Η άνοδος της Τζόρτζια Μελόνι στην εξουσία έχει αρχίσει να νομιμοποιεί ακόμη και τις πιο επάρατες σελίδες του φασισμού και της Κατοχής στην Ιταλία. Θα θυμόμαστε τις αλλεπάλληλες επιθέσεις του Ινιάτσιο Λα Ρούσα, νεοφασίστα προέδρου της Βουλής στην ιταλική Εθνική Αντίσταση, τις παράτες για τη νέα «εθνική» γιορτή των Ενόπλων Δυνάμεων ή την ανοχή και τον προβιβασμό ρατσιστών μιλιταριστών όπως του στρατηγού Βανάτσι. Όμως το χειρότερο δεν είναι η κορύφωση στις θεσμικές επιθέσεις στη δημοκρατική ιστορία της χώρας. Είναι η έμμεση και άμεση ενθάρρυνση της νεοφασιστικής κυβέρνησης σε πρωτοβουλίες ομογάλακτων ομάδων να αναβαπτίζουν και να αποκαθαίρουν τις κηλίδες από την νεοφασιστική τρομοκρατία και το κάθε λογής φασιστικό και δωσιλογικό παρελθόν.
Τελευταίο παράδειγμα η φασιστική πρόκληση στην κοινότητα του Καπιστρέλο, ένα τοπόσημο μνήμης για την Εθνική Αντίσταση, αλλά και στο Τσέρκιο, στην επαρχία της Λ’ Άκουϊλα. Εκεί όπου τα παιδιά την ημέρα των Θεοφανείων, που παραδοσιακά περιμένουν τα δώρα τους από την αγαθή μάγισσα Μπεφάνα, είδαν μέσα από τις κάλτσες με τα δώρα που τους μοίρασε η κοινότητα να ζωντανεύει ο χλευασμός σε μία από τις ένδοξες σελίδες της πόλης. Γιατί ανάμεσα στις καραμέλες και τα γλυκά βρήκαν σήματα και διακριτικά της διαβόητης X flotilla Mas. Μίας ντροπιαστικής για την ιστορία της Ιταλίας ομάδας του Βασιλικού Ναυτικού, που μετά τη συνθηκολόγηση της 5ης Σεπτεμβρίου του 1943 παρέμεινε στο πλευρό των ναζιστών κατακτητών και συμμετείχε σε ουκ ολίγες ωμότητες εναντίον των δημοκρατικών συμπολιτών της. Μάλιστα διοικητής της υπήρξε και ο Γιούνιο Βαλέριο Μποργκέζε, ανακυκλωμένο στέλεχος του μεταπολεμικού νεοφασισμού που είχε οργανώσει το πραξικόπημα οπερέτα στις 7-8 Δεκεμβρίου 1970. Αμέσως οι γονείς διαμαρτυρήθηκαν για το περιεχόμενο στις κάλτσες με τα δώρα, που ουσιαστικά δοξάζει μία ιταμή σελίδα της δράσης των Ναζί-φασιστών.
Βέβαια, ο αίτιος για τούτο το επαίσχυντο «δώρο» δεν ήταν η καλοκάγαθη Μπεφάνα, ούτε μία φασίστρια αδελφή της, αλλά ο σύλλογος Magicabula, που εδώ και χρόνια διοργανώνει παιδικές γιορτές και είχε αναλάβει να μοιράσει τα δώρα. Ο δήμαρχος του Καπιστρέλο, τόπος μαρτυρίου για 33 πολίτες του από τους ναζί-φασίστες, έλαβε αποστάσεις από το περιστατικό και προανήγγειλε έρευνες και μηνύσεις. Τις ίδιες αποστάσεις τήρησαν και οι προμηθευτές των παραδοσιακών καλτσών, στις οποίες βρέθηκαν τα φασιστικά σύμβολα. Βέβαια, η ίδια η οργάνωση αρνήθηκε κάθε εμπλοκή στο θλιβερό αυτό περιστατικό και επαίνεσε την πρωτοβουλία του Δημάρχου να αναλάβει δράση, εκφράζοντας κι αυτή τον αποτροπιασμό της.
Την Τρίτη 9 Ιανουαρίου η τοπική οργάνωση Πολεμιστών Εθνικής Αντίστασης Anpi συγκάλεσε σύσκεψη στην έδρα των «33 Μαρτύρων του Καπιστρέλο», προκειμένου να αποφασιστούν οι δράσεις που θα αναληφθούν απέναντι στην κατάφωρη τούτη φασιστική πρόκληση και στην κηλίδωση της ιστορίας του τόπου. Μία πρόκληση που είναι ολοκάθαρο πως στόχο έχει τη δημοκρατική και αντιφασιστική κουλτούρα της εν λόγω κοινότητας, όπως επισημαίνουν οι παλαίμαχοι της Anpi. Λογική αντίδραση εάν κάποιος αναλογισθεί το τραγικό βάρος που σηκώνει η πόλη.
Η Σφαγή του Καπιστρέλο έγινε στις στις 4 Ιουνίου 1944. Τότε εκτελέστηκαν 33 χωρικοί που είχαν συλληφθεί και βασανιστεί προηγουμένως από τις ναζιστικές δυνάμεις και τους φασίστες συνεργάτες τους, εξαιτίας των επιχειρήσεων βρετανικών και παρτιζάνικων μονάδων. Οι 33 εκτελέστηκαν στον σταθμό της πόλης για αντίποινα προς την απελευθέρωση της Ρώμης την ίδια ημέρα. Οι ξεγυμνωμένες δε σοροί τους πετάχτηκαν σε έναν κρατήρα από τους βρετανικούς βομβαρδισμούς των προηγούμενων ημερών προς παραδειγματισμό. Εάν μη τι άλλο, είναι ιδιαίτερα προσβλητικό σε μία τέτοια πόλη, που έχει τιμηθεί για την προσφορά της στην Αντίσταση και μετρά τόσους νεκρούς, κάποιος προκλητικά να προσπαθεί να σπιλώσει την παράδοση τούτη με τα σύμβολα εκείνων που στήριξαν τη γερμανική Κατοχή. Τη στιγμή που οι φυσικοί αυτουργοί, τόσο των SS όσο και των Ιταλών συνεργατών τους έχουν μείνει ατιμώρητοι και είναι οι επίγονοι εκείνων, που με περισσό θράσος τολμούν σήμερα να σηκώνουν κεφάλι και με οίηση και γνώση της δικής τους ατιμωρησίας, να προσβάλουν έτσι τη μνήμη των κατοίκων της πόλης.