Η ρυθμιστική αρχή των αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ διέταξε την προσάραξη ορισμένων αεροσκαφών Boeing 737 Max 9 μετά την πτώση τμήματος ενός αεροπλάνου κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines, αναφέρει το BBC.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) δήλωσε ότι οι επιθεωρήσεις θα επηρεάσουν 171 αεροπλάνα.
Την Παρασκευή, η πτήση της Alaska Airlines χρειάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση μετά την απογείωση από την πολιτεία του Όρεγκον των ΗΠΑ.
Η United Airlines αναφέρει ότι έχει πραγματοποιήσει τις επιθεωρήσεις που απαιτούνται από την FAA σε ορισμένα από τα 79 αεροπλάνα της Boeing 737 Max 9.
Η αφαίρεση ορισμένων αεροσκαφών από την υπηρεσία αναμενόταν να προκαλέσει περίπου 60 ακυρώσεις το Σάββατο, ανέφερε η αεροπορική εταιρεία σε δήλωση.
Νωρίτερα, η FAA δήλωσε ότι «θα διατάξει την προσωρινή προσάραξη ορισμένων αεροσκαφών Boeing 737 Max 9 που εκμεταλλεύονται οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ ή σε αμερικανικό έδαφος».
Οι απαιτούμενες επιθεωρήσεις θα διαρκέσουν περίπου τέσσερις έως οκτώ ώρες ανά αεροσκάφος, είπε.
Η Turkish Airlines ανακάλεσε επίσης τα πέντε αεροπλάνα της αυτού του μοντέλου για ελέγχους.
Στο περιστατικό της Παρασκευής, η πτήση της Alaska Airlines από το Πόρτλαντ του Όρεγκον προς το Οντάριο της Καλιφόρνια, είχε φτάσει τα 16.000 πόδια (4.876 μέτρα) όταν ξεκίνησε την κατάβαση έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πτήσης.
Η αεροπορική εταιρεία, με 177 επιβάτες και πλήρωμα, προσγειώθηκε με ασφάλεια πίσω στο Πόρτλαντ.
Η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB), το οποίο διερευνά το περιστατικό, επιβεβαίωσε το Σάββατο ότι κανείς δεν είχε καθίσει δίπλα στο πληγέν τμήμα.
«Είμαστε πολύ, πολύ τυχεροί εδώ που αυτό δεν κατέληξε σε κάτι πιο τραγικό», είπε η Τζένιφερ Χόμεντι.
Πρόσθεσε ότι οι ερευνητές πίστευαν ότι η πόρτα που βγήκε από το αεροπλάνο βρισκόταν τώρα στη γειτονιά Cedar Hills στο Πόρτλαντ και προέτρεψε όποιον τη βρει να επικοινωνήσει με την τοπική αστυνομία.
Εν τω μεταξύ, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (CAA) επιβεβαίωσε ότι δεν υπήρχαν αεροσκάφη 737 Max 9 νηολογημένα στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Έχουμε γράψει σε μη-Βρετανούς και αλλοδαπούς μεταφορείς αδειών για να ζητήσουν να έχουν πραγματοποιηθεί επιθεωρήσεις πριν από τη λειτουργία στον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου», έγραψε στο X, πρώην Twitter.
Οι εικόνες που στάλθηκαν σε ειδησεογραφικά πρακτορεία της πληγείσας περιοχής έδειχναν τον νυχτερινό ουρανό ορατό μέσα από το κενό στην άτρακτο, με μονωτικό υλικό και άλλα συντρίμμια.
Δεν υπήρξαν άμεσες ενδείξεις για την αιτία της προφανούς δομικής αστοχίας, ούτε αναφορές για τραυματισμούς.
Ο επιβάτης Έβαν Σμιθ είπε: «Ακούστηκε ένας πολύ δυνατός κρότος προς το αριστερό πίσω μέρος του αεροπλάνου και ένας θόρυβος – και όλες οι μάσκες αέρα έπεσαν.
«Είπαν ότι υπήρχε ένα παιδί σε εκείνη τη σειρά που του είχε ρουφήξει το πουκάμισό του και βγήκε από το αεροπλάνο και η μητέρα του τον κρατούσε για να βεβαιωθεί ότι δεν θα έφευγε κι αυτό».
Σε ένα ηχητικό κλιπ, ο πιλότος ακούγεται να μιλά με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας ζητώντας εκτροπή.
«Είμαστε σε έκτακτη ανάγκη», είπε. «Υφιστάμεθα αποσυμπίεση, πρέπει να επιστρέψουμε».
Σύμφωνα με φωτογραφίες, η πληγείσα περιοχή βρισκόταν στο πίσω τρίτο του αεροπλάνου, πίσω από το φτερό και τις μηχανές.
Το τμήμα της ατράκτου που εμπλέκεται φαίνεται να είναι μια περιοχή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρόσθετη πόρτα εξόδου κινδύνου από ορισμένους χειριστές, αλλά όχι από την Alaska Airlines.
Ο Τέρι Τόζερ, πρώην πιλότος αεροπορικών εταιρειών που έχει γράψει εκτενώς για την ασφάλεια της αεροπορίας, είπε ότι το τμήμα θα έπρεπε να είχε βιδωθεί στη θέση του εάν δεν χρησιμοποιούταν ως έξοδος κινδύνου.
Είπε στο BBC News Channel ότι οι επιβάτες δεν θα μπορούσαν να παρατηρήσουν ότι η περιοχή δεν ήταν ένα κανονικό παράθυρο μέσα από την καμπίνα.
Αν και η απώλεια αυτού του τμήματος πιθανότατα δεν θα είχε επηρεάσει τον τρόπο πτήσης του αεροσκάφους, πρόσθεσε ο κ. Τόζερ, θα υπήρχε «τεράσιος κίνδυνος» για όποιον καθόταν κοντά.
Ανακοινώνοντας την αρχική προσάραξη 65 αεροπλάνων, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Alaska Airlines, Μπεν Μινικούτσι, δήλωσε: «Κάθε αεροσκάφος θα επιστραφεί σε υπηρεσία μόνο μετά την ολοκλήρωση των πλήρους επιθεωρήσεων συντήρησης και ασφάλειας».
Μια μεταγενέστερη δήλωση ανέφερε ότι περισσότερα από το ένα τέταρτο αυτών των αεροπλάνων είχαν επιθεωρηθεί και θα επιστρέψουν σε υπηρεσία, καθώς δεν βρέθηκαν προβλήματα.
Σε ανακοίνωσή της, η Boeing είπε ότι υποστήριξε την απόφαση της FAA και συνεργαζόταν με την έρευνα του National Transportation Safety Board για το περιστατικό της Alaska Airlines.
«Η ασφάλεια είναι η πρώτη μας προτεραιότητα και λυπούμαστε βαθύτατα για τον αντίκτυπο που είχε αυτή η εκδήλωση στους πελάτες μας και τους επιβάτες τους», δήλωσε η Boeing.
Είναι το πιο πρόσφατο πρόβλημα που αφορά το μοντέλο της Boeing με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, το οποίο ήταν ακινητοποιημένο για σχεδόν δύο χρόνια μετά τις συντριβές το 2018 και το 2019.