Ισχυρισμοί που κυκλοφόρησαν πρόσφατα στο διαδίκτυο στην Ινδία ανέφεραν λανθασμένες λεπτομέρειες σχετικά με την ψηφοφορία, ισχυρίστηκαν χωρίς αποδείξεις ότι οι εκλογές θα είναι νοθευμένες και κάλεσαν σε βία κατά των μουσουλμάνων της Ινδίας.
Ερευνητές που παρακολουθούν την παραπληροφόρηση και τη ρητορική μίσους στην Ινδία λένε ότι η ανεπαρκής εφαρμογή των πολιτικών τους από τις εταιρείες τεχνολογίας έχει δημιουργήσει ιδανικές συνθήκες για επιβλαβές περιεχόμενο που θα μπορούσε να διαστρεβλώσει την κοινή γνώμη, να υποκινήσει τη βία και να αφήσει εκατομμύρια ψηφοφόρους να αναρωτιούνται τι να πιστέψουν.
Σε μια χρονιά γεμάτη από μεγάλες εκλογές, η εκτεταμένη ψηφοφορία στην Ινδία ξεχωρίζει. Η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου διαθέτει δεκάδες γλώσσες, τον μεγαλύτερο αριθμό χρηστών του WhatsApp καθώς και τον μεγαλύτερο αριθμό συνδρομητών στο YouTube. Σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ψηφοφόροι έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν στις εκλογές, οι οποίες διαρκούν μέχρι τον Ιούνιο.
Τεχνολογικές εταιρείες όπως η Google και η Meta, οι ιδιοκτήτες των Facebook, WhatsApp και Instagram, δηλώνουν ότι εργάζονται για την καταπολέμηση του παραπλανητικού ή περιεχομένου μίσους, βοηθώντας παράλληλα τους ψηφοφόρους να βρουν αξιόπιστες πηγές. Αλλά οι ερευνητές που παρακολουθούν εδώ και καιρό την παραπληροφόρηση στην Ινδία λένε ότι οι υποσχέσεις τους ηχούν κούφιες μετά από χρόνια αποτυχημένης εφαρμογής και προσεγγίσεις των cookies που δεν λαμβάνουν υπόψη τη γλωσσική, θρησκευτική, γεωγραφική και πολιτιστική ποικιλομορφία της Ινδίας.
AI deepfakes
Η έρευνα της ομάδας και μιας άλλης οργάνωσης, της India Civil Watch International, διαπίστωσε ότι η Meta προωθούσε όλες τις πολιτικές διαφημίσεις και αναρτήσεις που περιείχαν αντιμουσουλμανική ρητορική μίσους, ινδουιστικές εθνικιστικές αφηγήσεις, μισογυνιστικές αναρτήσεις για γυναίκες υποψήφιες, καθώς και διαφημίσεις που ενθάρρυναν τη βία κατά των πολιτικών αντιπάλων.
Οι διαφημίσεις είχαν προβληθεί περισσότερες από 65 εκατομμύρια φορές σε διάστημα 90 ημερών νωρίτερα φέτος. Συνολικά κόστισαν περισσότερα από 1 εκατ. δολάρια.
Η Meta υπερασπίζεται το έργο της για τις παγκόσμιες εκλογές και αμφισβήτησε τα ευρήματα της έρευνας για την Ινδία, σημειώνοντας ότι έχει επεκτείνει το έργο της με ανεξάρτητους οργανισμούς ελέγχου των γεγονότων ενόψει των εκλογών και έχει υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο έτοιμους να δράσουν σε περίπτωση που οι πλατφόρμες της χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά για τη διάδοση παραπληροφόρησης. Ο Nick Clegg, πρόεδρος της Meta για τις παγκόσμιες υποθέσεις, δήλωσε σχετικά με τις εκλογές στην Ινδία: «Είναι μια τεράστια, τεράστια δοκιμασία για εμάς».
Κατά την διάρκεια πρόσφατης συνέντευξής του στο Associated Press δήλωσε:
Έχουμε μήνες και μήνες και μήνες προετοιμασίας στην Ινδία. Έχουμε ομάδες που εργάζονται όλο το εικοσιτετράωρο. Έχουμε ελεγκτές γεγονότων σε πολλές γλώσσες που δραστηριοποιούνται στην Ινδία. Έχουμε ένα 24ωρο σύστημα κλιμάκωσης.
Η Google, ιδιοκτήτρια του YouTube, επέκρινε την έρευνα και σημείωσε ότι διαθέτει πολλαπλές διαδικασίες για να πιάνει τις διαφημίσεις που παραβιάζουν τους κανόνες της. Η Global Witness αφαίρεσε τις διαφημίσεις πριν εντοπιστούν και μπλοκαριστούν, δήλωσε η εταιρεία. Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της ανέφερε:
Οι πολιτικές μας απαγορεύουν ρητά τις διαφημίσεις που διατυπώνουν αποδεδειγμένα ψευδείς ισχυρισμούς που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη συμμετοχή ή την εμπιστοσύνη σε μια εκλογική διαδικασία, τις οποίες εφαρμόζουμε σε πολλές ινδικές γλώσσες.
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι η νεότερη απειλή της φετινής χρονιάς, καθώς οι εξελίξεις στα προγράμματα καθιστούν ευκολότερη από ποτέ τη δημιουργία ζωντανών εικόνων, βίντεο ή ήχου. Τα AI deepfakes εμφανίζονται σε εκλογές σε όλο τον κόσμο, από τη Μολδαβία μέχρι το Μπαγκλαντές.
Ο Senthil Nayagam, ιδρυτής μιας νεοσύστατης εταιρείας AI που ονομάζεται Muonium AI, πιστεύει ότι υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για deepfakes, ειδικά για πολιτικούς. Στην πορεία προς τις εκλογές, είχε αρκετές ερωτήσεις σχετικά με τη δημιουργία πολιτικών βίντεο με τη χρήση AI. «Υπάρχει αγορά γι’ αυτό, χωρίς αμφιβολία», δήλωσε.