Ένας πρώην υπάλληλος της Tesla δήλωσε στο BBC πως πιστεύει ότι η τεχνολογία που τροφοδοτεί τα αυτόνομα οχήματα της εταιρείας δεν είναι αρκετά ασφαλής για να χρησιμοποιηθεί σε δημόσιους δρόμους.
Ο Λούκας Κρούπσκι διέρρευσε δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων καταγγελιών πελατών για το λογισμικό πέδησης και αυτόματης οδήγησης της Tesla, στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt τον Μάιο.
Είπε ότι οι προσπάθειες να επισημανθούν οι ανησυχίες του εσωτερικά είχαν αγνοηθεί.
Η Tesla δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια.
Ο Ίλον Μασκ, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, υπερασπίστηκε την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
«Η Tesla έχει μακράν την καλύτερη τεχνητή νοημοσύνη στον πραγματικό κόσμο», είπε ο Μασκ σε μια ανάρτηση στο X, πρώην Twitter, το Σάββατο.
Tesla whistleblower casts doubt on car safety https://t.co/Ou0FHYyDZO
— BBC News (World) (@BBCWorld) December 5, 2023
Όμως, στην πρώτη του συνέντευξη στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο κ. Κρούπσκι είπε ότι ανησυχούσε για το πώς χρησιμοποιήθηκε η τεχνητή νοημοσύνη – για να τροφοδοτήσει την υπηρεσία αυτόματου πιλότου της Tesla.
Η λειτουργία αυτόματου πιλότου της εταιρείας, για παράδειγμα, περιλαμβάνει υποβοήθηση πηδαλιούχησης και στάθμευση, αλλά εξακολουθεί να απαιτεί κάποιον στη θέση του οδηγού με τα χέρια στο τιμόνι.
«Δεν νομίζω ότι το υλικό και το λογισμικό είναι έτοιμο», είπε.
«Μας επηρεάζει όλους μας γιατί ουσιαστικά είμαστε πειράματα σε δημόσιους δρόμους. Έτσι, ακόμα κι αν δεν έχετε Tesla, τα παιδιά σας εξακολουθούν να περπατούν στο δρόμο», πρόσθεσε.
Ο κ. Κρούπσκι είπε ότι βρήκε στοιχεία σε δεδομένα της εταιρείας που υποδηλώνουν ότι δεν τηρήθηκαν οι απαιτήσεις σχετικά με την ασφαλή λειτουργία οχημάτων που διέθεταν ένα ορισμένο επίπεδο τεχνολογίας αυτόνομης ή υποβοήθησης οδήγησης.
Πρόσθεσε ότι ακόμη και υπάλληλοι της Tesla του είχαν μιλήσει για οχήματα που φρενάρουν τυχαία ως απάντηση σε ανύπαρκτα εμπόδια – γνωστά ως «φανταστικό φρενάρισμα». Αυτό προέκυψε και στα δεδομένα που συγκέντρωσε σχετικά με τα παράπονα πελατών.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της ίδιας της Tesla, στο τέλος του 2022 οι πελάτες των ΗΠΑ που χρησιμοποιούσαν τον αυτόματο πιλότο είχαν κατά μέσο όρο ένα ατύχημα όπου ο αερόσακος άνοιγε περίπου κάθε 5 εκατομμύρια μίλια που διανύονταν.
Elon Musk's SpaceX and Tesla have seen hundreds of workplace injuries and even one death. What's going on? pic.twitter.com/FiI8xRosOH
— DW News (@dwnews) December 4, 2023
Ο συνολικός μέσος όρος των οδηγών στις ΗΠΑ ήταν ένα ατύχημα κάθε 600.000 μίλια. Το BBC δεν μπορεί να επαληθεύσει ανεξάρτητα τα στοιχεία της Tesla.
Ο κ. Κρούπσκι είπε ότι ένιωθε υποχρεωμένος να μοιραστεί όσα βρήκε με τις αρχές προστασίας δεδομένων.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ερευνά την Tesla σχετικά με τους ισχυρισμούς της σχετικά με τα χαρακτηριστικά υποβοηθούμενης οδήγησης από τον Ιανουάριο.
Η Tesla έχει επίσης αντιμετωπίσει παρόμοιες έρευνες και ερωτήσεις από υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Κυκλοφορίας Αυτοκινητοδρόμων σχετικά με το σύστημα αυτόματου πιλότου της.
Former Tesla technician Lukasz Krupski is awarded the 2023 Blueprint Europe Whistleblowing Prize for his bravery in releasing a massive data leak that casts doubt on the viability and safety of the car maker’s self-driving technology. #TeslaFiles #blueprintprize #whistleblowing pic.twitter.com/exzbAN23RS
— Blueprint for Free Speech (@BPFreeSpeech) December 5, 2023
Η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt δημοσίευσε τα «Αρχεία Tesla» αφού ο κ. Κρούπσκι μοιράστηκε 100 GB εσωτερικών δεδομένων που ανακάλυψε.
Η αρχή προστασίας δεδομένων στην Ολλανδία, όπου εδρεύει η ευρωπαϊκή έδρα της Tesla, επιβεβαίωσε στο BBC ότι είχε ειδοποιηθεί για την παραβίαση δεδομένων και εξετάζει τον ισχυρισμό.
Ο κ. Κρούπσκι είπε ότι οι τελευταίοι έξι μήνες και η εμπειρία του να είσαι πληροφοριοδότης ήταν «τρομακτικές».
«Μερικές φορές σχεδόν δεν κοιμάμαι τα βράδια», τόνισε.
Αλλά οι ενέργειές του έχουν αναγνωριστεί από άλλους – του απονεμήθηκε το Βραβείο Σχεδιασμού για Ελεύθερη Καταγγελία Λόγου.
Ο Τζακ Στίλγκοου, αναπληρωτής καθηγητής στο University College του Λονδίνου που ερευνά τα αυτόνομα οχήματα, είπε ότι οι ισχυρισμοί του κ. Κρούπσκι εγείρουν ευρύτερες ανησυχίες για την τεχνολογία.
«Αυτό είναι ένα είδος δοκιμής τεχνητής νοημοσύνης στη φύση, στον ανοιχτό δρόμο, που περιβάλλεται από όλους εμάς τους υπόλοιπους», είπε.