Εγκαινιάστηκε απόψε στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, η έκθεση «Fake (f)or Real» που παρουσιάζει ιστορίες παραποίησεων και πλαστογραφήσεων από την αρχαιότητα ως τις ημέρες μας.
Μέσα από έξι μεγάλες θεματικές ενότητες («Εξουσία και Προσευχή», «Η κατανόηση του κόσμου», «Ένωση και Διαίρεση», «Στον πόλεμο», «Παραχάραξη και Πλούτος» και «Η εποχή της μετά-αλήθειας»), περιγράφονται οι ιστορικές συνθήκες που εξηγούν την εμφάνιση των πλαστογραφήσεων, τα κίνητρα πίσω από αυτές και τον αντίκτυπο που είχαν, ενώ δείχνει πώς τελικά αποκαλύφθηκαν οι παραχαράκτες.
Πρόκειται για μία έκθεση που γίνεται σε συνεργασία με το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας που εδρεύει στις Βρυξέλλες.
Με αφορμή την έκθεση αυτή, το Τελλόγλειο ανέλαβε την πρωτοβουλία να οργανώσει και να παρουσιάσει την παράλληλη, συναφή και συμπληρωματική έκθεση με τίτλο «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας», που πραγματεύεται ειδικότερα την πλαστογράφηση στην τέχνη.
«Η έκθεση επιδιώκει να αναδείξει το επιστημονικό και τεχνικό υπόβαθρο της ανίχνευσης της γνησιότητας ή πλαστότητας ενός έργου, καθώς και την εξέλιξη του φαινομένου της πλαστογραφίας στη διεθνή και την ελληνική φιλότεχνη κοινότητα, αλλά και την αγορά τέχνης. Παράλληλα φιλοδοξεί να επισημάνει το συχνά δυσδιάκριτο και πορώδες όριο που χωρίζει το αυθεντικό από το πλαστό», είπε στο χαιρετισμό της η Υπουργός Πολιτισμού, εγκαινιάζοντας την έκθεση.
«Από τους κύριους στόχους της έκθεσης είναι να εξηγήσουμε τι σημαίνει πλαστογραφία και πώς διαχωρίζεται από ένα πιστό αντίγραφο. Σίγουρα όταν είναι αναγνωρίσιμη η πρόθεση απάτης, τότε μιλάμε για πλαστό έργο», είπε από την πλευρά της η Γενική Διευθύντρια του Τελλόγλειου, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.
Στην εποχή της μετά αλήθειας, των ψεύτικων ειδήσεων και της πλαστογραφίας, αναφέρθηκε η Γενική Διευθύντρια του Τελλόγλειου Ιδρύματος, λέγοντας πως το θέμα έφεραν στο προσκήνιο της επικαιρότητας πρόσφατες μεγάλες επιτυχίες της Ελληνικής Αστυνομίας, τον περασμένο Νοέμβρη και Γενάρη, με την εξάρθρωση σπείρας πλαστογράφων διεθνούς εμβέλειας με όλα τα χαρακτηριστικά της μεγάλης οργανωμένης απάτης.
Με αφορμή αυτό η Υπουργός Πολιτισμού υπενθύμισε ότι επανήλθε από τη συγκεκριμένη κυβέρνηση ο χαρακτηρισμός των συγκεκριμένων αδικημάτων σε κακουργήματα, διότι προσβάλλουν την τέχνη διεθνώς άρα και το ύψιστο σημείο του πολιτισμού της ανθρωπότητας.
Τόνισε ακόμη πως όσο η τεχνολογία προχωρά, τόσο πιο εύκολα θα εξαρθρώνονται τα κυκλώματα πλαστογραφίας. «Αντίγραφα γίνονταν από την αρχαιότητα. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν κυκλώματα τα οποία αντιγράφουν αρχαιότητες. Υπάρχουν μέθοδοι παλαίωσης, υπάρχουν τρόποι που εξασφαλίζουν την εγγύτητα με το πρωτότυπο. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτά δεν γίνονται αντιληπτά και ότι όλα αυτά μαζί δεν συνιστούν μία ιδιαίτερα παράνομη πράξη» είπε η Μενδώνη.
Τελλόγλειο Ίδρυμα
Το Τελλόγλειο Ίδρυμα ιδρύθηκε το 1972 με τη δωρεά της συλλογής έργων τέχνης και ολόκληρης της περιουσίας του Νέστορα και της Αλίκης Τέλλογλου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Κύριοι στόχοι του Ιδρύματος είναι η συστηματική γνωριμία του κοινού με την τέχνη, η συλλογή, καταγραφή και μελέτη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η δημιουργία συνθηκών συνεργασίας καλλιτεχνών και μελετητών της τέχνης, καθώς και η ουσιαστική επαφή των παιδιών με τα έργα τέχνης μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Εγκαίνια: Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024, στις 18:00
Διάρκεια: 2 Φεβρουαρίου 2024 – 16 Ιουνίου 2024
Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00, Δευτέρα κλειστά.