA είναι πολύ επικίνδυνος για την Ευρώπη και η Ευρώπη δυσκολεύεται πολύ να αντιδράσει.
«Η Ευρώπη επέλεξε μεθόδους που είναι πιο καταναγκαστικές, με φόρους, φραγμούς, για να προσπαθήσει να μεταμορφώσει τη βιομηχανία της και πράγματι είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να πάει κανείς εκεί όπου υπάρχουν αρωγές απ’ ό,τι εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα, φόροι. Και συνεπώς οι Ηνωμένες Πολιτείες αποσταθεροποιούν το παιγνίδι», τόνισε ο επικεφαλής της Airbus και κατέληξε:
Οι Ευρωπαίοι πρέπει να εμπνευσθούν» από τα μέτρα των Αμερικανών. Προς το παρόν δεν έχουν τεθεί σε εφαρμογή παρά ημίμετρα και ανησυχώ για την ικανότητα ή την ανικανότητα της Ευρώπης, «να προχωρήσει τόσο γρήγορα, τόσο δυνατά».
Συμφωνία ΕΕ για τη μείωση ρύπων στις αερομεταφορές
Νωρίτερα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν στη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών των αερομεταφορών επιβάλλοντας ένα ελάχιστο ποσοστό «πράσινων» καυσίμων για τα αεροπλάνα που αναχωρούν από την Ευρώπη.
Μεταξύ άλλων η συμφωνία προβλέπει πως τα καύσιμα, που είναι διαθέσιμα στα αεροδρόμια της ΕΕ, θα περιλαμβάνουν το 2025 στη σύνθεσή τους τουλάχιστον 2% «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF), στη συνέχεια 6% το 2030 και ότι η αναλογία τους θα αυξάνεται σταδιακά μέχρι το 70% έως το 2050.
Στα «βιώσιμα καύσιμα» περιλαμβάνονται τα συνθετικά καύσιμα (παράγονται από υδρογόνο και CO2), το υδρογόνο, τα καύσιμα από καυσαέρια και πλαστικά απορρίμματα ή ακόμη τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από αγροτικά υπολείμματα, φύκια, βιομάζα ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.
Ο στόχος για το 2050 υπολείπεται του ποσοστού που ζητούσαν οι ευρωβουλευτές (85%), αλλά υπερβαίνει σαφώς την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (63%) που έχει επικυρωθεί από τα κράτη.
Η συμφωνία προβλέπει για το 2030 ελάχιστη αναλογία 1,2% συνθετικών καυσίμων στην κηροζίνη που παρέχουν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, πολύ πάνω απ’ αυτό που πρότεινε η Κομισιόν, όπως και τα κράτη (0,7%).
Η αναλογία αυτή θα αυξηθεί στο 2% το 2032, στη συνέχεια στο 5% το 2035 και θα φθάσει το 35% το 2050.