Ο Γ.Γ. Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Οδυσσέας–Ιωάννης Ζώρας, μίλησε και για τους αιώνιους φοιτητές και τι θα γίνει με τη διαγραφή τους, για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αλλά και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Απαντώντας σε ερώτηση για τους «αιώνιους» φοιτητές τόνισε, ότι τίθεται πάλι από του χρόνου, και από τους παλαιότερους φοιτητές, σε ισχύ το ν+2 όπου 2 είναι τα δύο χρόνια επιπλέον, ανάλογα με τον χρόνο φοίτησης. Η διαδικασία αναμένεται να ισχύσει από την ακαδημαϊκή χρονιά 2024-2025 οπότε και θα αρχίσει η διαγραφή των παλαιότερων φοιτητών. Ο κ. Ζώρα υπογράμμισε ότι θα εξεταστούν ειδικές περιπτώσεις όπως εκείνες που αφορούν θέματα υγείας.
Για τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια
Σχετικά με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δήλωσε:
Αυτή τη στιγμή υποθέτουμε ότι θα ξεκινήσουν τα μη κρατικά Πανεπιστήμια από το 2025. Δηλαδή το παιδί που είναι στην Α’ Λυκείου θα είναι έτοιμο να περάσει στα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια. Μία από τις προϋποθέσεις είναι να διαθέτουν campus και σημαντικές υποδομές. Δεν θα έρθει ένα Πανεπιστήμιο που θα ανοίξει ένα διαμέρισμα ή έναν όροφο σε μια πολυκατοικία και θα πει με μία ταμπέλα Πανεπιστήμιο.
Υπάρχουν συνεννοήσεις επιμέρους που γίνονται με το Υπουργείο, δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή, διότι είναι συνεννοήσεις οι οποίες δεν έχουν καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις. Αυτή τη στιγμή η συζήτηση που γίνεται, γίνεται περισσότερο για ορισμένα κυπριακά Πανεπιστήμια. Αυτή είναι η συζήτηση η πιο επίκαιρη. Το υπουργείο είναι σε συνεννοήσεις και με άλλα Πανεπιστήμια ανά τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή το Yale θα αναπτύξει ένα κομμάτι δραστηριότητάς του εδώ, το Harvard έχει ήδη ένα κομμάτι δραστηριότητάς του στο Ναύπλιο υπό τη μορφή θερινών σχολείων κι αυτό θα αναπτυχθεί.
Για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Σχετικά με τον τρόπο που θα μπαίνουν οι μαθητές στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και την ΕΒΕ είπε:
Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι ότι με την ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν αποδυναμώνεται το Λύκειο. Δηλαδή εξακολουθεί το Λύκειο να μένει σε μια εγρήγορση εκπαιδευτική και ποιοτική, διότι αλλιώς οι φοιτητές θα αγνοούσαν πλήρως το Λύκειο. Άρα εμείς οφείλουμε να ενισχύσουμε και τη δευτεροβάθμια παιδεία, η οποία είναι ένα σημαντικό βήμα της παιδείας, τη δευτεροβάθμια παιδεία και το Λύκειο και το Γυμνάσιο.
Τα παιδιά που θα θελήσουν να γραφτούν στα μη κρατικά Πανεπιστήμια θα πρέπει να δώσουν Πανελλαδικές. Οι φοιτητές οι οποίοι θα περάσουν με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα μη κρατικά, θα υποβληθούν και σε κριτήρια των πανεπιστημίων, των μη κρατικών.
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι μόνο ένα σημείο αναφοράς. Δεν είναι το τελικό, είναι αυτό που σου δίνει το δικαίωμα να συμμετέχεις στις εξετάσεις του μη κρατικού, δηλαδή μπορεί να κοπείς στη συνέχεια. Εντάξει, είναι μια διαφορετική διαδικασία εξεταστική, αλλά εκείνο που έχει κατά νου το υπουργείο και ο υπουργός και οι διοικήσεις του υπουργείου είναι τελικά το Εθνικό απολυτήριο.
Αυτό νομίζω ότι είναι μια εξέλιξη σημαντική, η οποία θα λειάνει οποιαδήποτε ανισότητα δημιουργείται από αυτό το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων. Δεν είναι εύκολο να γίνει. Θέλει πολλή δουλειά. Το συζητάμε στο υπουργείο και νομίζω ότι και ο υπουργός είναι προς αυτή την κατεύθυνση.