Το Facebook και το Instagram θα ζητήσουν από τους χρήστες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συναινετική άδεια για να τους εμφανίζουν εξατομικευμένες διαφημίσεις, σε μια παραχώρηση που βάζει φρένο στη βασική στρατηγική δημιουργίας χρημάτων των πλατφορμών κοινωνικής δικτυωσης.
Η Meta, η μητρική εταιρεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ανακοίνωσε την αλλαγή μετά από μια σειρά ρυθμιστικών αποφάσεων που κατέρριψαν τη νομική αιτιολόγηση της εταιρείας για τη συλλογή δεδομένων από τα προσωπικά προφίλ των χρηστών τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους διαφημιστές.
Η Meta υποστήριξε ότι είχε «νόμιμο συμφέρον» να επεξεργάζεται τα δεδομένα των χρηστών με τέτοιο τρόπο, αλλά τώρα παραδέχτηκε ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε. για τα προσωπικά δεδομένα πρέπει να ζητήσει συγκατάθεση.
Η εταιρεία ανέφερε σε ένα blogpost: Ανακοινώνουμε την πρόθεσή μας να αλλάξουμε τη νομική βάση που χρησιμοποιούμε για την επεξεργασία ορισμένων δεδομένων για διαφημίσεις που προορίζονται σε άτομα στην Ε.Ε., τον ΕΟΧ [Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο] και την Ελβετία από «νόμιμα συμφέροντα» σε «συναίνεση».
Η εποπτική αρχή δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε την Τετάρτη ότι η ανακοίνωση της Meta ήταν «αποκλεισμένη το Ηνωμένο Βασίλειο» και θα ελεγχθεί εξονυχιστικά από τη ρυθμιστική αρχή.
Meta to ask EU users’ permission to show targeted advertising https://t.co/205My1cinp
— Media Guardian (@mediaguardian) August 2, 2023
«Γνωρίζουμε τα σχέδια της Meta να ζητήσει συναίνεση από χρήστες για εξατομικευμένη διαφήμιση στην Ε.Ε., αποκλείοντας το Ηνωμένο Βασίλειο… Αξιολογούμε τι σημαίνει αυτό για τα δικαιώματα ενημέρωσης των ανθρώπων στο Ηνωμένο Βασίλειο και εξετάζουμε την κατάλληλη απάντηση», δήλωσε ο Στίβεν Άλμοντ, εκτελεστικός διευθυντής ρυθμιστικού κινδύνου στο Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών
Το επιχειρηματικό μοντέλο της Meta που βασίζεται στη διαφήμιση βρίσκεται ήδη υπό πίεση αφού η Apple εισήγαγε μια αλλαγή απορρήτου που απαιτεί από τους προγραμματιστές εφαρμογών να αναζητούν συναινετική άδεια από τον χρήστη για να παρακολουθούν τη δραστηριότητά τους στο διαδίκτυο ώστε να τους παρέχουν εξατομικευμένες διαφημίσεις. Οι διαφημίσεις αντιπροσώπευαν το 97% των εσόδων της Meta, με τζίρο 107,11 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι.
Ο Τζόνι Ράιαν, ανώτερος συνεργάτης του Ιρλανδικού Συμβουλίου για τις Πολιτικές Ελευθερίες και αγωνιστής για την ισχυρότερη προστασία των δεδομένων των χρηστών του Διαδικτύου, είπε ότι η κίνηση αντιπροσώπευε μια ουσιαστική αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta. Τόνισε ότι πιστεύει πως οι χρήστες δεν θα συναινέσουν τα δεδομένα τους ώστε να χρησιμοποιηθούν για στοχευμένες διαφημίσεις.
Ο Ράιαν πρόσθεσε: Αν το κάνουν αυτό με τον τρόπο που υποχρεούνται από το νόμο, κανείς δεν θα πει ποτέ ναι σε όλα τα πράγματα που κάνουν. Μπορείτε να πείτε όχι σε μερικά από τα τοξικά στοιχεία της επιχείρησης της Meta και να συνεχίσετε να απολαμβάνετε την υπηρεσία.
Η ανακοίνωση της Meta για το αίτημα της συναίνεσης των χρηστών έρχεται μετά από αποφάσεις της Ιρλανδικής Επιτροπής Προστασίας Δεδομένων, η οποία είναι η ρυθμιστική αρχή της Meta σε όλη την Ε.Ε., καθώς και του δικαστηρίου της ΕΕ και της Νορβηγικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων.