Τα περιθώρια δράσης του Λιμενικού Σώματος βάση διεθνών συμβάσεων επανάφερε σήμερα στο προσκήνιο ο πρώην υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και υποψήφιος βουλευτής της Ν.Δ. Νότης Μηταράκης επιμένοντας πως σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση του Δίκαιου της Θάλασσας (UNCLOS) το Λιμενικό Σώμα μίας χώρας έχει δικαίωμα να σταματήσει ένα σκάφος και να το ελέγξει μόνον εντός χωρικών υδάτων.
Πρόσθεσε επίσης πως τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας στο σημείο του ναυαγίου ήταν τα 12 ναυτικά μίλια και πως υπό ορισμένες προϋποθέσεις «μπορεί να υπάρχει μία ζώνη επιπλέον 12 μιλίων, η συνορεύουσα ζώνη, η οποία δεν υπάρχει στο Ιόνιο και να φτάσει τη δικαιοδοσία του Λιμενικού στα 24 μίλια».
Ο πρώην υπουργός Μετανάστευσης ανέφερε επίσης πως «όπως δεν μπορούν άλλες χώρες να σταματήσουν ελληνικά πλοία που πλέουν ανά τον πλανήτη σε διεθνή ύδατα, έτσι και το ελληνικό λιμενικό δεν μπορεί προληπτικά να σταματήσει ένα σκάφος για έλεγχο για μία παράνομη πράξη όπως είναι η παράνομη μετανάστευση, εκτός χωρικών υδάτων».
Ακολούθως έθεσε ζήτημα «αμφίσημης» μεταναστευτικής πολιτικής της ΕΕ υποστηρίζοντας πως από τη μία θεωρεί την μετανάστευση παράνομη όταν γίνεται εκτός νομικού κανονιστικού πλαισίου των χωρών-μελών και από την άλλη «επιβραβεύει» όσους καταφέρουν να φθάσουν στην Ευρώπη.
Τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ μίας πολύ περιορισμένης και αυστηρά επιλεκτικής μεταναστευτικής πολιτικής στην ΕΕΛ καταλήγοντας πως για να αλλάξει η κατάσταση θα πρέπει «να μην υπάρξουν περισσότεροι νόμιμοι δίοδοι» και «να σταματήσουν οι παράνομες ροές».