Οι εισαγγελείς των ΗΠΑ συνέστησαν στο υπουργείο Δικαιοσύνης (DoJ) να ασκήσει ποινικές διώξεις κατά της Boeing.
Σύμφωνα με τον ισχυρισμό του Υπουργείου, η κατασκευάστρια εταιρεία παραβίασε έναν διακανονισμό που σχετίζεται με δύο θανατηφόρα δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν τα αεροσκάφη της 737 Max και στα οποία έχασαν τη ζωή τους 346 άνθρωποι.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει προθεσμία μέχρι τις 7 Ιουλίου για να λάβει την τελική απόφαση σχετικά με το αν θα ασκήσει δίωξη κατά της εταιρείας. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης επικοινώνησε με το Υπουργείο Δικαιοσύνης για σχόλια.
Η σύσταση δεν αποτελεί οριστική απόφαση και οι λεπτομέρειες τυχόν ποινικής δίωξης δεν είναι γνωστές, σύμφωνα με το CBS, τον αμερικανικό εταίρο του BBC.
«Πρόκειται για μια πραγματικά κρίσιμη απόφαση που επίκειται», δήλωσε ο Εντ Πίρσον, ο οποίος είναι εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύματος για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και πρώην ανώτερο στέλεχος της Boeing.
Όπως δήλωσε στην εκπομπή Radio 4 Today του BBC:
Υπάρχουν προβλήματα με αυτά τα αεροπλάνα. Βλέπουμε προβλήματα με αυτά τα αεροπλάνα και μιλάω για το 737 Max, το 787 και αυτό αντανακλά την ηγεσία.
Τα αεροπορικά δυστυχήματα – και τα δύο αφορούσαν τα αεροσκάφη 737 Max της Boeing – συνέβησαν με διαφορά έξι μηνών το ένα από το άλλο. Η συντριβή που αφορούσε την Lion Air της Ινδονησίας συνέβη τον Οκτώβριο του 2018, ενώ ακολούθησε μια πτήση της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019.
Την περασμένη εβδομάδα, συγγενείς των θυμάτων προέτρεψαν τους εισαγγελείς να ζητήσουν πρόστιμο ύψους 25 δισ. δολαρίων (14,6 δισ. στερλίνες) κατά της Boeing και να ασκήσουν ποινική δίωξη. Στο πλαίσιο συμφωνίας που επιτεύχθηκε το 2021, η Boeing δήλωσε ότι θα καταβάλει διακανονισμό ύψους 2,5 δισ. δολαρίων και οι εισαγγελείς συμφώνησαν να ζητήσουν από το δικαστήριο να αποσύρει την ποινική δίωξη μετά από τρία χρόνια, εάν η εταιρεία τηρούσε ορισμένους όρους που ορίζονται στη συμφωνία αναβολής της δίωξης.
Αλλά τον περασμένο μήνα, το υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε ότι η Boeing παραβίασε τη συμφωνία, δηλώνοντας ότι απέτυχε να «σχεδιάσει, να εφαρμόσει και να επιβάλει ένα πρόγραμμα συμμόρφωσης και δεοντολογίας για την πρόληψη και τον εντοπισμό παραβιάσεων των αμερικανικών νόμων περί απάτης σε όλες τις δραστηριότητές της».
Την περασμένη εβδομάδα, ο απερχόμενος διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβ Καλχούν, βρέθηκε αντιμέτωπος με την εξέταση των γερουσιαστών των ΗΠΑ.
Ο Καλχούν κατέθεσε ότι η εταιρεία «έμαθε» από τα λάθη του παρελθόντος και ότι η διαδικασία για τους εργαζόμενους που καταγγέλλουν τα λάθη «λειτουργεί» – αλλά οι νομοθέτες εξακολουθούν να τον κατηγορούν ότι δεν έκανε αρκετά για να διορθώσει μια κουλτούρα αντιποίνων.
Στο πλαίσιο μιας συνεχιζόμενης έρευνας, οι πληροφοριοδότες της Boeing είπαν στη Γερουσία τον Απρίλιο ότι τα μοντέλα 737 Max, 787 Dreamliner και 777 είχαν σοβαρά προβλήματα παραγωγής.
Η εταιρεία βρέθηκε πιο πρόσφατα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όταν ένα πάνελ πόρτας έπεσε από ένα νέο αεροπλάνο 737 Max κατά τη διάρκεια μιας πτήσης της Alaska Airlines τον Ιανουάριο, αφήνοντας μια τεράστια τρύπα.
Ο Καλχούν αποχωρεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στο τέλος του 2024, μετά από λιγότερο από πέντε χρόνια στη θέση αυτή και με πακέτο αποδοχών ύψους 33 εκατ. δολαρίων. Θα παραμείνει επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της Boeing. Ο κ. Καλχούν ανέλαβε τη θέση από τον Ντένις Μουίλενμπουργκ, ο οποίος απολύθηκε μετά τα δύο δυστυχήματα. Ο κ. Πίρσον δήλωσε ότι οι αλλαγές στην κορυφή της Boeing ήταν «επιφανειακές» και ότι ακόμη και όταν ο κ. Καλχούν διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος το 2019, ήταν ήδη στην εταιρεία για μια δεκαετία.
«Παίρνουν αυτές τις αποφάσεις που επηρεάζουν εκατομμύρια και εκατομμύρια ανθρώπους για πολλά, πολλά χρόνια», είπε.