Η Ε.Ε. έχει ανακοινώσει έρευνες σε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο για μη ανταγωνιστικές πρακτικές, αναφέρει το BBC.
Η Meta, η Apple και η Alphabet, στην οποία ανήκει η Google, εξετάζονται για πιθανές παραβιάσεις του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) που θεσπίστηκε το 2022.
Εάν διαπιστωθεί ότι έχουν παραβιάσει τους κανόνες, οι εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν τεράστια πρόστιμα έως και 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους.
Η επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής αρχής της Ε.Ε., Μαργκρέτε Βεστάγκερ και ο επικεφαλής του κλάδου Τιερί Μπρετόν ανακοίνωσαν τις έρευνες τη Δευτέρα.
Μόλις έξι εταιρείες έχουν υποχρεώσεις βάσει του DMA, αλλά είναι επίσης οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο: η Alphabet, η Apple, η Meta, η Amazon, η Microsoft και η ByteDance.
Καμία από τις εταιρείες δεν εδρεύει στην πραγματικότητα στην Ευρώπη – πέντε από αυτές βρίσκονται στις ΗΠΑ, ενώ η ByteDance έχει την έδρα της στο Πεκίνο.
Τρεις από αυτούς αντιμετωπίζουν τώρα ερωτήματα μόλις δύο εβδομάδες μετά την υποβολή των εκθέσεων συμμόρφωσής τους, οι οποίες θα έχουν συνταχθεί σχολαστικά.
Έρχεται τρεις εβδομάδες αφότου η Ε.Ε. επέβαλε πρόστιμο 1,8 δισ. ευρώ στην Apple για παραβίαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού σχετικά με τη ροή μουσικής.
Εν τω μεταξύ, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατηγόρησαν την Apple ότι μονοπώλησε την αγορά των smartphone σε μια σημαντική αγωγή εναντίον του τεχνολογικού γίγαντα που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.
Ένας εκπρόσωπος της Apple λέει ότι η εταιρεία θα συμμετάσχει εποικοδομητικά στην έρευνα και ότι είναι βέβαιοι ότι το σχέδιό τους συμμορφώνεται με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές.
Πρόσθεσαν ότι οι ομάδες τους δημιούργησαν μια ποικιλία μηχανισμών για τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία ορόσημο της Ε.Ε., καθώς και με την προστασία του απορρήτου και της ασφάλειας για τους χρήστες της Ε.Ε..
«Σε όλη τη διάρκεια, έχουμε επιδείξει ευελιξία και ανταπόκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους προγραμματιστές, ακούγοντας και ενσωματώνοντας τα σχόλιά τους», είπαν.
Εν τω μεταξύ, ένας εκπρόσωπος της Meta είπε ότι η χρήση των συνδρομών από την εταιρεία ως εναλλακτική στη διαφήμιση ήταν «ένα καθιερωμένο επιχειρηματικό μοντέλο σε πολλούς κλάδους».
«Σχεδιάσαμε τη Συνδρομή για Χωρίς Διαφημίσεις για να αντιμετωπίσουμε πολλές αλληλεπικαλυπτόμενες ρυθμιστικές υποχρεώσεις, συμπεριλαμβανομένου του DMA… θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με την Επιτροπή», είπαν.
Η Alphabet έχει προσεγγιστεί για σχολιασμό.
Πέντε έρευνες
Η Ε.Ε. είπε ότι θα διερευνήσει πέντε διαφορετικές πιθανές πράξεις μη συμμόρφωσης στην ανακοίνωσή της:
1 & 2 – Εάν η Apple και η Alphabet δεν επιτρέπουν στις εφαρμογές να επικοινωνούν ελεύθερα με τους χρήστες και να συνάπτουν συμβάσεις μαζί τους
3 – Εάν η Apple δεν δίνει στους χρήστες αρκετές επιλογές
4 – Εάν η Meta ζητά άδικα από τους ανθρώπους να πληρώσουν για να αποφευχθεί η χρήση των δεδομένων τους για διαφημίσεις
5 – Εάν η Google προτιμά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της εταιρείας στα αποτελέσματα αναζήτησης
Οι δύο πρώτες από αυτές τις έρευνες αφορούν αυτό που είναι γνωστό ως «anti-steering» – και η Ε.Ε. λέει ότι πιστεύει ότι οι εταιρείες δυσκολεύουν τις εφαρμογές να ενημερώνουν τους χρήστες σχετικά με τρόπους να πληρώνουν λιγότερα για τις υπηρεσίες τους πέραν από τη χρήση των μεθόδων πληρωμής των καταστημάτων εφαρμογών.
Σύμφωνα με το τρίτο σημείο, η Ε.Ε. λέει ότι η Apple είναι υποχρεωμένη να επιτρέπει στους χρήστες να απεγκαθιστούν εύκολα εφαρμογές στις συσκευές τους, να αλλάζουν τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις και να τους δίνονται «οθόνες επιλογής» για να τους επιτρέπουν να χρησιμοποιούν διαφορετικά προγράμματα περιήγησης ή μηχανές αναζήτησης.
Η Ε.Ε. λέει ότι η «οθόνη επιλογής» του προγράμματος περιήγησης ιστού της Apple δεν δίνει στους χρήστες αρκετές επιλογές και είπε ότι ορισμένες εφαρμογές, όπως το Apple Photos, δεν μπορούν να διαγραφούν καθόλου.
Σύμφωνα με την κ. Βεστάγκερ, η έρευνα θα διαρκέσει περίπου 12 μήνες για να ολοκληρωθεί – αν και ο κ. Μπρετόν διευκρίνισε αργότερα ότι μπορεί να διαρκέσει λίγο περισσότερο.
«Υποψιαζόμαστε ότι οι προτεινόμενες λύσεις που προτείνονται από τις τρεις εταιρείες δεν συμμορφώνονται πλήρως με το DMA», είπε.
«Θα διερευνήσουμε τώρα τη συμμόρφωση των εταιρειών με το DMA, για να διασφαλίσουμε ανοιχτές και αμφισβητούμενες ψηφιακές αγορές στην Ευρώπη».
Οι πέντε περιπτώσεις είναι εστιασμένες στον καταναλωτή και έχουν μεγάλη σχέση με τους περισσότερους ανθρώπους που χρησιμοποιούν προϊόντα από αυτές τις εταιρείες, που είναι συνολικά δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
«Μιλάμε για την προστασία των πολιτών μας, δεν μπορούμε απλώς να καθόμαστε και να περιμένουμε», είπε ο Τιερί Μπρετόν, σχετικά με την απόφαση της Ε.Ε. να δράσει άμεσα.
Υπάρχει, ωστόσο, ένας άλλος λόγος πιθανώς κατά νου: οι εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρόκειται να διεξαχθούν τον Ιούνιο του 2024.
Ο Δρ Ρούπρεχτ Πόντσζουν, διευθυντής του Ινστιτούτου Δικαίου Ανταγωνισμού στο Πανεπιστήμιο Heinrich Heine στο Ντίσελντορφ, το χαρακτήρισε «ένα ισχυρό μήνυμα» από την Ε.Ε..
«Το DMA έχει σχεδιαστεί για γρήγορα αποτελέσματα», είπε.
«Οι περιπτώσεις που επέλεξε η Επιτροπή πηγαίνουν στην καρδιά των επιχειρηματικών μοντέλων· αυτά δεν είναι περιθωριακά ζητήματα για τους φύλακες».
«Οι δικαστικές μάχες θα είναι τεταμένες, αλλά πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου ότι το Δικαστήριο θα έχει τον τελευταίο λόγο».