Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γιέλεν εξέφρασε την Κυριακή τις ανησυχίες της για την υπερβολική βιομηχανική ικανότητα της Κίνας στον Κινέζο πρωθυπουργό Λι Κιάνγκ, λέγοντάς του ότι οι διμερείς σχέσεις είναι πλέον πιο σταθερές επειδή οι δύο πλευρές μπορούν να έχουν «σκληρές» συζητήσεις, αναφέρει το Reuters.
Καθώς ξεκίνησαν μια συνάντηση στο Πεκίνο που διήρκεσε 80 λεπτά, ο Λι απάντησε ότι οι δύο χώρες έπρεπε να σέβονται η μία την άλλη και να είναι εταίροι, όχι αντίπαλοι, προσθέτοντας ότι είχε σημειωθεί «εποικοδομητική πρόοδος» κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της Γιέλεν.
Η Γιέλεν είπε ότι η Ουάσιγκτον και το Πεκίνο έχουν «καθήκον» να διαχειρίζονται υπεύθυνα την περίπλοκη σχέση,
«Ενώ έχουμε περισσότερα να κάνουμε, πιστεύω ότι, τον περασμένο χρόνο, βάλαμε τη διμερή μας σχέση σε πιο σταθερή βάση», είπε η Γιέλεν. «Αυτό δεν σημαίνει ότι αγνοούμε τις διαφορές μας ή αποφεύγουμε τις σκληρές συζητήσεις. Σημαίνει ότι μπορούμε να σημειώσουμε πρόοδο μόνο εάν επικοινωνούμε άμεσα και ανοιχτά μεταξύ μας.»
Η Γιέλεν έχει θέσει την απειλή ότι η υπερπαραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), ηλιακών συλλεκτών και άλλων αγαθών καθαρής ενέργειας από την Κίνα θα βλάψει τους παραγωγούς και τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες στο επίκεντρο της δεύτερης επίσκεψής της στην Κίνα μέσα σε εννέα μήνες.
Ανώτερος αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ δήλωσε αργότερα ότι η πλεονάζουσα βιομηχανική ικανότητα της Κίνας και η κυβερνητική υποστήριξη που την έχει τροφοδοτήσει συζητήθηκαν εκτενώς κατά τη διάρκεια της συνάντησης και ο Λι έδειξε κάποια προθυμία να διερευνήσουν περαιτέρω το θέμα οι οικονομικές ομάδες των ΗΠΑ και της Κίνας.
Αν και υπήρχαν κάποιες διαφορές απόψεων, «δεν υπήρξε ιδεολογική ή εμπρηστική ώθηση», είπε ο αξιωματούχος. «Ήταν μια πολύ πιο νόμιμη συζήτηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής».
Το κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Xinhua ανέφερε την Κυριακή ότι ο Λι είπε ότι οι ΗΠΑ θα πρέπει «να απέχουν από τη μετατροπή των οικονομικών και εμπορικών ζητημάτων σε πολιτικά ή θέματα ασφάλειας» και να δουν το ζήτημα της παραγωγικής ικανότητας από μια προσανατολισμένη στην αγορά και παγκόσμια προοπτική».
Η ανάπτυξη του τομέα καθαρής ενέργειας της Κίνας, όπου οι ανησυχίες για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα γίνονται πιο έντονες, θα υποστηρίξει την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση, δήλωσε ο Λι σύμφωνα με το Xinhua.
ΘΕΡΜΗ ΥΠΟΔΟΧΗ
Μετά τη συνάντησή της με τον Λι, η Γιέλεν συναντήθηκε με τη δήμαρχο του Πεκίνου Γιν Γιονγκ και παρακολούθησε εκδηλώσεις στο επίλεκτο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου, όπου οι φοιτητές την χειροκρότησαν όρθιοι.
Η Γιέλεν έτυχε θερμής υποδοχής στο δεύτερο ταξίδι της στην Κίνα μέσα σε εννέα μήνες, το οποίο περιελάμβανε πολλές κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας κρουαζιέρας με σκάφος στον ποταμό Pearl στο Guangzhou και μιας ιδιωτικής περιοδείας στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου μετά τις ώρες λειτουργίας.
Η πρώτη της επίσκεψη τον Ιούλιο του 2023 ήταν καθαρά επιχειρηματική καθώς προσπάθησε να εξομαλύνει τις διμερείς οικονομικές σχέσεις μετά από μια περίοδο αυξημένης έντασης που προκλήθηκε από διαφορές για θέματα που κυμαίνονται από την Ταϊβάν έως την προέλευση του COVID-19 και τις εμπορικές διαμάχες.
Σε μια περαιτέρω ένδειξη σταθεροποίησης των σχέσεων, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ επιχείρησαν να διαχειριστούν τις εντάσεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας σε μια σχεδόν δίωρη συνομιλία την Τρίτη, τις πρώτες τους απευθείας συνομιλίες μετά τη σύνοδο κορυφής τον Νοέμβριο.
Στρατιωτικοί αξιωματούχοι των ΗΠΑ και της Κίνας συναντήθηκαν στη Χαβάη την περασμένη εβδομάδα για μια σειρά από σπάνιες συναντήσεις που επικεντρώθηκαν στην επιχειρησιακή ασφάλεια και τον επαγγελματισμό.
ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Το Σάββατο στο Guangzhou, η Γιέλεν και ο κύριος οικονομικός ομόλογός της, Αντιπρόεδρος Χε Λιφένγκ, συμφώνησαν να ξεκινήσουν έναν διάλογο με επίκεντρο την «ισορροπημένη ανάπτυξη». Η Γιέλεν είπε ότι σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το φόρουμ για να υποστηρίξει ίσους όρους ανταγωνισμού με την Κίνα για την προστασία των εργαζομένων και των επιχειρήσεων των ΗΠΑ.
Η υποστήριξη του Πεκίνου για οχήματα με μπαταρίες βοήθησε εγχώριες εταιρείες όπως η BYD (002594.SZ), και Geely (0175.HK), να αρπάξουν μερίδιο στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο και μετατρέπει την Κίνα στη μεγαλύτερη στον κόσμο εξαγωγέα αυτοκινήτων καθώς η παραγωγή υπερβαίνει την εγχώρια ζήτηση.
Η Economist Intelligence Unit προβλέπει ότι η ικανότητα κατασκευής μπαταριών της Κίνας θα ξεπεράσει τη ζήτηση κατά τέσσερις φορές έως το 2027, καθώς η βιομηχανία EV συνεχίζει να αναπτύσσεται.
Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξη σημαίνει επίσης ότι η Κίνα έχει δημιουργήσει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα που θα μπορούσε να είναι μεταξύ 5 και 10 εκατομμυρίων EV ετησίως, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Automobility.
Ωστόσο, μακριά από τον περιορισμό των επενδύσεων στη μεταποίηση, η Κίνα έχει διπλασιάσει το νέο μάντρα του Σι για την απελευθέρωση «νέων παραγωγικών δυνάμεων» επενδύοντας σε τεχνολογία αιχμής, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, των εμπορικών διαστημικών πτήσεων και των βιοεπιστημών – τομείς όπου πολλές αμερικανικές εταιρείες έχουν πλεονεκτήματα.