Ανοιχτός παραμένει ο φάκελος της Κομισιόν με τη διαδικασία «επί παραβάσει» κατά της Ελλάδας για την έλλειψη πιστοποιήσεων ασφαλείας σε 14 ελληνικά αεροδρόμια παρά το κλίμα ευφορίας που παρουσιάζει το υπουργείο Μεταφορών μετά και την πρόσφατη επίσκεψη των επιθεωρητών του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA).
Μάλιστα, ακολούθως της επίσκεψης και της συνάντησης του εκτελεστικού διευθυντή της EASA με τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα στις 11 Ιανουαρίου, το υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε ανακοίνωση όπου επαίρεται για την «ανάληψη πρωτοβουλιών για τη διατήρηση των υψηλών επιδόσεων και επιπέδων ασφαλείας», προσθέτοντας ότι κατά τη συνάντηση «επιβεβαιώθηκαν οι σημαντικά βελτιωμένες επιδόσεις της χώρας μας, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας για τη διατήρηση και την ενίσχυση των προτύπων ασφάλειας και των ρυθμιστικών πολιτικών στον τομέα της αεροπορίας στην Ελλάδα».
Καμία αναφορά για την ασφάλεια σε 14 αεροδρόμια
Η ανακοίνωση δεν αναφέρει λέξη για το τι έχει γίνει με τη διαδικασία «επί παραβάσει» που έχει κινήσει από τον περασμένο Ιούλιο η Κομισιόν κατά της Ελλάδας, καθώς 10 πολιτικά αεροδρόμια (μεταξύ των οποίων εκείνα των Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης, Χίου, Ηρακλείου) και 4 στρατιωτικά (Άραξου, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Σκύρου) δεν διαθέτουν τις απαραίτητες ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις ασφαλείας.
Ελέγχοντας την εξέλιξη της διαδικασίας στο ηλεκτρονικό μητρώο της Κομισιόν για όλες τις ανοιχτές ή τερματισθείσες υποθέσεις παραπομπής χωρών της Ε.Ε., η διαδικασία «επί παραβάσει» για τα 14 αεροδρόμια εμφανίζεται ενεργή και ο φάκελος της υπόθεσης ανοιχτός. Αυτό σημαίνει ότι συνεχίζει η Κομισιόν να μην πείθεται για το καθεστώς ασφαλείας των ως άνω αεροδρόμιων, γεγονός που δεν σχολιάζει καθόλου η ανακοίνωση του υπουργείου μετά και τον ερχομό των επτά επιθεωρητών της EASA στην Ελλάδα.
Στις 14 Ιουλίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα, επειδή δεν συμμορφώνεται με τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με την επαλήθευση της συμμόρφωσης των αερομεταφορέων και τη διενέργεια εποπτικών δραστηριοτήτων όσον αφορά την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας [κανονισμός (ΕΕ) 2018/1139 και κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 965/2012], καθώς και επειδή δεν συμμορφώνεται με τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με την πιστοποίηση των αεροδρομίων [κανονισμός (ΕΕ) 2018/1139 και κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 139/2014].
Όσον αφορά τις πτητικές λειτουργίες, οι αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών πρέπει να ελέγχουν τη συμμόρφωση των εμπορικών αερομεταφορέων με ορισμένες απαιτήσεις, για τις οποίες πρέπει να θεσπίσουν και να διατηρούν σύστημα διαχείρισης με ελάχιστο αριθμό ειδικευμένου προσωπικού.
Έρευνες που διενεργήθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) έδειξαν ότι η αρμόδια αρχή στην Ελλάδα (ΥΠΑ) δεν διενήργησε τις αναγκαίες επαληθεύσεις της συμμόρφωσης, όπως ορίζεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 965/2012 της Επιτροπής.
Επιπλέον, 10 αεροδρόμια έχουν χαρακτηριστεί από την ΥΠΑ και τον EASA ως μη δεόντως πιστοποιημένα σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139.
Επίσης, η Ελλάδα δεν παρέσχε στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι σε τέσσερα στρατιωτικά αεροδρόμια, τα οποία είναι ανοικτά για δημόσια χρήση, έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας.
Ως εκ τούτου, η Κομισιόν απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία είχε προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να διορθώσει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν.