Κρυφό κράτησε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, το γεγονός ότι η ίδια βρισκόταν πίσω από τη χρηματοδότηση μιας διαφημιστικής καμπάνιας στη Google, αξίας 70.000 ευρώ, η οποία παραβίαζε τους κανόνες της Ε.Ε., κανόνες που εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας της.
Η διαφήμιση, η οποία προβλήθηκε εκατομμύρια φορές σε μηχανές αναζήτησης και στο YouTube σε επτά χώρες της Ένωσης, προωθούσε αποκλειστικά την ίδια και τις ηγετικές της ικανότητες, χωρίς όμως να αναφέρεται πουθενά η καμπάνια της ή το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), ως τον επίσημο αγοραστή στο μητρώο διαφάνειας της Google, διαπίστωσε το POLITICO.
«Μπείτε στην καμπάνια μου! Λάβετε αποκλειστικές ενημερώσεις», ανέφερε μια από τις διαφήμισης που προβλήθηκε στις χώρες-μέλη, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Φινλανδίας και της Ιταλίας.
Αντιθέτως, η «MCC AdQuality», μια εταιρεία συμβούλων με έδρα το Παρίσι, αναφέρεται ως η οντότητα που είναι υπεύθυνη για τα κομματικά ψηφιακά μηνύματα που υποστηρίζουν την εκστρατεία της φον ντερ Λάιεν. Μάλιστα, το όνομα άλλαξε αργότερα σε «MCC» στο μητρώο πολιτικών διαφημίσεων της Google, αφότου το POLITICO έκανε τις πρώτες του έρευνες, σχετικά με το ποιος ήταν πίσω από την πληρωμή των διαφημίσεων.
Στο δημοσίευμα του, το Politico εξηγεί πως το να μην δηλώσεις το ποιος έχει αγοράσει αυτές τις διαφημίσεις δεν είναι παράνομο. Ωστόσο, η Ε.Ε. ψήφισε πρόσφατα νέους κανονισμούς για την ενίσχυση της διαφάνεια στις διαδικτυακές εκστρατείες, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης οι πολιτικοί υποψήφιοι και τα κόμματα να αποκαλύπτουν ποιοι είχαν αγοράσει ψηφιακά κομματικά μηνύματα.
Ακόμα, το ΕΛΚ έχει υπογράψει έναν εθελοντικό κώδικα συμπεριφοράς για τις επικείμενες εκλογές στην Ε.Ε., ο οποίος περιλαμβάνει δεσμεύσεις για «διασφάλιση της διαφάνειας της πολιτικής διαφήμισης και των μηνυμάτων εκστρατείας», συμπεριλαμβανόμενης της δέσμευσης να μην προβάλλονται πολιτικές διαφημίσεις μέσω ενδιάμεσων, όπως διαφημιστικών γραφείων, χωρίς σωστή απόδοση του αγοραστή. Οι εκπρόσωποι της καμπάνιας της φον ντερ Λάιεν και της AdQuality δεν απάντησαν σε επανειλημμένα αιτήματα του POLITICO για σχολιασμό.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΛ,Κ Θανάσης Μπακόλας, επιβεβαίωσε ότι η AdQuality ήταν υπεύθυνη για την αγορά των διαδικτυακών διαφημίσεων της ομάδας για την εκστρατεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Το ΕΛΚ, όπως όλα τα πολιτικά κόμματα, λειτουργεί με αυστηρούς κανόνες και κανονισμούς και υπόκειται σε εξαντλητικούς ελέγχους για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με όλες τις οικονομικές και νομικές διαδικασίες», ανέφερε σε ψηφιακή επιστολή προς το ειδησεογραφικό μέσο.
Από μεριάς του, ο εκπρόσωπος της Google, Καρλ Λάιαν, δήλωσε ότι η εταιρεία ερευνά τις διαφημίσεις, ενώ αρνήθηκε να σχολιάσει όταν ρωτήθηκε εάν τα πληρωμένα μηνύματα παραβίαζαν τους κανόνες του τεχνολογικού γίγαντα.
Διάφορες ΜΚΟ έχουν εκφράσει ανησυχίες για την έλλειψη ελέγχου των πολιτικών διαφημίσεων στις πλατφόρμες της Google. Η MCC AdQuality ξόδεψε 69.300 ευρώ σε 17 διαφημίσεις από τα μέσα Μαρτίου, προωθώντας την εκστρατεία της φον ντερ Λάιεν για την προεδρία της Κομισιόν.
Αυτές οι διαφημίσεις αποτελούν μερικές από τις μεγαλύτερες δαπάνες για πολιτικές διαφημίσεις στην Ευρώπη πρόσφατα, μαζί με το κυβερνών κόμμα της Ουγγαρίας, Φίντες, και την Renew Europe. Οι κανόνες της Ε.Ε. για τις διαδικτυακές διαφημίσεις θα γίνουν υποχρεωτικοί μετά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Ιούνιο, αλλά η Επιτροπή έχει ήδη συμβουλεύσει τις πλατφόρμες να διασφαλίσουν τη διαφάνεια, σχετικά με τους χορηγούς των πολιτικών διαφημίσεων.
Επτά μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί επέκριναν την Google για την ανεπαρκή ενημέρωση σχετικά με πολιτικές διαφημίσεις από μη κομματικούς φορείς, επιτρέποντας την πιθανότητα συγκεκαλυμμένης χειραγώγησης. Η φον ντερ Λάιεν, η οποία τόνισε την απειλή ξένης παρέμβασης στην εκστρατεία επανεκλογής της, κάλεσε τις τεχνολογικές εταιρείες να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες της Ε.Ε. για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την ενίσχυση της λογοδοσίας και της διαφάνειας.
Διαβάστε επίσης: