Ο Ρώσος πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν, και ο Ιρανός ομόλογός του, Εμπραχίμ Ραϊσί, συμμετείχαν σε μία μέσω βιντεοσύνδεσης τελετή υπογραφής μιας συμφωνίας για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ των ιρανικών πόλεων Ραστ και Αστάρα, ανέφερε σήμερα το γραφείο Τύπου του Κρεμλίνου.
Ο σιδηρόδρομος που θα συνδέει τις δύο πόλεις θα αποτελεί μέρος του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά Νότου (INSTC), μιας γραμμής μήκους 7.200 χιλιομέτρων που αποτελείται απο σιδηροδρομικές, οδικές και ακτοπλοϊκές γραμμές για τη μεταφορά αγαθών μεταξύ Ινδίας, Ιράν, Αζερμπαϊτζάν, Ρωσίας, Κεντρικής Ασίας και Ευρώπης.
Η σύμβαση ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Ραστ-Αστάρα, υπεγράφη από τον Ρώσο υπουργό Μεταφορών, Βιτάλι Σαβέλιεφ και τον Ιρανό Υπουργό Οδών και Αστικής Ανάπτυξης, Μεχράντ Μπαζρπάς.
«Η μοναδική αρτηρία μεταφορών Βορρά-Νότου, μέρος της οποίας θα αποτελέσει ο σιδηρόδρομος Ραστ-Αστάρα, θα συμβάλλει σε μία σημαντική διαφοροποίηση των παγκόσμιων ροών κυκλοφορίας. Η μεταφορά κατά μήκος του νέου διαδρόμου θα έχει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα», είπε ο Ρώσος πρόεδρος. Ο Πούτιν πρόσθεσε ότι η διαδρομή θα μειώσει σημαντικά τους χρόνους και το κόστος ταξιδιού και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων εφοδιαστικών αλυσίδων.
Ο σιδηρόδρομος μήκους 162 χιλιομέτρων θα συνδέει την πόλη Ραστ, κοντά στην Κασπία Θάλασσα, με την Αστάρα στα σύνορα με το Αζερμπαϊτζάν. Μόλις ολοκληρωθεί, θα επιτρέπει τη μεταφορά φορτίου από τον Περσικό Κόλπο στην πρωτεύουσα της Φινλανδίας, το Ελσίνκι, μέσω της ρωσικής πόλης της Αγίας Πετρούπολης.
Ο Πούτιν σημείωσε επίσης ότι το νέο σιδηροδρομικό τμήμα θα συμβάλει απτά στη διασφάλιση της παγκόσμιας επισιτιστικής ασφάλειας.
«Ο νέος αυτοκινητόδρομος προορίζεται να χρησιμοποιηθεί, μεταξύ άλλων, για τη μεταφορά τροφίμων και άλλων προϊόντων του αγροτοβιομηχανικού συγκροτήματος, τα οποία θα προορίζονται τόσο για καταναλωτές στο Ιράν όσο και για τις χώρες του Περσικού Κόλπου και της Αφρικής», εξήγησε ο Ρώσος πρόεδρος.
Οι αναλυτές είπαν ότι ο διάδρομος Βορράς-Νότου θα μπορούσε να γίνει μια ασφαλής εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ για την προστασία των εμπορικών ροών από γεωπολιτικές επιπτώσεις. Η υπάρχουσα υποδομή μεταφορών έχει επικεντρωθεί ιστορικά στη σύνδεση Ανατολής-Δύσης, αλλά οι νέες διαδρομές αποκτούν εξέχουσα θέση λόγω των παγκόσμιων μετατοπίσεων στις παγκόσμιες αγορές προς την Κίνα, τη Νοτιοανατολική Ασία και τον Περσικό Κόλπο.
Η κατασκευή του INSTC ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά οι προσπάθειες για την ανάπτυξή του έχουν ενταθεί υπό το φως των δυτικών κυρώσεων, με στόχο τόσο τη Ρωσία όσο και το Ιράν. Οι περιορισμοί ανάγκασαν τη Μόσχα να μετατοπίσει τις εμπορικές της ροές από την Ευρώπη στην Ασία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Τον προηγούμενο μήνα, η Ρωσία πραγματοποίησε τις πρώτες της σιδηροδρομικές παραδόσεις καυσίμων στο Ιράν.